Felújítás híján lassan lepereg a falról a cégfelirat, és az utolsó is abból a négy festett Ford-modellből, amely Makón a Deák Ferenc u. 61. szám alatt hirdeti, hogy valaha itt működött a legendás népautó egyik márkakereskedése. Az üzletet még 1922-ben hozta létre Galamb József, a legendás T-modell konstruktőre és a futószalag feltalálója testvérei, János és Ferenc számára. Bár a makói parasztcsaládból származó híres mérnök azt tervezte, hogy megteremti a magyar autógyártást, a gazdasági világválság és a harmincas évek politikája nem kedvezett az elképzelésnek – olvasható a Műemlékem hírportálon.
Nadobán László, az épület jelenlegi tulajdonosa 1976-ban textiltervező iparművészként került a Makói Népi Iparművészeti és Kereskedelmi Kft.-hez. Ez a cég költözött az ingatlanba, miután a második világháborút követően végleg bezárt a Ford-üzem. – A pártbizottság akkoriban azt akarta, hogy verjük le a freskókat, de szerencsére ezt sikerült megakadályoznunk – emlékezett vissza a kft. jelenlegi vezérigazgatója. Én azon voltam, és azóta is azt szeretném, hogy megőrizzük a képeket az utókornak. Mára azonban anynyira lepusztultak a festmények, hogy az érintett falszakaszt teljesen újra kéne vakolni és festeni – tette hozzá. Legutóbb tavaly ősszel mérték fel szakemberek az értékes reklámok állapotát, és akkor azt mondták, a felújításhoz körülbelül 9-10 millió forintra lenne szükség. Bár a szándék megvan, a restaurálásra se nekem, se a település múzeumának, se az önkormányzatnak nincs pénze. Az elmúlt évtizedekben rengeteg helyre pályáztunk, többek közt a Fordnál is kopogtattunk, de hiába. Abban az évben egy szentesi fiatalember nyert, aki természetvédelmi beruházásokat, ha jól emlékszem, tótelepítést ígért – idézte fel a tulajdonos. Legutóbb a Leader program révén próbálta előteremteni Makó a szükséges forrásokat, a település azonban ezúttal sem járt sikerrel.
Egyelőre ideiglenes műemlékvédelem alá helyezték a történelmi értékű reklámot, de ha nem újítják fel a közeljövőben, félő, hogy egy-két éven belül teljesen eltűnnek – nyilatkozta lapunknak Horváth Zoltán, a Makói Oktatási Központ igazgatója. A helybéliek közül, bár kevesen tudják, hogy milyen nagy jelentőségű ingatlan közelében élnek, az épülettel fel lehetne lendíteni a település turizmusát. Az igazgató szerint azonban még ennél is fontosabb, hogy a helybéli diákok a saját szemükkel láthassák a makói mérnök hagyatékát, és megértsék, miért érdemes nagy álmokat szőni.
Galamb József a futószalagon történő gyártást 1913-ban találta fel, majd később részt vett a Fordson traktor megalkotásában. Ez volt az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű. A Ford gyár műszaki főmérnökeként a II. világháború végén, 1944-ben ment nyugdíjba, és tíz évvel később az egyesült államokbeli Detroitban halt meg. Jövőre lesz születésének 130. évfordulója. A Makói Oktatási Központ igazgatója, Horváth Zoltán reméli, az évfordulóig akad valaki, aki felújítja a falfestményeket, s ezzel okot ad a makóiaknak az ünneplésre.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség