Hazaindult tegnap Pekingből a légtérzárlat feloldása utáni első budapesti járattal az a 15 tagú magyar turistacsoport, amely még szombaton rekedt a kínai fővárosban. A gépre a magyarokon kívül négy, két napja a repülőtéren várakozó olasz lány is feljutott. Japánban ragadtak azonban a légtérzár miatt a tokiói Világkupán részt vett magyar aerobikosok, akik várhatóan szombaton térhetnek vissza Magyarországra – adta hírül a távirati iroda.
Ferihegyről tegnap már csak azok a légi járatok nem szálltak fel, amelyeket a célállomáson nem tudtak fogadni. A törlések elsősorban a németországi járatokat érintették. Ennek ellenére továbbra is arra kéri a Budapest Airport az utasokat, hogy tájékozódjanak a járatok indulásáról, mielőtt kimennek a repülőtérre.
*
Miközben tegnapig már 80 százalékkal csökkent, és a jelek szerint tovább csendesedik az izlandi Eyjafjallajokull tevékenysége, újra elérte a 75 százalékot az Európában közlekedő légi járatok száma a vulkánkitörés előtti szinthez viszonyítva – jelezte közleményében a légtér ellenőrzéséért felelős nemzetközi szervezet, az Eurocontrol. Az Európán kívüli országok légitársaságai – Japánból, Ausztráliából, Új-Zélandról, Szingapúrból, Kínából – is sorra újraindítják az öreg földrész városaiba tartó járataikat.
Ismét engedélyezték tegnap a teljes légtérhasználatot Írországban és Dániában, Lengyelországban és Németországban. Svédországban tegnap óta folyamatosan állnak üzembe a légikikötők. Nagy-Britanniában szintén megindult a légi forgalom. A kedden megnyílt párizsi repülőterekről tegnap már valamennyi hosszú távú járat elindult, az európai és belföldi gépek 60-70 százaléka közlekedett. Ukrajnában a repülőterek zöme, köztük a kijevi Boriszpil légikikötő is nyitva van. Izland légtere továbbra is szabad, tegnap azonban még nem közlekedtek az európai járatai. A román reptereken tegnap már csak egyes járatokat töröltek. Korlátozták azonban a légi forgalmat Fehéroroszországban 7000 és 11 ezer méter közötti magasságban, Spanyolországban egyes repülőterek zárva maradtak, Finnországban pedig néhány óra után tegnap ismét bezárt a helsinki repülőtér.
Az Európai Unió április 19-én létrehozott repülésbiztonsági értékelőrendszere alapján – amely a légtérbe kerülő vulkáni hamu koncentrációjára épül – a magyar légtérben a legutóbbi tájékoztatás szerint nincs magas kockázatú zóna. Valószínűleg nem lesz szükség a légi forgalom újabb korlátozására – hangzott el a HungaroControl Zrt. sajtótájékoztatóján.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint az izlandi vulkánkitörés a 2001. szeptember 11-i amerikai terrortámadásoknál is nagyobb hatással van az ágazatra, amelynek eddigi veszteségeit 1,7 milliárd dollárra becsülik. Giovanni Bisignani, a világszerte 230 légitársaságot tömörítő IATA elnöke felszólította a kormányokat, hogy vizsgálják meg a légitársaságok kártalanításának lehetőségét, éppen úgy, ahogyan Washington tette a merényletek után. A szervezet becslése szerint naponta 400 millió dollár kár érte a társaságokat április 17-től 19-ig. A felfordulásban volt olyan időszak, amikor a nemzetközi légi forgalom 29 százaléka leállt, és 1,2 millió utas rekedt a reptereken – jelentette az MTI.
A Wizz Air diszkont légitársaság álláspontja az, hogy a kormányok ne a nemzeti légitársaságuknak adjanak pénzügyi támogatást a légtérzár és járattörlések ürügyén, hanem állampolgáraikat segítsék a hazajutásban.
A kialakult vis maior helyzetben az utazásszervező köteles a részére befizetett részvételi díjat az utasnak visszafizetni, de abból levonhatja az utazási szerződés alapján már megrendelt és kifizetett szolgáltatások igazolt költségeit – olvasható a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének közleményében.
Bár tegnap délutánra a szakértők szerint elvonult hazánk légteréből a szennyeződés, ma és szombaton újabb hamufelhő érheti el az országot. Ez azonban várhatóan nem érinti majd a hatezer méter feletti repülési útvonalakat – fejtette ki Bozó János, az Országos Meteorológiai Szolgálat repülésmeteorológusa.