Ház a sziklák alatt

Tatay Sándor születésének századik évfordulóját ünnepelték a múlt hét végén azok, akikhez a legtöbb köze volt hosszú életében: a badacsonyi emberek, a nevét viselő bakonytamási iskola diákjai, az irodalmi élet és a filmvilág képviselői. A híres bazaltsziklák tövében, a Tatay építette házban látogattuk meg Ágota leányát, aki – építész férjével és a fiával – a legtöbbet tette a méltó ünnepért.

Ludwig Emil
2010. 05. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már fenn járunk a legmagasabban fekvő szőlőtáblák fölött, a Badacsony lábdi oldalán, de még újabb éles kanyarokon, keréknyomutakon kapaszkodunk fölfelé. Kis, fehér falú házhoz érkezünk. A Balatonra néző terasz, a kert Hamvas Béla mediterránvíziójának valósága: a kőből rakott támfal – ahogy itt mondják, bástya – tövében már május elején zöldellnek a fügefák, virulnak a szőlőtőkék, levélbe borulnak a gyümölcsfák. A tó tükre úgy villódzik a gyengén szeles, verőfényes délutánban, ahogyan Egry József pasztellképein látni, a fonyódi hegy mintha csak egy folyó túlpartján lenne. A tornácon ülünk az író lányával, az asztalon egy-egy pohár bor. Dolgozunk. A Tördemicen megnyílt emlékkiállítás dokumentumai megkönnyítik a kérdezősködést. Megkímélnek az udvariatlanságtól is. Egy fotó, amelyiken az édesanyja látható, ölében egy kicsi szőke babával, a felirata szerint 1948-ban készült, ravaszkodom. Tatay Ágota válaszul nevetve közli a születése idejét.
– 1947. februárban születtem, de nem itt a hegyen, ide télen nem lehetett feljönni, orvost hívni. A székesfehérvári kórházban jöttem a világra. A Rodostó menedékházban akkoriban még nem volt villany, vezetékes víz, az egyik vendégszobában laktunk – kezdi a mesélést az anyjáéhoz hasonlóan szép arcú, finom termetű asszony a különös házasságkötés után történtekről. – Édesanyám végzett minden munkát, főzést, mosást, takarítást a turistaházban, apám segített, amiben kellett. Szüleimet az állami turistaházakat kezelő vállalat alkalmazta, abból éltek, amikor sok dolog volt, jött segítség a faluból is. Egészen kicsi koromból emlékszem mindenre, a kályhára, a bútorokra, egészen apró részletekre. Azután, amikor ötéves voltam, átköltöztünk a Vadvirág, akkori nevén Vörös Csillag turistaházba, ez lejjebb van, a Kisfaludy-házhoz vezető út mellett, jobban meg lehetett közelíteni. Onnan jártam a régi iskolába, amely osztatlan osztályú alsó tagozat volt, egy tanteremmel az elsőtől a negyedik osztályig. De csak szeptember–novemberben jártam ide, akkor felmentünk Pestre, azután márciusban vissza, és újra itt mentem iskolába a nyári szünetig. Így ment ez még 1953 után is, a felsőbb osztályokat, azután a technikumot már Budapesten végeztem.
– A Vörös Csillagban szállásolták el 1958-ban a Ház a sziklák alatt stábját is – hozza szóba a gyerekkor nagy élményét Ágota. Több mint különös hangulatot, inkább bizarr kulisszát nyújt az emlék felidézéséhez, hogy a ház mögött, amelyiknek a teraszán ülünk, ott szürkéllik az az égbe nyúló, függőleges sziklafal, amelynek drámai főszerep jutott a filmben: ennek a tetejéről lökte a mélybe a történet Kós Ference (Görbe János) a remélt boldogsága útjába álló Gács Terát (Psota Irént). Tatay Sándor 1947-ben írta az elbeszélést, akkorra megismerte választott lakóhelye hétköznapi életét, népét, annak testi-lelki nyomorúságát, az igazi, példa nélküli rendszerváltás gyötrelmeit és csalfa reményeit. A film rendezője, az akkor 33 éves Makk Károly sokáig keresett megfelelő házat a szikla alatt – a Tatay építette kis ház nem felelt meg e célnak –, végül a gyártás újonnan elkészíttetett egy „autentikus” badacsonyi szegényparaszti lakóházat, az lett az eredeti helyszín.
Akkoriban így ment ez, ilyen könnyedén, pedig csak pár évvel azelőtt vezették be a villanyt a faluba. Az áramot egyenesen a filmkészítőknek köszönhették a hegyoldalban lakók és a szőlősgazdák, a vezetéket, a póznákat egyszerűen itt hagyták a műszakiak a forgatás végeztével. Sok helybeli lakos is látható a filmen, idős férfiak, gyerekek, lányok, asszonyok. A tündöklő Bara Margitról újra szóba kerül a szépség.
– Érdekes – mondja Ágota –, hogy itt a faluban, a környéken nagyon sok és feltűnően szép nő volt akkoriban. Az én nagyanyám, akivel édesanyám a Rodostó házban gondnokoskodott, szintén nagyon szép asszony volt, mindig lehetett errefelé különösen szép arcú, termetű lányokat, asszonyokat látni.
Ami igaz, hiszen az 1954-ben szintén Badacsonyban forgatott Makk-film, a Liliomfi statisztériájában is látni helyi szépségeket. Akkor még csillepályán szállították le a bazaltbányából a badacsonyi követ az útépítőknek, gőzhajó pöfékelt a vízen, gőzmozdony dohogott a Tapolca felé vezető sínen. Ötvenhat esztendő telt el azóta.
Ágota bemegy a házba, és kihozza régi kis bőrcsatos emlékkönyvét. Az első laptól végig jól ismert nevek, híres írók, művészek köszöntő sorai, aláírásai sorakoznak benne. Aki csak megfordult a Tatay-házban, mintha kedves kötelességét – avagy a gazda kínálta jó bor árát – rótta volna le azzal, hogy beleírt, belerajzolt valami kedveset Ági emlékkönyvébe. A köszöntések elején ott a keresztapa, Takács Gyula, utána Szász Imre, Vargha Balázs, Kalász Márton, Sarkadi Imre, a szomszéd szőlősgazda és atyai jó barát, Jankovich Ferenc kézjegye. A jó bor itt mágia, éljen soká Ágika! – rikkantja Szabó Pál 1955-ben, Tardos Tibor beír, Szántó Piroska néni virágot rajzol a kis Tatay lány könyvébe, azután Vas Pista bácsi, Jánosy Pista bácsi, Somlyó Gyuri bácsi neve olvasható egymás után. Tovább lapozva Tamási Áron és Török Erzsébet, majd a filmesek, Máriássy Judit, Bodrossy Félix nevén akad meg a szemünk. Javarészt holt költők társasága, lepergett életek különös gyűjteménye.
Ágota eltöprengve, fáradt mozdulattal hajtja be a kopott fedelű könyvecskét. Hosszú, nehéz hétvége van mögötte, csütörtökön kegyeletes megemlékezés a bakonytamási sírhelynél, péntektől vasárnapig irodalmi, gyermek- és néptáncprogramok, emléktábla-avatás a Rodostó turistaház falán, koszorúzások, emlékbeszédek, virágok és szóvirágok, az emlékkiállítás ünnepélyes megnyitása, tárlatvezetés, vendégjárás, pódiumbeszélgetés és alkalmi filmvetítés a faluházban, találkozás az alkotókkal. Ez mind az édesapja századik születésnapja alkalmából. Letelik a kialkudott idő, búcsúzni készülünk. A pince előtti zöld gyepen kis társaság beszélget csendben, türelmesen: Stefler Imre építész – Tatay Ágota férje –, a harmincéves Márton fiú és a tördemici polgármester, Vollmuth Péter. Borospohár a kezükben, térül-fordul az üvegkancsó az öreg, szürke szakállas pincében. Az építésznek temérdek ideje, munkája és anyagi áldozata van benne, hogy az évfordulóra megjelenhetett egy-egy új könyv Tataytól és Tatayról, fotós fiával együtt rendezték, készítették elő a nyár végéig nyitva tartó emlékkiállítást. Az író egy mondata mottóként olvasható a falon: „Az ember akkor lehet független, ha megtanul olcsóbban élni, mint mások.”
Jó Tatay-féle badacsonyi borral koccintunk egymás egészségére, minden jót kívánunk egymásnak. Távozóban a hegyről, lentről nézve, a zöldellő diófák lombjától a teteje sem látszik a háznak a sziklák alatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.