Hoppon maradt hazaiak

Hiába dolgoztak rajta sokan egy évig, mégsem lesz semmi abból a gasztronómiai fesztiválból, amely a magyar termékeket népszerűsítette volna. A szaktárca időhiányra hivatkozva megvonta a támogatást a rendezvénytől.

Dénes Zoltán
2010. 04. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lényegében az összes hazai agrár-érdekvédelmi szervezet és terméktanács együttműködésével rendezték volna meg június első hétvégéjén a 100 százalékban magyar elnevezésű gasztronómiai fesztivált. Ugyanakkor egyéves előkészület után, a cél előtt a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) végül kihátrált a magyar termékeket bemutatni hivatott fesztivál támogatása mögül. Az ily módon rendezetlen pénzügyi háttérrel maradt szervezők lemondták a fesztivált – mondta lapunk megkeresésére a szervezésben hathatósan részt vevő Bakos Erzsébet, a Tej Terméktanács szakmai koordinátora.
A szervezők az érintetteknek elküldött, a rendezvény lemondásáról szóló levelükben arról számoltak be, hogy a magyar agrárium és élelmiszer-ágazat kiváló termékeinek széles körű megismertetését segítő fesztivál megtartását azért kénytelenek lemondani, mert az agrártárca március végén olyan szóbeli tájékoztatást adott, miszerint előzetes ígéretével szemben mégsem támogatja a rendezvényt. Az FVM „illetékesei” ezt egy személyes beszélgetésen jelentették ki – mondta lapunk megkeresésére Bakos Erzsébet. Pedig – tette hozzá –, a két nappal korábbi egyeztető megbeszélésükön az agrártárca irányítása alá tartózó Agrármarketing Centrum még a rendezvény támogatásáról nyilatkozott, és azzal váltak el, hogy már csak az FVM támogatásának írásba foglalására várnak. Egy év ígérgetés után meg is kapták a választ, miszerint „már nincs elég idő a szerződések átfuttatására”, vagyis, hogy a választások közelsége miatt a támogatást mégsem kapják meg. Államtitkári szintű szóbeli támogatottság mellett ezt az elutasítási módot a programot támogató több mint 11 termékpálya semmibevételének kell tekintenünk – olvasható a program szervezésében részt vevő tagoknak küldött, az agrártárca döntését ismertető levélben, amit Bakos Erzsébet és a fesztivál kitalálója, Kukovics Sándor írt alá. Az érdekvédelmi szervezeteknek, a terméktanácsoknak, illetve az agrártárcának egyaránt elküldött levelükben sajnálatukat fejezték ki amiatt, hogy az utolsó pillanatig azt hitték, a felelős vezetők ígéreteinek súlya van.
Dékány András, az agrártárca kabinet- és sajtófőnöke arról számolt be, hogy az AMC másfél-két hónappal ezelőtt hatmillió forintos támogató határozatot hozott, ezért érthetetlennek nevezte az érdekvédők ágálását. Elmondása szerint a szervezetek tavaly is pályáztak egy hasonló rendezvényre, ám akkor is ők faroltak ki az ügy mögül. Feltételezése szerint az okozhatott gondot, hogy a szervezők kézpénzre számítottak, ám az AMC-nél nem szokás a kézpénzes támogatás, általában az egyes rendezvények költségeihez járul hozzá, illetve pavilonokat tud biztosítani.

Balaton-kampány Németországban. Az egyik legmagasabb vendégforgalmi adatokkal rendelkező német utazásszervező társasággal közösen a Magyar Turizmus Zrt. öt állomásból roadshow-t szervezett március utolsó hetében, és a Ruhr-vidék kétszáz utazási irodájában ismertették a Balaton turisztikai kínálatát. A prezentációk során kiderült, hogy a tízmillió lakosú régióban a Balaton még alig ismert, holott a Ruhr-vidéken élők körében meghatározó jelentőségű a vízparti üdülés. A zrt. tervei között az idén is szerepel egy tízfős balatoni újságírói tanulmányút, amelynek részeként két nagy németországi televíziós társaság többek közt a balatoni régió kerékpáros turisztikai kínálatáról készít reklámfilmet. Habár a Magyarországot választó külföldi turisták megoszlásában az elmúlt évtizedben kisebb átrendeződés történt, a legtöbb vendég továbbra is Németországból érkezik hazánkba. (G. J. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.