M6-os: százmilliós lakossági kár

Akár az M6-os autópálya átadását is megakadályoznák azok az ingatlantulajdonosok, akiknek az Érd és Dunaújváros, majd a Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz építése során megrongálódott házait a mai napig nem állította helyre a beruházás fővállalkozója. Perkátán kétszáz, Daruszentmiklóson nyolcvan ház sérült meg, az érintettek szerint az ingatlanokban összesen több mint százmillió forintos kár keletkezett. A károsultak többsége ügyvédhez fordult, és készek jogi útra terelni az ügyet. A Porr Építési Kft., a beruházás kivitelezője állítja: a tényleges és megalapozott károkat megtérítik.

Péterffy Balázs
2010. 04. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tervek szerint március 31-én indulhat meg a forgalom az M6-os autópálya Dunaújváros és Bóly közötti szakaszán. Több száz perkátai és daruszentmiklósi ingatlantulajdonos azonban levélben kérte Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztert, hogy ne járuljon hozzá a beruházás műszaki átadás-átvételéhez. Kérésüket azzal indokolták, hogy az M6-os autópálya Érd és Dunaújváros, majd a Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz építése során a munkálatokhoz követ és murvát szállító teherautók miatt ingatlanjaikban súlyos kár keletkezett, amelyet mostanáig nem térített meg a fővállalkozó.

Még a pincék is beszakadtak
A panaszosok jogi képviseletét Balog Edina dunaújvárosi ügyvéd látja el, aki egyelőre nem nyújtott be keresetet, igyekszik peren kívül rendezni a károsultak helyzetét. – A Dunaújvárost Szekszárddal összekötő szakasz kivitelezője az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt., a fővállalkozó pedig a Porr Építési Kft. volt. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. azzal a feltétellel adta hozzájárulását a beruházáshoz, hogy a fővállalkozó az építkezéssel összefüggő károkat megtéríti. Eszerint az anyagszállítással öszszefüggésben a Porr Építési Kft. felel az utakban, valamint az azok melletti ingatlanokban keletkezett károkért, illetve a szállítással kapcsolatban minden felelősség és költség is őt terheli – nyilatkozta lapunknak Balog Edina a szerződésre hivatkozva. Mint fogalmazott, az organizációs tervben meghatározták a beszállítási útvonalakat, amelyeken közlekedhettek a nagy tengelyterhelésű tehergépkocsik. – Az egyik ilyen útvonal a Perkátán átmenő 62-es főút volt, amelyen hosszú hónapokig dübörögtek a roskadásig megrakott teherautók. Nem tartották be a terhelésre és a sebességre vonatkozó korlátozásokat sem, emiatt kétszáz út menti ingatlan sérült meg. Nemcsak a régi vályogházakban, de az új építésű, betonalapú épületekben is repedések keletkeztek, megvetemedtek a nyílászárók, volt, ahol a mennyezetből is leváltak darabok, sőt pincék szakadtak be – jegyezte meg az ügyvédnő. A daruszentmiklósiak esete annyiban más, hogy a községen áthaladó Fehérvári utca nem volt kijelölt szállítási útvonal, így itt – amellett, hogy kárt okoztak – jogtalanul haladtak át a murvát szállító járművek.
Az ügyvédnő azt mondta, amikor a problémával a Porr Építési Kft.-hez fordult, a cég először pozitívan reagált a megkeresésre, és „köztes megoldást” ígért. – Később azonban már a telefont sem vették fel, a levelekre hónapokon keresztül nem válaszoltak. Ezután a Magyar Közút Nonprofit Zrt. illetékes régiójához fordultunk, a szervezet levelünket a fővállalkozónak továbbította, hogy rendezzék az ügyet. Intézkedésre kértük a közlekedési miniszter felügyeleti jogát gyakorló Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is. Végül magát a minisztert kerestük meg, hogy akár az M6-os autópálya átadásának elhalasztásával kényszerítse rá a fővállalkozót a helyzet rendezésére – fogalmazott az ügyvédnő.

Éjjel is jártak a teherautók
Perkátán Somogyi Balázs polgármester további részleteket árult el a történtekről. Megtudtuk, hogy a szállítások főként az éjjeli órákban történtek – nyáron este 9-től hajnali 3-ig, ami különösen kellemetlen volt az ott élőknek. – Órákra lebontva vannak felméréseink arról, hogy hány, murvát szállító nehézgépjármű haladt át a községen. Volt olyan időszak, hogy óránként száz teherautó jött – nyilatkozta Somogyi Balázs. A településvezető hangsúlyozta, hogy kétszer is kár érte a község ingatlanjait. – Amikor az M6-os első szakaszát építették, sem a váli-völgyi települések, sem a mi esetünkben nem térítették meg az okozott károkat. Ez alól csak Adony volt a kivétel, a település annak köszönhette „szerencséjét”, hogy ott él Ecsődi László (MSZP) országgyűlési képviselő – tette hozzá a polgármester.
Somogyi szerint a megoldás az lenne, ha a nehézgépjárművek betartanák a sebességhatárokat és a súlykorlátozást, de ez rendőri jelenlét nélkül nem megy. – 2009 májusában egy hónapig itt volt a rendőrség, folyamatosan mérték a sebességet és a tengelyterhelést, akkor csökkent a forgalom. Miután megszűnt az állandó rendőri jelenlét, visszatért minden a régi kerékvágásba – fakadt ki Somogyi Balázs.
Felkerestünk Perkátán több károsultat is. – Az M6-os autópálya építése óta nem győzzük javítani a házat, jön le a vakolat, repedezik a fal, a csövek. Leszakadnak a szekrények – mondta el lapunknak az egyik panaszos, miközben körbevezetett az ingatlanban. Mások is hosszú repedéseket mutatnak házaik falán, valamint elvetemedett nyílászárókat és tönkrement járdákat.
Hasonló a helyzet Daruszentmiklóson is. – Ezt az épületet, amelyet vegyesboltként üzemeltetünk, hat évvel ezelőtt vettük, akkor még hibátlan állapotban volt. Bár a ház betonalapon van, mégis minden fala megrepedt, ami hatalmas probléma, hiszen az embereknek itt a házuk a legnagyobb vagyontárgyuk. Nem lehet csodálkozni a történteken, hiszen volt olyan időszak, hogy félóránként csoportosan öt-hat teherautó hajtott át a falun – mondta Opposits János daruszentmiklósi önkormányzati képviselő. A politikus elmondta, hogy annak idején a daruszentmiklósiak kiálltak az utcára, és írogatták a murvaszállító teherautók rendszámait, amit más bizonyítékokkal együtt elküldtek a Porr Építési Kft.-nek. – A fővállalkozó ezeket nem találta kellő bizonyítéknak. A cég másik érve a kártérítés megtagadására az volt, hogy erre sok fuvarozó jár, tehát nem biztos, hogy az építkezésre járó teherautók okozták a károkat – mutatott rá Opposits János. Az ügyvédnő végül úgy összegezte a panaszosok követeléseit, hogy a kétszáz perkátai háznál ingatlanonként körülbelül 500 ezer–egymillió forint kár keletkezett. – Hasonló a helyzet a nyolcvan daruszentmiklósi háznál is, de ott a huszonkét meghatalmazó összesen körülbelül hétmillió forintban jelölte meg a kárigényt – tette hozzá Balog Edina.

Azt ígérik, megtérítik a kárt
Megkerestük az üggyel kapcsolatban a Porr Építési Kft.-t, a társaság előrebocsátotta, hogy az M6-os autópálya építésével kapcsolatban kizárólagosan engedélyezett útvonalakon végeztek nagy tömegű szállításokat. – A beruházás organizációs tervében szereplő útszakaszokon – amelyeket a kivitelező a nagy tömegű szállításokra használt – állapotfelmérés történt. Így a tényleges és megalapozott, valóban az M6-os autópálya Dunaújváros–Szekszárd szakaszának megvalósításával összefüggésben a kivitelezőnek felróható módon okozott károkat megtérítjük. Mindezt hivatalos panaszbenyújtások alapján – közölte a cég.
Ezután a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-hez fordultunk, Reményi Kálmán vezérigazgató azonban közölte, hogy az építtető a magyar állam, a beruházást ők csak műszaki oldalról segítették. – Nem a mi kompetenciánk, keresse az illetékes tárcát – tette hozzá.
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium közvetlenül és a NIF Zrt. útján is kapott tájékoztatást a daruszentmiklósi és a perkátai ügyekről – tájékoztatott Artz Gergely, a tárca sajtóreferense, hozzátéve, hogy a minisztérium vagy a NIF Zrt. mindkét eset kapcsán megkereste a koncessziós céget. – Felszólítottuk a társaságot a szállítóutas szabályozásban foglaltak betartására. A koncessziós társaság a szállítóutak használatával okozott károkat az átadás után fennmaradó építési munkák befejezésével (úgynevezett hiánypótlással) párhuzamosan köteles rendezni. A fennálló helyrehozatali kötelezettség az autópálya végleges átadásának feltétele – tették hozzá.
A minisztérium közben levelet írt az ügyvédnőnek is, amiben az áll, hogy az építtető nem kért és nem is kapott hozzájárulást a daruszentmiklósi útszakasz szállítási célú használatára. A tárca elismerte ugyanakkor, hogy tavaly februárban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. útellenőri szolgálata szállítást jelzett Daruszentmiklós körzetében, ezért felszólította a Porr Építési Kft.-t, hogy szüntessék meg a szállítást az érintett szakaszon. A felszólításra küldött válaszában a kivitelező jelezte, hogy leállította a kifogásolt szállításokat. – A minisztérium megkeresésére a koncessziós társaság kifejtette, hogy a daruszentmiklósi szakaszon tudomása szerint nagy tömegű anyagszállítás nem történt, így a helyiek kárigénye nem függ össze a cég tevékenységével. A kivitelező ígéretet tett arra, hogy ismételten felülvizsgálják az ügyet, és amennyiben bebizonyosodik, hogy közük van a károkhoz, készek a kártérítésre – derül ki az ügyvédnőnek írt levélből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.