Az iszlám lándzsái

Sebeők János
2010. 05. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A templomtorony a legősibb óriásplakát. Bevésődik a lélekbe, és még a hitetlen ember számára is a hitélmény felé félig tárt kapuként jelenvaló. A gyerekkori kirándulások felidézésekor a képbe be-beköszön egy templomtorony vagy egy kósza harangszó. A kiemelkedő tereptárgyak prófétai eréllyel alkalmasak az észrevétlen világnézeti finomhangolásra. Egyiptomról még most, sok ezer évvel az utolsó fáraók halála után is első képzettársításként a piramisok ugranak be a legtöbb embernek. Az elefánt és a kő nem felejt. Meglehet, a tálibok épp ezért lövették szét a bámijáni Buddha-szobrokat. Féltékenyek voltak hatalmukra, végképp el akarták törölni a nem iszlám emlékezetet. A minaretépítést elutasító svájciak, a lakosság 57,7 százaléka is tart a kövek hatalmától. Nem akarja, hogy egy szerelmespár a megismerkedésük pillanatát idézve így nosztalgiázzon: Emlékszel, amikor a minaret felé andalogtunk, és először megcsókoltál?
A minarettörvény a látványtérből a hittérbe űzi viszsza az iszlámot. Közügyből, közhatalomból bizonyos értelemben magánüggyé, magánérdekké fokozza. És épp ez az, ami sokaknak nem tetszik. Nem tetszik a jogvédőknek, a neoliberális és multikulturális apostoloknak – többek között épp azoknak a multikulti értelmiségieknek, akik mindig is a keresztény vallás magánügyi besorolásáért kardoskodtak. És nem tetszik Moammer el-Kadhafinak se, aki a minarettörvényre hivatkozva egyenesen szent háborút hirdetett meg Svájc ellen. Tegyük hozzá, a líbiai elnök dzsihadista felbuzdulását jelentősen fokozta az a tény, hogy erőszakoskodó fiát kitessékelték egy svájci luxusszállodából, hiszen a Mohamed-karikatúrák keltette hisztérikus felháborodáshoz mérve a minarettörvény felett diplomatikusan szemet hunyt az arab világ.
Talán nem véletlen, hogy épp a svájciak léptek először. Szellemileg Svájc ugyanúgy sziget, ahogy földrajzi értelemben Nagy-Britannia az. Ami Svájcban megtörtént, az nem elszigetelt eset. Franciaország és Belgium is megszavazta a fejkendőtörvényt. A szigetország Svájc azt kérdezi Európától: megvédhetlek-e? Ma még az euroatlanti szellemiségű Európa többsége nem kér ebből a fajta védelemből. Nem hajlandó önvédelmi problémaként értelmezni egy vallási ügyet.
Mondunk Európát, mondunk Nyugatot, mondunk kereszténységet is, olykor keresztény Európát is, ám vegyük észre, a reneszánszot értjük rajta valamennyien! Nem Európa és az iszlám, a kereszténység és az iszlám vagy a Nyugat és az iszlám között feszül valóságos ellentét, hanem a reneszánsz és az iszlám között, vagy legyek még merészebb: a reneszánsz és a világ „maradéka”, értsd: a többi kultúra közt. A reneszánsz az a tisztítótűz, amelynek zsarátnokából a világhódító modernitás kikelt, és ez az a tisztítótűz, amelyen nem ment át sem az iszlám, sem a hindu világ, sem Kína. Szó szerint tisztítótűz, hisz benne vannak az inkvizíció máglyái is. Idehallom a ropogást Giordano Bruno alól. És ez hiányzik másutt. Elég átcsöppenni máshová, és az ember tüstént érzi: ez nem Európa. Itt valami nincs meg, de hogy mi nincs, azt megfogalmazni nagyon nehéz, egymásnak annyira ellentmondó értékek alkotják. A reneszánsz következményi hálójában egymással utólagosan megbékélve ott ficánkol egymás mellett – legyetek lélekhalászok! – Giordano Bruno és Savonarola, inkvizíció és felvilágosodás, reformáció és ellenreformáció, antiklerikalizmus és fanatizmus, racionalitás és tömegtéboly, kapitalizmus és baloldaliság. Alig hihető, hogy akadhat bármi, ami ebbe a kavalkádba nem illik bele. Ha csak épp nem az iszlám.
Erdogán török miniszterelnök szerint a minaretek az iszlám lándzsái. A holokauszttagadást az örmények vonatkozásában állami szinten gyakorló Törökország EU-tagságáról filozofálgató Európának szokatlan tájképekre kell felkészülnie. Szélmalmokra és minaretekre. Persze az is meglehet, hogy a minaretek a maguk ősiségével egy idő múlva ugyanúgy szervülnek majd az összképbe, mint ahogy a maga idegborzoló modernitásával szervült egy idő múlva Párizs látképébe az Eiffel-torony. Fukuyama és Huntington immár a múlt. Most ott tartunk, hogy az iszlám és a reneszánsz folyamatosan „bepróbálkozik” egymásnál. Eszmei szinten a reneszánsz áll vesztésre. Identitásban az iszlám erősebb nála, csakhogy van valami, ami olykor még az identitásnál is meghatározóbb – és ez az életmód. Ahogyan élsz. A Nyugat, a reneszánsz e téren nyerő. Azt, hogy mit gondolj, most más mondja meg, de azt, hogy miképpen élj, a Nyugat írja elő szinte mindenkinek. Az életmód észrevétlenül behatol az ideológiailag szigorúan ellenőrzött városfalak mögé. Rómában müezzin ébreszt, Jakarta karaokebárjaiban pedig Michael Jackson-számok alá tátogsz, így ér ott utol az éj. Hosszú XXI. századra készülhetünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.