Kaleidoszkópban a közelmúlt

L Á T - H A T Á S Beleférhet-e a tavalyi év 535 fotós 12 293 felvételébe? A XXVIII. Magyar Sajtófotó-pályázatra ennyien neveztek, de a Magyar Nemzeti Múzeumban csütörtökön megnyílt kiállítás csak a legjobbakból szemezget; 2009-ben több hírképet, természetfotót, és kevesebb bulvárt neveztek. Hír-eseményfotó és társadalomábrázolás kategóriában a zsűri lapunk két fotósának teljesítményét is díjazta. A kiállítás május 2-ig látogatható.

Klementisz Réka
2010. 04. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emlékszik-e valaki Feri bácsi történetére, akit saját veje negyvenezer forintért adott el egy újkígyósi roma családnak, rabszolgának? És a kerek egy éve történt tatárszentgyörgyi gyilkosságra? Vissza tud-e idézni bárki akár egy mondatot is a Sólyom László köztársasági elnök augusztusi szlovákiai útját elemző cikkekből? Gyanítom, legfeljebb ködösen.
Ha kollégánk, Székelyhidi Balázs dokumentarista kategóriagyőztes portréja nem kerül a képek közé, mint valami néma felkiáltójel, Feri bácsi tragédiája talán már el is tűnt volna a médiasüllyesztőben. Ha lapunk hírkép kategóriában harmadik díjjal jutalmazott munkatársa, Máté Péter nem kattint, amikor a meggyilkolt tatárszentgyörgyi roma család kiégett házának ablakában egy rokon mécsest gyújt, az ő történetük sem volna annyira eleven. És így van ez valamennyi megörökített arccal, találkozással, eseménnyel. A szó elszáll – a képek belénk égnek. A kiállított fotókat nézve világossá válik, ami már a World Press Photo őszi kiállításán is egyértelmű volt. A kor krónikása már rég nem a betűvető. A huszonegyedik század médiuma a fotó, a vizuális kommunikáció.
És nem csak azért, mert – ha a trendjósoknak igazuk van – ez már itt a morzsakor. A szöveg csak szilánkokra tördelve, a lényegnél is csupaszabbra meztelenítve, előrágva befogadható, a hírekre csak egy-egy potyaidőben felszedett morzsa erejéig kíváncsi a fogyasztó. Zúdul az információ, minden csak részekben (fel)fogható.
Sokkal inkább azért, mert úgy tűnik, egyedül a fotográfia képes arra, hogy egy deficites korban az ítélkezés attitűdje nélkül rögzítsen. A fotós dimenziója a jelen. Nem tapicskol a múltban, nem spekulál a jövővel, a pillanatot nem váltja aprópénzre. A jó fotós a tapintat emberfeletti képességével érzékel és kattint.
Például sorozatot egy apró borsodi településen, Bódvalenkén, ahol a cigány lakosság a lakóhelyét turistákat vonzó freskófaluvá változtatva próbál kimászni a mélyszegénységből. Lencsevégre kapja dr. Kállai Ernő kisebbségi ombudsmant, ahogy egy csésze fekete fölé hajol. A köztársasági elnök nyomába szegődik, és megörökíti, ahogy a szlovákiai szoboravatást – kitiltása napján – szállodai szobájában tévén követi. Arcokat ragad ki a tömegből, és néhány ránccal mindent elmesél a korról, amelyben a szavak már kiejtésük pillanatában devalválódnak. A sok fecsegés és visszhang között a tekintetet a lényegre irányítja. Lehetőséget ad, hogy akinek igénye, ítélhessen.
A zsűri ítélt és díjazott, a kiállítást megelőző sajtótájékoztatón a kissé felhígult mezőnyre panaszkodott, de hogy a közönség ne legyen teljesen a zsűri merítésére utalva, a kiállításon nem csak a díjazott képek kaptak helyet. Levezetésképp divatfotókból összeállított tárlatot is megnézhetnek a látogatók; a tematikus kísérőrendezvény a divatfotózás történetét idézi fel a múlt századtól napjainkig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.