Hogyan tovább, Magyar Országgyűlés?

Az idei országgyűlési választással korszakhatárhoz érkeztünk: a rendszerváltozás óta először a választók nem csupán törvényhozói, hanem alkotmányozó hatalommal is felruházták a győztes pártszövetséget. Kétharmados többség 1994 és 1998 között is volt az Országgyűlésben, de az két párt utólagos koalíciójával jött létre. Kukorelli István professzor, volt alkotmánybíró és Smuk Péter egyetemi docens a parlament megalakulása alkalmából könyvet jelentetett meg az elmúlt húsz év öt Országgyűlésének működéséről. Kukorelli professzorral egyebek közt erről beszélgettünk.

Kulcsár Anna
2010. 05. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miért az új parlament megalakulására időzítették az elmúlt húsz év tapasztalatainak összegzését?
– Az alakuló ülés a magyar parlamenti történelem nagy fontosságú intézménye, mégpedig a modern polgári parlamentarizmus megteremtése, vagyis 1848 óta. Akár korszakolható is a magyar történelem az alakuló ülések eseményei szerint. A mai a 41. az elmúlt 150 év alakuló üléseinek sorában. Nemcsak kormányváltások fűződnek az alakuló ülésekhez. Némelyik rendszerváltozás határkövének tekinthető. Ilyen volt 1990. május 2-án az első szabadon választott parlament alakuló ülése. A képviselők 95,6 százaléka kicserélődött. A mai napot is aszerint lehet értékelni, van-e korszakos jelentősége. Azt gondolom, hogy van, többen el is mondták már: az 1945. november 4-i parlamenti választás produkált ehhez hasonló eredményt.
– Az alakuló ülés ünnepélyes, protokolláris eseménynek látszik. Ön szerint több ennél?
– Az alakuló üléseken a másfél évszázada megteremtett magyar parlamentáris rendszer koreográfiája érvényesül. Az 1994-ben elfogadott, ma is hatályos házszabály a hajdani szabályozás megoldásaiból építkezik. Az alakuló ülésen tradicionálisan megszólal az államfő, az új házelnök, a leköszönő és az új miniszterelnök. A felkért miniszterelnök, ha nem is hirdet programot ezen a napon, körvonalazza elképzeléseit. A korelnökök, vagyis a legidősebb képviselők ilyen alkalmakkor elmondott szónoklatai is érdekesek. A rendszerváltó típusú alakuló üléseken egyébként rendre felvetik a jogfolytonosság kérdését. Kiemelném Varga Bélának, a nemzetgyűlés egykori elnökének az 1990-ben elmondott beszédét, amely szerint a parlamenti munkának ott kell folytatódnia, ahol 1946–47-ben abbamaradt.
– Ilyen alkalmakkor forradalmi újításokat is meghirdetnek? Menynyiben hangsúlyos az alakuló üléseken a megújulás, illetve a hagyomány folytatása?
– A hangsúlyok lényegesek. Az alakuló ülés típusától függően a szavak ereje, hatása is más és más. Nem lényegtelen, hogy a következő négy évben mi lesz a kormányzat filozófiája, a törvényekkel történő kormányzásban milyen értékek jelennek meg. A parlamenti felszólalások ezért nemcsak üres szavak, hanem zsinórmértékül szolgálhatnak. Az alakuló ülésen elhangzó mondatok nagy jelentőségűek, a felelősséget azok viselik, akik kimondták őket. A beszédek olyanok, mintha esküt tennének a felszólalók.
– Vannak elemzők, főként a vesztes pártok körében, akik azt mondják: nem demokratikus, ha nagyon különbözik a kormánypárt és az ellenzék szavazati aránya. A választók ugyanakkor a jelek szerint megelégelték az iszapbirkózást, és kétharmados többséget adtak a Fidesz–KDNP szövetségnek. Az alkotmányjog szerint ez hogyan értelmezhető?
– Közjogi szempontból a szavazók nem csupán törvényhozói, hanem alkotmányozó hatalommal is felruházták a parlamenti többséget. Ez elég világos. Kétharmados többség 1994 és 1998 között is volt, de nem előzetesen, hanem két párt utólagos koalíciójával jött létre. A kétharmadnak természetesen az alkotmányos demokrácia keretei közt kell működnie.
– Változhat az ellenzék szerepe a következő időkben?
– Az ellenzék azzal lő, amije van. A példátlanul sok hazai kétharmados törvényt az elmúlt húsz évben ellenzéki jogként élték meg, de valójában a cselekvőképes kormányzás gátja volt. Ez az akadály most elhárult a törvényekkel történő kormányzás elől. Ellenzék nélkül ugyanakkor nem működhet a parlament. És ennek a veszélye nem is fenyeget. Ha kigyűjteném az ellenzéki jogokat, például az egyéni képviselői és a frakciójogokat a hatályos házszabályból, akkor azt mondhatnám, hogy közjogilag nem fegyver nélküli az ellenzék.
– S a parlamenten kívüli kontroll?
– Nagyon fontos a független intézmények szerepe. Idesorolható az Alkotmánybíróság, a köztársasági elnök, a nyilvánosság, sőt az Európai Unió normarendszere is.
– Hogyan tovább, Magyar Országgyűlés? Megítélhető-e, hogy az erőviszonyok átrendeződése után mit várhatunk?
– Ezt a kormányprogram ismerete nélkül nehéz megítélni. Az elmondható, hogy más parlamentekhez viszonyítva túlságosan erős a Magyar Országgyűlés direkt politikai funkciója. A honatyák akkor is sokat beszélnek, ha ezzel semmilyen döntést nem mozdítanak elő. Ezen talán változtatni lehetne. Egy, az obstrukcióról szóló remekműből idéznék: „mily rövidek lennének a parlament ülései, ha csak az szólna, akinek mondanivalója van”. Szükség lenne arra is, hogy kirajzolódjék végre, ki viseli a kormányzati felelősséget a jogszabályok előkészítéséért. Az igazságügyi tárca eddig ezt kevéssé valósította meg. A választás jelentősége személyi, szervezeti kérdésekben is óriási. Magyarországon olyan parlamentáris rendszer működik, amelyben szinte minden közjogi intézmény legitimitása az Országgyűléstől származik. Ez a parlament fogja például megválasztani nyáron az új köztársasági elnököt, az év végén a legfőbb ügyészt, s ez a képviselőház szavaz az Alkotmánybíróság tagjainak pótlásáról is. Legitimációja csak annak van, akinek a megbízatása visszavezethető a népszuverenitásra, a választói akaratra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.