Üzleti haszon a gépek mélyén

I N F O R M A T I K AA hitelszolgáltatók kockázatvállalásában sokat segít a majdani ügyfelek minél pontosabb megismerése, ami az informatikai technológia fejlődésével egyre könnyebbé válik. Az adatbányászat mára nem öncélú kutakodást, hanem egy komplett szolgáltatást takar, amivel a Magyar Telekom-csoport tagvállalata, az IQSYS Zrt. segíti a társaságokat.

Bodacz Péter
2010. 04. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár sohasem ismerhetjük pontosan, mi fog velünk történni évek múlva, az információtechnológia fejlődése egy olyan alkalmazási terület előtt tört utat az utóbbi évtizedben, amelynek segítségével minden eddiginél többet tudhatunk az elkövetkező időszakokról. Az adatbányászat alapját a mind nagyobb mennyiségben felhalmozódott különböző információk jelentik: ezek megfelelő értékelésével megismerhető a múlt, és olyan összefüggésekre lehet következtetni, ami alapján könnyebb bizonyos folyamatokat is megjósolni. Ez utóbbi az üzleti szférát foglalkoztatja leginkább, hiszen bár a cégvezetők könyvelőik révén már jó ideje ismerik a múltat, a legizgalmasabb kérdések a jövőre vonatkoznak. E kérdésekre keresik és adják meg a választ nap mint nap a Magyar Telekom-csoport tagvállalatának, az üzleti intelligencia területén piacvezető IQSYS Zrt. szakemberei. A társaság által végzett adatbányászat felöleli az informatika, a matematika, a statisztika és az üzleti tudományok területét, hiszen ezek szakértő ötvözete révén termelhető csak gazdasági érték a megbízók részére. A szolgáltatás megrendelői egyelőre főként a telekommunikációs, és a pénzügyi szolgáltató vállalkozások.
– Az adatbányászati elemzés ezen cégek körében mára stratégiai jelentőségű kérdés lett, ami nagyon is érthető. Érdekük tudni, hogy nagy valószínűséggel mely ügyfelük fog szolgáltatót váltani a közeljövőben, kik lesznek képesek évek múlva is a hitelük törlesztésére, vagy hogy várhatóan mely ügyfélszegmens követ majd el biztosítási csalást velük szemben – magyarázta Fehér Tamás, az IQSYS elemző-tervezője. A szakértő szerint egyértelmű versenyelőnyt élveznek a többiekkel szemben azok a cégek, amelyek birtokában vannak ezeknek az információknak. A rendelkezésre álló eszközök már olyan összesítés létrehozatalát is lehetővé teszik, amely például a hitelezéssel foglalkozó társaságok kockázatvállalását segítik felmérni. A szolgáltató társaság megtudhatja, hogy a hozzá kölcsönért folyamodók mennyire lesznek megbízható adósok. – Az IQSYS által fejlesztett rendszer összegyűjti a korábban hitelért folyamodók elérhető adatait, így azokét, akik pontosan fizetik a hiteltörlesztést, és azokét is, akik hátralékot halmoztak fel. A rendszer modellt épít, amely az adós életkora, családi állapota, iskolai végzettsége, fizetése, a hitel nagysága és más rendelkezésre álló adat alapján még a szerződéskötés előtt minősíteni tudja a hiteligénylőt. A rendszer az adós előminősítéséhez szükséges adatokat is képes súlyozni – mutatott rá a szakember, aki szerint a befektetett munka abban térül meg, hogy a modellt felhasználva pontosabb előrejelzést tehet a vállalat, mintha csupán a saját humán szakértőit kérte volna fel az ügyfelek előzetes megítélésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.