Lényegében az összes hazai agrár-érdekvédelmi szervezet és terméktanács együttműködésével rendezték volna meg június első hétvégéjén a 100 százalékban magyar elnevezésű gasztronómiai fesztivált. Ugyanakkor egyéves előkészület után, a cél előtt a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) végül kihátrált a magyar termékeket bemutatni hivatott fesztivál támogatása mögül. Az ily módon rendezetlen pénzügyi háttérrel maradt szervezők lemondták a fesztivált – mondta lapunk megkeresésére a szervezésben hathatósan részt vevő Bakos Erzsébet, a Tej Terméktanács szakmai koordinátora.
A szervezők az érintetteknek elküldött, a rendezvény lemondásáról szóló levelükben arról számoltak be, hogy a magyar agrárium és élelmiszer-ágazat kiváló termékeinek széles körű megismertetését segítő fesztivál megtartását azért kénytelenek lemondani, mert az agrártárca március végén olyan szóbeli tájékoztatást adott, miszerint előzetes ígéretével szemben mégsem támogatja a rendezvényt. Az FVM „illetékesei” ezt egy személyes beszélgetésen jelentették ki – mondta lapunk megkeresésére Bakos Erzsébet. Pedig – tette hozzá –, a két nappal korábbi egyeztető megbeszélésükön az agrártárca irányítása alá tartózó Agrármarketing Centrum még a rendezvény támogatásáról nyilatkozott, és azzal váltak el, hogy már csak az FVM támogatásának írásba foglalására várnak. Egy év ígérgetés után meg is kapták a választ, miszerint „már nincs elég idő a szerződések átfuttatására”, vagyis, hogy a választások közelsége miatt a támogatást mégsem kapják meg. Államtitkári szintű szóbeli támogatottság mellett ezt az elutasítási módot a programot támogató több mint 11 termékpálya semmibevételének kell tekintenünk – olvasható a program szervezésében részt vevő tagoknak küldött, az agrártárca döntését ismertető levélben, amit Bakos Erzsébet és a fesztivál kitalálója, Kukovics Sándor írt alá. Az érdekvédelmi szervezeteknek, a terméktanácsoknak, illetve az agrártárcának egyaránt elküldött levelükben sajnálatukat fejezték ki amiatt, hogy az utolsó pillanatig azt hitték, a felelős vezetők ígéreteinek súlya van.
Dékány András, az agrártárca kabinet- és sajtófőnöke arról számolt be, hogy az AMC másfél-két hónappal ezelőtt hatmillió forintos támogató határozatot hozott, ezért érthetetlennek nevezte az érdekvédők ágálását. Elmondása szerint a szervezetek tavaly is pályáztak egy hasonló rendezvényre, ám akkor is ők faroltak ki az ügy mögül. Feltételezése szerint az okozhatott gondot, hogy a szervezők kézpénzre számítottak, ám az AMC-nél nem szokás a kézpénzes támogatás, általában az egyes rendezvények költségeihez járul hozzá, illetve pavilonokat tud biztosítani.
Balaton-kampány Németországban. Az egyik legmagasabb vendégforgalmi adatokkal rendelkező német utazásszervező társasággal közösen a Magyar Turizmus Zrt. öt állomásból roadshow-t szervezett március utolsó hetében, és a Ruhr-vidék kétszáz utazási irodájában ismertették a Balaton turisztikai kínálatát. A prezentációk során kiderült, hogy a tízmillió lakosú régióban a Balaton még alig ismert, holott a Ruhr-vidéken élők körében meghatározó jelentőségű a vízparti üdülés. A zrt. tervei között az idén is szerepel egy tízfős balatoni újságírói tanulmányút, amelynek részeként két nagy németországi televíziós társaság többek közt a balatoni régió kerékpáros turisztikai kínálatáról készít reklámfilmet. Habár a Magyarországot választó külföldi turisták megoszlásában az elmúlt évtizedben kisebb átrendeződés történt, a legtöbb vendég továbbra is Németországból érkezik hazánkba. (G. J. A.)

Nyomoz a rendőrség: Sorozatosan tűnnek el a gyerekek ebből az otthonból