Tegnapig az európai légtér hatvan százaléka már kitisztult a nemzetközi légtér-ellenőrző szervezet, az Eurocontrol adatai szerint. Az izlandi vulkánkitörés ezért a légi útvonalak nagy részén már nem veszélyezteti a repülés biztonságát – adta hírül az AP. A bejelentés nyomán a repülőterek háromnegyede lehetővé tette a gépek fel- és leszállását. Mivel azonban a tűzhányó változó intenzitással és irányba még mindig hamut pöfékel, nem könnyű kiszámítani, merre indulhatnak el és hol landolhatnak a napok óta veszteglő utasszállítók.
Magyarországon megnyitották a légteret, s az előrejelzések alapján egyelőre nem valószínű, hogy újra le kellene zárni.
*
A légterünkbe ugyan újabb hamufelhő érkezett, de ennek koncentrációja alacsony – mondta tegnapi sajtótájékoztatóján Hangyál Gyula, a HungaroControl légiforgalmi vezérigazgató-helyettese. Arról azonban a légitársaságok döntenek, hogy elindítják-e a járatokat. Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója az MTI-t arról tájékoztatta, hogy tegnap a járatok fele elindult, illetve megérkezett a Ferihegyre. A Malév elindította járatait a Közel-Keletre és a közeli országokba is. Felszálltak a Wizz Air, az Austria Airlines, a CSA és az El Al gépei is. Szilágyi Károly mégis azt tanácsolja, mielőtt bárki elindul Ferihegyre, mindenképpen tájékozódjon a légitársaságoknál a járatindításokról.
Az európai kép egyelőre igen változatos. Lengyelországban tegnap még teljes volt a légtérzárlat, Dél-Európa nagy részén azonban megszüntették a korlátozásokat. Bulgária viszont kivétel, ott minden légikikötő zárva volt. Norvégia délnyugati részén a korábban feloldott tilalmat tegnap újra életbe léptették, Nagy-Britanniában pedig, ahol a dél-angliai repülőterek keddi megnyitását tervezték, a szigetország felé tartó újabb hamufelhő miatt még várnak a döntéssel. Németországban tegnap délutánig meghosszabbították a légtérzárlatot.
Az országok fölött szálló újabb hamufelhő az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szakértői szerint sem ad okot aggodalomra. A WHO – szemben korábbi véleményével – tegnap azt közölte, hogy az európai légtérbe került vulkáni hamu nem jár egészségi kockázatokkal. Ismert, hogy a WHO még arra figyelmeztette a kontinens lakóit, lehetőleg ne időzzenek a szabadban, mert a szennyezés belélegzése károsíthatja a tüdőt.
n
Kifizetik a jegy árát. Fontos tudni, hogy a járatok törlése esetén az utasok – ha nem történt átfoglalás – jogosultak a jegy árának visszatérítésére, és ez független attól, hogy rendkívüli időjárási körülmény miatt nem utazhattak el. Ugyanígy kötelesek a légitársaságok díjmentesen étkezést és frissítőket felajánlani az utasoknak, s szállodai elhelyezésről is gondoskodni kell, ha egy- vagy többéjszakás ott-tartózkodás szükséges. Azaz a légitársaságok csupán kártalanítási kötelezettségük alól mentesülnek a vis maior miatt, más, az utasokat megillető jogokat biztosítaniuk kell – tájékoztatott a Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Ezzel azonban nem ért egyet a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ). Normális esetben a járatok törlésekor valóban érvényben van a 261/2004-es rendelet. A jogszabály alkotásakor azonban feltehetőleg nem készültek egy ilyen – egész Európát, sőt a világot érintő – helyzetre – mondta lapunknak Molnár Judit, a MUISZ szóvivője. A tapasztalatok szerint a légitársaságok jelenleg annyit tesznek, hogy ingyenesen átírják a repülőjegyeket új időpontra, illetve visszatérítik a fel nem használt jegyek árát, az utazási irodák pedig ebben közreműködnek. Jelenleg az utazási társaságok folyamatosan egyeztetnek a hotelekkel a szállásdíjak elengedéséről, de nincs rá garancia, hogy minden esetben sikerrel járnak – mondta a szakértő, aki hozzátette: az egyik párizsi hotel a légzár ellenére is felszámolta a kötbért. Úgy ítélte meg ugyanis, hogy a vendégek vonatra is szállhattak volna.
Az utasjogokról szóló átfogó európai charta megalkotását sürgette Kósa Ádám néppárti európai parlamenti képviselő abban a hétfői nyilatkozatában, amelyet az izlandi vulkánkitörés miatti légijárat-törlések tanulságairól tett közzé – olvasható az MTI jelentésében. Szerinte a járattörlések „megmutatták, hogy percek alatt semmissé válhatnak a korábban tiszteletben tartott utasjogok”, hiszen a kellemetlen helyzetbe került utasokat a légitársaságok nem látták el kellő információval. A politikus kezdeményezi, hogy rendkívüli helyzetben minden utast kötelező legyen tájékoztatni, s alternatív megoldásokról szóló üzenetet küldeni mobiltelefonjukra.
Kitűnőre vizsgázott a hazai média, ugyanis a magyar közönséget sikerült pontosan informálni a rendkívüli helyzetről. A légtérzár feloldása után sem alakult ki tömegtumultus a repülőtéren, és csak azok tartózkodtak a terminálokon, akiknek valóban indult a járatuk – nyilatkozta lapunknak Szilágyi Károly, a Budapest Airport Zrt. szóvivője.