Magyarországnak nincs VIP-gépe

Zord Gábor László
2010. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon kívül gyakorlatilag minden térségbeli országnak van kifejezetten az állami vezetők szállítására fenntartott repülőgépe, illetve olyan korszerű, többfeladatú szállítógépe, mely erre is alkalmas magas színvonalon.
Míg a magyar kormány tagjai a lassú, kicsi és elavult An–26-os szállítógéppel utaznak (mint például Bajnai Gordon a minap Prágába Barack Obama amerikai elnökkel találkozni), addig a környéken jelentős lépést tettek az elmúlt években a fontos személyek (VIP) utazásának kényelme és biztonsága terén. A leglátványosabb Csehország esete, ahol a légierő két Airbus A319-es utasszállítót kapott, melylyel a vezetők nagy távolságú és gyors utaztatása mellett katonák és szabványkonténer méretű terhek nemzeti hatáskörben történő szállítása is megoldható. An–26-osai pótlására folyamatban van négy spanyol C–295-ös könnyű repülőgép beszerzése. Románia egy régi Boeing 707-esen utaztatja kormányát, de a hét elején szállt le Bukarestben az első két olasz C–27J taktikai szállítógép, mely a vezetők biztonságos szállítását teszi lehetővé akár veszélyes hadműveleti területre is. A román gépeken olyan rendszerek is vannak, mely egy esetleges rakétatámadást is elháríthatnak. Bulgária szintén ilyen gépeket vett, és Szlovákia is ezt fontolgatja, csak egyelőre fedezetet nem találnak rá – addig a lengyelekhez hasonlóan ők is Tu–154-esre bízzák magukat. A lengyel VIP-ek maguk is repülhetnek C–295-ös katonai szállítógépekkel, igaz, ez a korszerű típust is érheti katasztrófa: az egyik gép 2008-as tragédiájakor több magas rangú lengyel repülőtiszt halt meg – a sors iróniájaként – egy repülésbiztonsági konferenciáról hazafelé tartva Miroslawieczben. Egy ilyen géppel vitték haza Szmolenszkből a lengyel elnök holttestét is.
Több balkáni ország kisméretű üzleti repülőgépekkel szállítja vezetőit, amilyenhez hasonlót a magyar kormánytagok is többször használtak bérlés alapján.
A korszerű gépek sajátja, hogy személyzetük kevesebb, általában immár csak két tagból áll, és pilótafülkéjük ergonomikus kialakítású. A sok száz, hagyományos műszerrel felszerelt régi pilótafülkék ötfős (An–26) személyzetének koordinációja jóval összetettebb feladat, és a műszerek utólagos beépítése sokszor rontott az úgynevezett ember-gép kapcsolati rendszeren, például hosszabb ideig tart az információk feldolgozása. Mindennek bonyolult helyzetekben (rossz idő, légi meghibásodás, hajtóműleállás, idegen repülőtér) során nő meg a jelentősége, ilyenkor élet-halál kérdése lehet az ergonomikus pilótafülke, a korszerű képernyős megjelenítés, szemben a hagyományossal.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.