Még következmények nélküli ország

2010. 04. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Adná az ég, hogy mondásom idejétmúlttá váljon, s Magyarország végre egy következményekkel teli, következményekben gazdag országgá váljon. De még nem tartunk itt. Még következmények nélküli ország vagyunk. Miért is?
Azért, mert egy, a szemünk láttára darabjaira hulló rendszer utolsó vergődéseit, utolsó szánalmas kísérleteit látjuk magunk előtt. S ezek a befejezés előtt megjelenő vergődések túlságosan is brutálisra sikerednek.
Ám korántsem szabad legyinteni, s azt mondani, hogy most már kibírjuk ezeket a választásokig. Mert még mindig képesek a talán tényleg utolsó következmény nélküli cselekedetek kárt okozni; olyan károkat is, amelyek befolyásolhatják a következő, végre legitim kormány lehetőségeit és mozgásterét.
Éppen ezért vegyük még egyszer szemügyre a szocialista kormány és a szocialista párt talán legutolsó viselt dolgait.
1. Hatalmas botrány a BKV-s kifizetések körül, világossá válik, hogy ez a fővárosi irányítás alatt álló, a budapestiek adóforintjaiból működő cég a szocialisták és a szabad demokraták pénzmosodája, kifizetőhelye lett. Több BKV-s vezetőt már letartóztattak, többen közel állnak ehhez, Hagyó Miklósról kiderül, hogy kézi vezérléssel irányította a BKV-t, tehát a felelőssége óriási. Hagyó azonban nem mond le képviselői mandátumáról.
2. Demszky Gábor is nyakig benne van a BKV-botrányban, nagy a gyanú, hogy ő is adott utasításokat korrupciós jellegű kifizetésekre. Egy sajtótájékoztatón bejelenti, hogy vállalja a BKV-s ügyekért a politikai felelősséget. De nem távozik. Következmény: nulla.
3. Ugyanez pepitában a Honvédelmi Minisztériumnál: több magas rangú katonai vezetőről derül ki, hogy szervezett korrupcióban vettek részt. Szekeres, akárcsak Demszky, vállalja a politikai felelősséget. Ő sem mond le. Normális demokráciákban a politikai vezetők akkor mondanak le, ha politikai felelősségük van. Ha ugyanis ennél több, akkor már bilincsben viszik el őket.
4. Izraeli felderítőgépek lépnek be hazánk légterébe, teljes zűrzavar a kommunikációban, a külügy passzol, a Honvédelmi Minisztérium elsőre azt állítja, nem tudott az engedélyadásról. Egy ilyen botrány miatt működő demokráciákban miniszterek repülnek, de kormányok is belebukhatnak.
Még a felsoroltaknál is súlyosabb: a szocialista kormányzat az utolsó hetekben sorra-rendre betonozza be kádereit, pártkatonáit az államigazgatásban, közigazgatásban, állami és félállami intézményekben. Vagy úgy, hogy az ott lévő vezetők megbízatását meghosszabbítják négy-hat (!) évre – mely időtartam elképesztően hosszú és teljesen szokatlan –, vagy pedig most nevezik ki a kádereiket meghatározott állami intézmények élére. Példaként lehet említeni a KSH és a PSZÁF vezetőjét, az országos energiahivatal elnökét, a Nemzeti Galéria főigazgatóját stb. Ezen túlmenően számos munkaszerződést hosszabbítanak meg az államigazgatás alsóbb szintjein.
Mi ezzel a céljuk? Egyfelől az, hogy a kádereik egzisztenciális jövőjét hosszú időre garantálják, hiszen a szerződésbontások horribilis összegeket emésztenek fel. Ez a körülmény pedig lassítja a szükséges és nélkülözhetetlen személycserék végrehajtását az államigazgatásban.
Másfelől: ha a szocialista pártkáderek bent maradnak az államigazgatásban, hátráltathatják az új kormány munkáját, sőt informális eszközökkel bojkottálhatják. Minél többen maradnak bent a kormányzó és állami szervezetekben, annál több esélyük van a posztkommunista network fenntartására. Adatokat és információkat gyűjthetnek, s a szocialisták már akkor értesülhetnek kormányzati belső ügyekről, amikor azok még pusztán a tervezés szintjén vannak.
Ez a jelenség sokkal fontosabb annál, mint talán elsőre látszik. Hiszen az utóbbi húsz év kudarcának egyik legfontosabb oka éppen az volt, hogy a rendszerváltástól kezdve egészen napjainkig a bukott pártállami elit és a hozzá kapcsolódó nómenklatúra nem bomlott fel, nem számolódott fel, ellenkezőleg: pozíciókban, méghozzá döntéshozó pozíciókban maradt, megőrizte hálózat jellegét. Ma már közismert tény, hogy az Antall-kormány lényegében véve teljesen elmulasztotta a szükséges elitcserét, szinte érintetlenül hagyta a kádereket az államigazgatásban, az állami intézményeknél, állami vállalatoknál, a kultúrában, a sajtóban és médiában, a helyi szervezetekben, nem is beszélve a titkosszolgálatokról. Természetesen nem csak ez volt az oka az Antall-kormány bukásának, de hogy jelentős mértékben hozzájárult, az egyértelmű.
Az Orbán-kormány már határozott kísérleteket tett a posztkommunista káderállomány háttérbe szorítására, ám a négy év nem volt elegendő ehhez. Számos minisztériumban megtörtént a szükséges kádercsere, míg másokban szinte érintetlenül megmaradt a korábbi, még a kádári időkből itt rekedt nómenklatúra. Ehhez képest a Medgyessy-kormány mindenféle skrupulus nélküli, kíméletlen ellentámadásba ment át, s gátlástalanul kiszórta mindazokat az állami szféra minden szintjéről, akik 1998 és 2002 között kerültek oda. Teljes „fidesztelenítés” zajlott le, olyan mértékű személycsere-sorozat, amilyenre valójában a rendszerváltó Antall-kormánynak lett volna szüksége. Döbbenetes módon felcserélődtek a szerepek! Amíg az Antall-kormány még annyi változtatást sem hajtott végre a káderállományban, amelyet szerte Európában és az Egyesült Államokban megtesznek a választott új kormányok és az elnök Amerikában, addig a III/II-es szt-tiszt által vezetett második szocialista kormány totális rendszervisszaváltást valósított meg.
Sőt, a Medgyessy-kormány nem pusztán radikális személycsere-sorozatot vitt véghez, hanem arra is törekedett, hogy politikai ellenfelét letörölje a demokrácia pályájáról: börtönbe kívánta dugni a volt fideszes állami vezetőket, állami intézmények irányítóit. A tisztogatást a hírhedt Keller László, a „feljelentésügyi” államtitkár végezte volna el, ám ez már nem sikerülhetett nekik, mert az igazságszolgáltatási szervek egyetlen személyt sem ítéltek el. A lényeg: Medgyessy időszakában ismét, immáron „dübörögve” tért viszsza a régi kádárista nómenklatúra, s a Gyurcsány-periódusban ez a folyamat csak erősödött. Az azóta eltelt időszakban gyakorlatilag csak és kizárólag szocialista vagy liberális káder kerülhetett pozícióba, s szinte kizárólag „vörös” és „kék” nyerhetett el bármilyen pályázaton támogatást, kaphatott állami kitüntetést.
A leendő Fidesz-kormánynak nemcsak azzal kell szembenéznie, hogy szakbürokraták helyett mindenütt hálózati pártkatonákat fog találni az államigazgatásban, hanem azzal is, hogy a szocialisták e személyeket még be is betonozták ezekbe a pozíciókba.
Ki kell mondanunk: amit Lendvai Ildikó, Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon tett ebben a vonatkozásban, az irdatlan távolságra van a demokratikus normáktól, a demokratikus gondolkodástól. Igazi szocialista, MSZP-s hungaricum ez, amelynek nincs párja szerte Európában. A normális – nem csak nyugat-európai! – demokráciákban a láthatóan vesztésre álló, a hatalmat átadni kényszerülő párt és kormány tudomásul veszi a váltójáték természetét, az utolsó időszakban már nem hoz érdemi döntéseket, s főleg nem ragasztja oda az embereit a minisztériumok és állami vezetői pozíciók karfáihoz, nem helyez aknákat a kormányzati szobákba, egyáltalán, nem nehezíti meg a következő kormány dolgát ilyen hátulról jövő, alattomos módszerekkel. Egy bukott kormány és párt úriember módjára viselkedik Európában, no de hol vannak a hazai szocialisták a gentleman mentalitástól? Ilyenkor, a „végveszélyre” adott reakciók során derül ki igazán, hogy milyen képződmény is volt valójában az MSZP. Most látjuk tisztán, hogy ez a szocialista párt – mint utódpárt – ebben a formájában, ebben a felépítésében és ezzel a magatartásával túl sokáig maradt a magyar demokrácia nyakán. Hamarabb kellett volna háttérbe szorulnia, hamarabb kellett volna válságba és megújuláskényszerbe kerülnie. Túl sokáig maradtak hatalmon, s ez alatt túl sok kárt okoztak a demokráciának, a gazdaságnak, a közjónak, az erkölcsöknek, a nemzettudatnak. Megspórolhattuk volna mindezt, de az ország nem volt elég erős és okos hozzá. Talán most végre az lesz.
Húsz évvel a rendszerváltás után, néhány héttel a választások előtt immáron kijelenthetem: mindig is azt gondoltam, hogy az MSZP, e minden szempontból kommunista utódpárt meghatározó pozíciója miatt még nem beszélhetünk úgy a magyar demokráciáról, mint ahogy az a nagykönyvekben meg van írva. Ugyanis ez a párt mentalitásában és reakcióiban, s természetesen cselekvéseiben soha nem értette meg a demokratikus váltójáték természetét, a demokratikus normákat, mert mindig és mindenáron csak a saját hatalma lebegett a szeme előtt, s ennek megtartása, megszerzése érdekében – és itt a nagy baj! – a diktatúrában megtanult eszközöket is gátlástalanul alkalmazta.
Az utódpárti mentalitás eluralkodása következtében az elmúlt húsz évben nem beszélhettünk tényleges demokráciáról, hiszen az a demokratikus normák érvényesülése nélkül semmi. Amit remélhetőleg magunk mögött hagyunk, valóban egy átmeneti állapot volt diktatúra és demokrácia között, e korszakot neveztem el korábban posztkádárizmusnak vagy posztkommunizmusnak. Az átmeneti rendszer működését másként kellett elemezni, mint egy, nemcsak jogintézményeiben, hanem normáiban és mentalitásában is demokratikus rendszert.
Jómagam leszek a legboldogabb, ha majd a demokrácia jól bevált, európai elemzési módjait lehet végre használni a magyar politikai rendszerrel kapcsolatban is.

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.