A közlekedési káosz, amelyet az izlandi Eyjafjalla gleccser alatti vulkánból szerda óta kiáramló hamufelhő okoz, légi utasok millióit érintette. Európa harminc országában – köztük hazánkban – teljes vagy részleges repülési tilalmat rendeltek el. Tegnap több légitársaság próbarepüléseket hajtott végre utasok nélkül, a veszélyekről szóló figyelmeztetések ellenére. A nagyobb társaságok erőteljesen követelték a tilalom feloldását, amelynek máris komoly gazdasági következményei vannak.
*
A repülési tilalmat néhány repülőtéren már feloldották, de Magyarországon ma délig meghosszabbította a légtérzárat a Nemzeti Közlekedési Hatóság. A légi kutatásmentés gépei azonban szombat óta már repülhetnek a hazai légtérben.
A nemzetközi légiforgalmi szervezet, az IATA becslései szerint naponta 200 millió dollárt veszítenek az elmaradt repülőutak miatt a légitársaságok, hasznuk most a vasutakhoz, a busz- és a hajózási cégekhez vándorol. Doverben, a legnagyobb forgalmú brit kompkikötőben az MTI szerint szombaton hatvanezer utas fordult meg. A Nagy-Britanniát Franciaországgal és Belgiummal összekötő Eurostar szuperexpresszekre minden jegy elfogyott a következő napokra.
Az uniós bejelentés ellenére egyelőre nem lehet megjósolni, meddig terjeng a vulkáni hamu a levegőben, mert a tűzhányó még mindig ontja a lávát. Szakértők szerint az európai légi közlekedés kényszerpihenője hosszúra nyúlhat, és komoly hatása lehet a gazdaságra – írta a Reuters. Az idegenforgalom bevételei heti 5-10 milliárd dollárral is csökkenhetnek, és mivel az áruszállítások 40 százaléka ma már légi úton történik, a világkereskedelem mutatóit is hátrányosan befolyásolják majd a történtek. Meglehet, hogy az erre az évre tervezett szerény, 1-1,5 százalékos európai gazdasági növekedés is csak vágyálom marad.
José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke tegnap bejelentette: felmérik, milyen hatásai lehetnek a vulkánkitörésnek az európai gazdaságra. Egyelőre el kellett törölni a 27 EU-tagország mezőgazdasági minisztereinek mára tervezett luxembourgi találkozóját, mivel sok miniszternek nehéz vagy lehetetlen eljutnia a helyszínre.
A brit légtérzárlat miatt csak tegnap indulhatott haza Cambridge-ből egy nyíregyházi gimnázium diákcsereprogramban részt vevő 37 tanulója, noha a szállásukat már pénteken el kellett hagyniuk. Aznap jöttek volna haza a Wizz Air légitársaság járatával, amely azonban nem szállhatott fel Budapesten. A csoportnak – a magyar főkonzulátus közbenjárására – londoni magyar egyházi szervezetek adtak szállást. A nyíregyházi gimnázium buszt küldött értük, így a diákok tegnap útban voltak hazafelé. A főkonzulátuson elmondták: a légtérzárlat óta több hívás érkezett a Nagy-Britanniából elutazni kívánó magyaroktól, akik tanácsot kértek útjuk megszervezéséhez, de tegnapig nagyobb létszámú magyar csoportról nem kaptak bejelentést.
A Ferihegyi repülőtéren tartózkodó gépeket biztonsági okból lefóliázták, amint feloldják a zárlatot, leszedik a védőburkolatot, s elhagyhatja a légikikötőt a mintegy harminc Malév-, s az itt tartózkodó több külföldi gép. – A menetrendváltozásokról a légitársaságok döntenek – tájékoztatott Szilágyi Károly, a Budapest Airport szóvivője. – Akik az elmúlt napokban a légtérzár miatt nem tudtak elutazni, a rendkívüli állapot feloldása után nem élveznek előjogokat – mondta lapunknak Hegedűs Ádám, a Malév szóvivője. – Ha tehát kedd délelőttől szállhatnak fel ismét gépek, és van egy londoni járat, arra azok ülhetnek fel, akik arra vettek jegyet, vagy arra írattatták át a foglalásukat. Idáig a Malév mintegy 20 ezer utasát érintették a járattörlések. Vis maior esetén a légitársaság nem tudja kárpótolni a pórul járt utasokat – közölte Hegedűs Ádám.