Miskolciak nyerték az autóversenyt

Több száz egyetemista és középiskolás mérte össze műszaki tudását és autóvezetési képességeit a hét végén Miskolcon megrendezett 2010-es Elektromobil versenyen. A fél várost lezárták a rendezvény miatt, amelynek az volt a célja, hogy vonzóvá tegye a mérnöki pályát a fiatalok számára.

Győr Ágnes
2010. 04. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Miskolci Egyetem Csettegők csapata lett a 2010-es Elektromobil verseny abszolút győztese szombaton. Bár egy nappal korábban még úgy tűnt, hogy elmoshatja az eső a Robert Bosch Power Tool Kft. által másodjára megrendezett eseményt, végül Miskolc belvárosában ragyogó napfényben mérhette össze műszaki tudását hat ország 70 csapata. A diákoknak hat hónap állt rendelkezésükre, hogy megtervezzék és megépítsék ökomobiljukat, amelyet – a versenykiírásnak megfelelően – hat darab akkumulátoros ütve fúró gép hajt meg. A tavalyi találkozóval ellentétben idén már a középiskolák is részt vehettek a megméretésen, az elkészült modelleket pedig négy különböző kategóriában, hosszú és rövid távú gyorsulás, műszaki megoldások, illetve külső megjelenés alapján is díjazták.
– Rengeteg mérnökhallgatóval kerülünk kapcsolatba, tapasztalataink szerint azonban a gyakorlati képzésük sokszor nem olyan jó, mint az elméleti felkészültségük. Ezzel az eseménnyel komoly kihívások elé állítjuk a résztvevőket, és azt az üzenetet közvetítjük, hogy a mérnökök nem elefántcsonttoronyban üldögélő, a számítógépek billentyűit ütögető csodabogarak. Sokkal inkább kreatív, sokszor nemzetközi kitekintéssel bíró, csapatmunkában együttműködni képes fiatalok – nyilatkozta lapunknak Zemlényi Tamás, a verseny főszervezője. Elmondása szerint rengeteg ötletes megoldással találkoznak az összeállított járműveken, s a tavalyi 250 nevező közül, majd mindegyik náluk van gyakorlaton.
A diákoknak, a szerszámokat leszámítva, mindenről maguknak kellett gondoskodniuk, így az is próbára tette talpraesettségüket, hogy szponzorokat találjanak a jármű elkészítéséhez. Voltak ötvenezer és kétmillió forintból összeállított autók is, de nem mindig a legdrágább modellek a legeredményesebbek – hangsúlyozta a főszervező. Míg tavaly a rekordsebesség 35 kilométer volt óránként, idén a leggyorsabb járművek már a 65 kilométert is elérték.
A bokszban, ahol a csapatok várakoztak, hogy sorra kerüljenek, hatalmas volt a nyüzsgés. Utolsó pillanatban elkészített javítások, fúrás és hegesztés hangjai hallatszottak az egyik sarokban, míg a másikban stopperrel mérték, hogy mennyi idő alatt tudják lecserélni az akkumulátorokat. – Rengeteg tervezés és feláldozott szabad délután van mögöttünk, de megérte – mondta lapunknak Orosz Levente, a Vérnyúl csapat felkészítő tanára. A Diósgyőr-vasgyári Szakképző Iskolából érkezett együttest négy szakirány – gépszerelő, hegesztő, karosszérialakatos, esztergályos – 200 tanulójából válogatták össze. A tavalyi tapasztalatok alapján új alapokra helyezte az autókészítést a gödöllői Egyetem ECET (Electrical Car Engineering Team). – Könynyebb a vázunk, fogaskerekű hajtóerőművet alakítottunk ki, és négy helyett idén háromkerekű modellel indulunk – mesélte Sári János, a csapat pilótája. – A kormánykeréken és a biztonsági övön kívül mindent magunk készítettünk – meséli Farkas Tibor, a miskolci Kandó Kálmán Szakközépiskola KK Info Team 19 éves szóvivője, aki egy hungarocell lapokból valódi autóformával ellátott szerkezet mellett kicsit elszomorodva áll. Bánatának oka, hogy a fúró nem tudja meghajtani az autót, ezért a kocsi nem működik, pedig még MP3-lejátszót és világítást is építettek bele. Ennek ellenére hangsúlyozza, hogy az elmúlt hónapok erőfeszítései rengeteg élménnyel és tapasztalatokkal szolgáltak a csapat számára, így nem veszett kárba a munkájuk.
– Nem a győzelem, hanem a részvétel a fontos – ért egyet a kijelentéssel a Miskolci Egyetem Electroracers együttese is, amelynek verseny közben valami elállítódott a hulladék fémből készített, Jóska gyerek nevű járművükön. A női vezetővel rendelkező három gépész-, egy villamosmérnökből és egy mérnök informatikusból verbuválódott csoport büszke rá, hogy nekik van a legszebb pilótájuk.
Mire a nap véget ért minden kategóriában megszületett a győztes. A gyorsulási futam bajnoka az egyetemi csapatok közül a debreceni EEFM TEAM, míg a középiskolások közt a kassai Andrássy Gyula Szakközépiskola GÉPace gárdája lett. Ez utóbbi intézmény aratta le a babért a középiskolások körversenyfordulójában. A műszaki megoldás alapján a Kecskeméti Főiskola hallgatóinak Lecsó csapata győzött, a közönség szavazata szerint pedig a Miskolci Egyetem Gépész Car autója lett a legszebb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.