Lepereg a Ford reklámja

Makón már majdnem egy évszázaddal ezelőtt Ford-márkakereskedés működött, ám anyagi források híján az erről tanúskodó cégfelirat lassan eltűnik. Bár sok helyre pályázott a település, még az anyavállalat sem találta elég fontosnak a történelmi értékű reklámot.

Győr Ágnes
2010. 04. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felújítás híján lassan lepereg a falról a cégfelirat, és az utolsó is abból a négy festett Ford-modellből, amely Makón a Deák Ferenc u. 61. szám alatt hirdeti, hogy valaha itt működött a legendás népautó egyik márkakereskedése. Az üzletet még 1922-ben hozta létre Galamb József, a legendás T-modell konstruktőre és a futószalag feltalálója testvérei, János és Ferenc számára. Bár a makói parasztcsaládból származó híres mérnök azt tervezte, hogy megteremti a magyar autógyártást, a gazdasági világválság és a harmincas évek politikája nem kedvezett az elképzelésnek – olvasható a Műemlékem hírportálon.
Nadobán László, az épület jelenlegi tulajdonosa 1976-ban textiltervező iparművészként került a Makói Népi Iparművészeti és Kereskedelmi Kft.-hez. Ez a cég költözött az ingatlanba, miután a második világháborút követően végleg bezárt a Ford-üzem. – A pártbizottság akkoriban azt akarta, hogy verjük le a freskókat, de szerencsére ezt sikerült megakadályoznunk – emlékezett vissza a kft. jelenlegi vezérigazgatója. Én azon voltam, és azóta is azt szeretném, hogy megőrizzük a képeket az utókornak. Mára azonban anynyira lepusztultak a festmények, hogy az érintett falszakaszt teljesen újra kéne vakolni és festeni – tette hozzá. Legutóbb tavaly ősszel mérték fel szakemberek az értékes reklámok állapotát, és akkor azt mondták, a felújításhoz körülbelül 9-10 millió forintra lenne szükség. Bár a szándék megvan, a restaurálásra se nekem, se a település múzeumának, se az önkormányzatnak nincs pénze. Az elmúlt évtizedekben rengeteg helyre pályáztunk, többek közt a Fordnál is kopogtattunk, de hiába. Abban az évben egy szentesi fiatalember nyert, aki természetvédelmi beruházásokat, ha jól emlékszem, tótelepítést ígért – idézte fel a tulajdonos. Legutóbb a Leader program révén próbálta előteremteni Makó a szükséges forrásokat, a település azonban ezúttal sem járt sikerrel.
Egyelőre ideiglenes műemlékvédelem alá helyezték a történelmi értékű reklámot, de ha nem újítják fel a közeljövőben, félő, hogy egy-két éven belül teljesen eltűnnek – nyilatkozta lapunknak Horváth Zoltán, a Makói Oktatási Központ igazgatója. A helybéliek közül, bár kevesen tudják, hogy milyen nagy jelentőségű ingatlan közelében élnek, az épülettel fel lehetne lendíteni a település turizmusát. Az igazgató szerint azonban még ennél is fontosabb, hogy a helybéli diákok a saját szemükkel láthassák a makói mérnök hagyatékát, és megértsék, miért érdemes nagy álmokat szőni.
Galamb József a futószalagon történő gyártást 1913-ban találta fel, majd később részt vett a Fordson traktor megalkotásában. Ez volt az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű. A Ford gyár műszaki főmérnökeként a II. világháború végén, 1944-ben ment nyugdíjba, és tíz évvel később az egyesült államokbeli Detroitban halt meg. Jövőre lesz születésének 130. évfordulója. A Makói Oktatási Központ igazgatója, Horváth Zoltán reméli, az évfordulóig akad valaki, aki felújítja a falfestményeket, s ezzel okot ad a makóiaknak az ünneplésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.