David Cameron konzervativizmusa

Egedy Gergely
2010. 05. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Milyen is legyen az a konzervativizmus, amely igazán vonzó a választók szemében? Erre az alapkérdésre ígért választ David Cameron, amikor 2005-ben meglepetésszerűen pártja elnökévé választották, s az eredmények azt igazolják, hogy öt éve tett ígéreteiből igen sokat meg tudott valósítani. Tizenhárom éven át tartó kényszerű ellenzékiség után sikerült a westminsteri törvényhozás legerősebb pártjává tennie a konzervatívokat. Ez még akkor is komoly siker, ha május 6-án az a 326 mandátum nem is jött össze, amely a brit parlamentben szükséges a többségre támaszkodó egypárti kormány megalakításához.
A konzervatív politika vonzóvá tételének a kulcselemét Cameron az együtt érző konzervativizmus kialakításában találta meg, s már a 2005 októberében tartott nagy sikerű beszédét azzal a gondolattal zárta, hogy mindenekelőtt modern, együtt érző konzervativizmusra van szükség. De mit is takart ez a fogalom? Cameron meggyőződése, hogy a XXI. század első évtizedében Nagy-Britanniának mindenekelőtt gyökeres társadalmi megújulásra van szüksége. – Olyan radikális szociális reformer akarok lenni, mint amilyen radikális reformer volt Margaret Thatcher a gazdaságban – fogalmazta meg igen egyértelműen a véleményét abban az interjúsorozatban, amelyből politikai bestsellerré vált könyvet állított össze a befutott újságíró, Dylan Jones. „Thatcher rendbe tette a szétesett gazdaságot”, neki pedig az a feladata, hogy „rendbe tegye Nagy-Britannia szétesett társadalmát” – fejtette ki a konzervatív pártvezető. Megítélése szerint a munkáspárti kormányzás hosszú időszakában a brit társadalomból kiveszett az összetartás, a deviáns jelenségek gyakorisága pedig, különösen a súlyos testi sértéseket okozó bűnözés és a kábítószer-fogyasztás, nemzetközi mércével mérve is riasztó arányokat öltött. Sokan felvetik persze – mutatott rá –, hogy a világgazdasági recesszió körülményei közepette luxus a társadalommal foglalkozni. Valójában azonban – fogalmazódik meg a következtetése, amely alaposan eltér a thatcherizmus szellemétől – „a szétesett gazdaság és a szétesett társadalom egymástól elválaszthatatlan”, s nem gyógyíthatjuk az egyiket úgy, hogy a másikkal ne foglalkoznánk. A közkiadásokat is azért kell magas szinten tartani, mert a társadalom rosszul működik.
Cameron szerint a bűnözés visszaszorításának nincs hatékonyabb módja a családi élet kereteinek az erősítésénél, ezért a házasságban élőknek adókedvezményt ígért. A konzervatív felfogás szerint az emberek értékrendjét a kisebb közösségek sokkal hatékonyabban tudják befolyásolni, mint az állam. A törvény és a rend iránti hagyományos tory elkötelezettséggel összhangban kiemelt célnak nevezte a rendőrség erősítését, az utcán szolgáló rendőrök számának a növelését és a büntetési tételek szigorítását. Míg Margaret Thatcher egyoldalúan az egyén szabadságát állította előtérbe, Cameron hozzáteszi, hogy az egyéneket is felelősség terheli a közösséggel szemben. A szabadság igenlése könnyen egy olyan téveszméhez vezet el – hangsúlyozta egyik beszédében –, hogy „jogunk van bármit megtenni, amit csak szeretnénk, tekintet nélkül a többiekre… Ez azonban a libertárius, nem pedig a konzervatív felfogás”. A tolerancia hiányával azonban senki sem vádolhatja őt, hiszen kiállt a homoszexuálisok elfogadása mellett is.
A szociális kérdések megoldásában a kulcsszerepet a civil társadalomnak szánja – a kormányzat feladata mindenekelőtt az, hogy felébressze a felelősségtudatot az állampolgárokban. A társadalmi bajok ugyanis végső soron kulturális kérdésekre vezethetők vissza. Ezért kapott kiemelt szerepet programjában a brit iskolarendszer megjavítása – egyik fő célként a tanári tekintély helyreállítását jelölve meg, a másikként pedig azt, hogy bővüljön az állami felügyelet alá tartozó iskolák száma és választéka.
Talán a fentieknél is kényesebb területe a brit belpolitikának a multikulturalizmus és a bevándorlás. Cameron az elmúlt években minden fórumon következetesen szót emelt a baloldal és a liberálisok által kidolgozott multikulturalizmus-koncepció ellen, amely lényegében annak az állami szintű bátorítását jelentette, hogy a különféle kultúrájú bevándorló közösségek meg se próbáljanak beilleszkedni a brit társadalomba. Ennek kapcsán élesen bírálta a canterbury érsek azon elhíresült nyilatkozatát is, miszerint minden etnikai és vallási csoport nyugodtan élhetne a saját jogrendje szerint – a muzulmánok például az iszlám jog, a sharia szerint. Ez a modell, mutatott rá Cameron, párhuzamos, egymással jószerével kapcsolatot sem tartó közösségekre, sőt, gettókra szabdalja a brit társadalmat, a konzervatívoknak tehát a lehető leghatározottabban el kell utasítaniuk az állami multikulturalizmus munkáspárti gyakorlatát. A bevándorlást illetően az erős korlátozás mellett foglalt állást. A Konzervatív Párt azt ígérte a választóknak, hogy az újonnan érkezők számát a kilencvenes évek szintjére szorítja viszsza, „amikor évente tízezrek, s nem százezrek jöttek, mint a Munkáspárt kormányzata alatt”. Az említett interjúkötetben Cameron nyomatékosan visszautasította, hogy ezért őt a rasszista jelzővel illessék – a bevándorlásról józan és felelős módon kell beszélni, „anélkül, hogy indokainkat megkérdőjeleznék”.
Ami az Európához fűződő viszonyt illeti, emlékezetes, hogy a Thatchert és Majort követő pártvezérek (Hague, Smith, Howard) alatt a konzervatívok egyik legfontosabb programpontjává az EU-ellenesség vált. Cameron az első pártelnök, akinek sikerült e megosztó kérdést háttérbe szorítania – ami azonban nem jelenti azt, hogy szakított volna az euroszkeptikus állásponttal. Arra a kulcskérdésre, miszerint nem lenne-e indokolt megállítani az európai integráció további elmélyítését, egyértelmű választ adott: „Azt gondolom, ez túl messzire ment, méghozzá a rossz irányban.” Thatcherhez hasonlóan ő is a laza szerkezetű unió híve – ezért harcolt a lisszaboni szerződés ellen, s ezért ígérte meg, hogy győzelme esetén törvénybe iktatja: a jövőben egyetlen brit kormány sem adhat át újabb hatalmi jogosítványokat Brüsszelnek népszavazás nélkül.
Vajon a brit konzervativizmus melyik hagyományát folytatja Cameron? Az egy nemzetben gondolkodó szociális konzervativizmusét, vagy a Thatcher nevével fémjelzett szabadpiaci tradíciót? A gazdaság tekintetében – s a hatalmasra duzzadt brit adósságállomány miatt e szféra ismét elsőbbséget követel magának – kétségtelenül az utóbbi áll hozzá közelebb. Mély meggyőződése, hogy a sokat vállaló állam megbénítja a vállalkozói szellemet. A társadalomnak tulajdonított kitüntetett figyelem, a közösség előtérbe állítása viszont mindenképp új vonás a thatcherizmushoz képest, akárcsak a tradicionális intézmények (így például a királyság) hangsúlyozott tisztelete és a környezetvédelem jelentőségének a felismerése. Akárhogy is alakul a brit belpolitika, pártja eszmei arculatának a megújításával, s annak megcáfolásával, hogy a konzervatívokat csak a gazdaság érdekli, Cameron mindenképp sokat tett régi meggyőződésének a bizonyításáért: korunk nagy kérdéseinek a megoldására a konzervativizmus eszközei a legalkalmasabbak…

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.