A tervek szerint március 31-én indulhat meg a forgalom az M6-os autópálya Dunaújváros és Bóly közötti szakaszán. Több száz perkátai és daruszentmiklósi ingatlantulajdonos azonban levélben kérte Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztert, hogy ne járuljon hozzá a beruházás műszaki átadás-átvételéhez. Kérésüket azzal indokolták, hogy az M6-os autópálya Érd és Dunaújváros, majd a Dunaújváros és Szekszárd közötti szakasz építése során a munkálatokhoz követ és murvát szállító teherautók miatt ingatlanjaikban súlyos kár keletkezett, amelyet mostanáig nem térített meg a fővállalkozó.
Még a pincék is beszakadtak
A panaszosok jogi képviseletét Balog Edina dunaújvárosi ügyvéd látja el, aki egyelőre nem nyújtott be keresetet, igyekszik peren kívül rendezni a károsultak helyzetét. – A Dunaújvárost Szekszárddal összekötő szakasz kivitelezője az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt., a fővállalkozó pedig a Porr Építési Kft. volt. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. azzal a feltétellel adta hozzájárulását a beruházáshoz, hogy a fővállalkozó az építkezéssel összefüggő károkat megtéríti. Eszerint az anyagszállítással öszszefüggésben a Porr Építési Kft. felel az utakban, valamint az azok melletti ingatlanokban keletkezett károkért, illetve a szállítással kapcsolatban minden felelősség és költség is őt terheli – nyilatkozta lapunknak Balog Edina a szerződésre hivatkozva. Mint fogalmazott, az organizációs tervben meghatározták a beszállítási útvonalakat, amelyeken közlekedhettek a nagy tengelyterhelésű tehergépkocsik. – Az egyik ilyen útvonal a Perkátán átmenő 62-es főút volt, amelyen hosszú hónapokig dübörögtek a roskadásig megrakott teherautók. Nem tartották be a terhelésre és a sebességre vonatkozó korlátozásokat sem, emiatt kétszáz út menti ingatlan sérült meg. Nemcsak a régi vályogházakban, de az új építésű, betonalapú épületekben is repedések keletkeztek, megvetemedtek a nyílászárók, volt, ahol a mennyezetből is leváltak darabok, sőt pincék szakadtak be – jegyezte meg az ügyvédnő. A daruszentmiklósiak esete annyiban más, hogy a községen áthaladó Fehérvári utca nem volt kijelölt szállítási útvonal, így itt – amellett, hogy kárt okoztak – jogtalanul haladtak át a murvát szállító járművek.
Az ügyvédnő azt mondta, amikor a problémával a Porr Építési Kft.-hez fordult, a cég először pozitívan reagált a megkeresésre, és „köztes megoldást” ígért. – Később azonban már a telefont sem vették fel, a levelekre hónapokon keresztül nem válaszoltak. Ezután a Magyar Közút Nonprofit Zrt. illetékes régiójához fordultunk, a szervezet levelünket a fővállalkozónak továbbította, hogy rendezzék az ügyet. Intézkedésre kértük a közlekedési miniszter felügyeleti jogát gyakorló Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is. Végül magát a minisztert kerestük meg, hogy akár az M6-os autópálya átadásának elhalasztásával kényszerítse rá a fővállalkozót a helyzet rendezésére – fogalmazott az ügyvédnő.
Éjjel is jártak a teherautók
Perkátán Somogyi Balázs polgármester további részleteket árult el a történtekről. Megtudtuk, hogy a szállítások főként az éjjeli órákban történtek – nyáron este 9-től hajnali 3-ig, ami különösen kellemetlen volt az ott élőknek. – Órákra lebontva vannak felméréseink arról, hogy hány, murvát szállító nehézgépjármű haladt át a községen. Volt olyan időszak, hogy óránként száz teherautó jött – nyilatkozta Somogyi Balázs. A településvezető hangsúlyozta, hogy kétszer is kár érte a község ingatlanjait. – Amikor az M6-os első szakaszát építették, sem a váli-völgyi települések, sem a mi esetünkben nem térítették meg az okozott károkat. Ez alól csak Adony volt a kivétel, a település annak köszönhette „szerencséjét”, hogy ott él Ecsődi László (MSZP) országgyűlési képviselő – tette hozzá a polgármester.
Somogyi szerint a megoldás az lenne, ha a nehézgépjárművek betartanák a sebességhatárokat és a súlykorlátozást, de ez rendőri jelenlét nélkül nem megy. – 2009 májusában egy hónapig itt volt a rendőrség, folyamatosan mérték a sebességet és a tengelyterhelést, akkor csökkent a forgalom. Miután megszűnt az állandó rendőri jelenlét, visszatért minden a régi kerékvágásba – fakadt ki Somogyi Balázs.
Felkerestünk Perkátán több károsultat is. – Az M6-os autópálya építése óta nem győzzük javítani a házat, jön le a vakolat, repedezik a fal, a csövek. Leszakadnak a szekrények – mondta el lapunknak az egyik panaszos, miközben körbevezetett az ingatlanban. Mások is hosszú repedéseket mutatnak házaik falán, valamint elvetemedett nyílászárókat és tönkrement járdákat.
Hasonló a helyzet Daruszentmiklóson is. – Ezt az épületet, amelyet vegyesboltként üzemeltetünk, hat évvel ezelőtt vettük, akkor még hibátlan állapotban volt. Bár a ház betonalapon van, mégis minden fala megrepedt, ami hatalmas probléma, hiszen az embereknek itt a házuk a legnagyobb vagyontárgyuk. Nem lehet csodálkozni a történteken, hiszen volt olyan időszak, hogy félóránként csoportosan öt-hat teherautó hajtott át a falun – mondta Opposits János daruszentmiklósi önkormányzati képviselő. A politikus elmondta, hogy annak idején a daruszentmiklósiak kiálltak az utcára, és írogatták a murvaszállító teherautók rendszámait, amit más bizonyítékokkal együtt elküldtek a Porr Építési Kft.-nek. – A fővállalkozó ezeket nem találta kellő bizonyítéknak. A cég másik érve a kártérítés megtagadására az volt, hogy erre sok fuvarozó jár, tehát nem biztos, hogy az építkezésre járó teherautók okozták a károkat – mutatott rá Opposits János. Az ügyvédnő végül úgy összegezte a panaszosok követeléseit, hogy a kétszáz perkátai háznál ingatlanonként körülbelül 500 ezer–egymillió forint kár keletkezett. – Hasonló a helyzet a nyolcvan daruszentmiklósi háznál is, de ott a huszonkét meghatalmazó összesen körülbelül hétmillió forintban jelölte meg a kárigényt – tette hozzá Balog Edina.
Azt ígérik, megtérítik a kárt
Megkerestük az üggyel kapcsolatban a Porr Építési Kft.-t, a társaság előrebocsátotta, hogy az M6-os autópálya építésével kapcsolatban kizárólagosan engedélyezett útvonalakon végeztek nagy tömegű szállításokat. – A beruházás organizációs tervében szereplő útszakaszokon – amelyeket a kivitelező a nagy tömegű szállításokra használt – állapotfelmérés történt. Így a tényleges és megalapozott, valóban az M6-os autópálya Dunaújváros–Szekszárd szakaszának megvalósításával összefüggésben a kivitelezőnek felróható módon okozott károkat megtérítjük. Mindezt hivatalos panaszbenyújtások alapján – közölte a cég.
Ezután a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-hez fordultunk, Reményi Kálmán vezérigazgató azonban közölte, hogy az építtető a magyar állam, a beruházást ők csak műszaki oldalról segítették. – Nem a mi kompetenciánk, keresse az illetékes tárcát – tette hozzá.
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium közvetlenül és a NIF Zrt. útján is kapott tájékoztatást a daruszentmiklósi és a perkátai ügyekről – tájékoztatott Artz Gergely, a tárca sajtóreferense, hozzátéve, hogy a minisztérium vagy a NIF Zrt. mindkét eset kapcsán megkereste a koncessziós céget. – Felszólítottuk a társaságot a szállítóutas szabályozásban foglaltak betartására. A koncessziós társaság a szállítóutak használatával okozott károkat az átadás után fennmaradó építési munkák befejezésével (úgynevezett hiánypótlással) párhuzamosan köteles rendezni. A fennálló helyrehozatali kötelezettség az autópálya végleges átadásának feltétele – tették hozzá.
A minisztérium közben levelet írt az ügyvédnőnek is, amiben az áll, hogy az építtető nem kért és nem is kapott hozzájárulást a daruszentmiklósi útszakasz szállítási célú használatára. A tárca elismerte ugyanakkor, hogy tavaly februárban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. útellenőri szolgálata szállítást jelzett Daruszentmiklós körzetében, ezért felszólította a Porr Építési Kft.-t, hogy szüntessék meg a szállítást az érintett szakaszon. A felszólításra küldött válaszában a kivitelező jelezte, hogy leállította a kifogásolt szállításokat. – A minisztérium megkeresésére a koncessziós társaság kifejtette, hogy a daruszentmiklósi szakaszon tudomása szerint nagy tömegű anyagszállítás nem történt, így a helyiek kárigénye nem függ össze a cég tevékenységével. A kivitelező ígéretet tett arra, hogy ismételten felülvizsgálják az ügyet, és amennyiben bebizonyosodik, hogy közük van a károkhoz, készek a kártérítésre – derül ki az ügyvédnőnek írt levélből.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség