Létezhet-e olyan, hogy díjmentes BKV?

Tarlós István
2010. 05. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szocialisták kijelölt főpolgármester-jelöltje bejelentette a budapestieknek, hogy megválasztása esetén hamarosan díjmentessé fogja tenni a fővárosi tömegközlekedést. Soha nem feltételeztem volna, hogy egy olyan ígéretből, amit a szocialista politikus most tett, egyetlen mondatot is komolyan lehetne venni. Már nemegyszer óvták Horváth Csaba urat a meggondolatlan bejelentésektől. Így volt ez akkor is, amikor alagutat akart építeni a Duna medrében, ami attól volt újszerű gondolat, hogy a műtárgyat a folyó hossztengelyével párhuzamosan kívánta elhelyezni. Máskor, midőn távollétében egy képviselőtársa szavazott az ő szavazógépén, hosszabb ideig ragaszkodott ahhoz a magyarázathoz, hogy egy megmozdult papírlap kezelte a készüléket. Ez csak oly módon képzelhető el, hogy az alkalmi segédeszköz képes volt önállóan kiválasztani a szavazógép egy síkban elhelyezkedő mintegy tucatnyi nyomógombja közül azt az egyébként középtájt található egyet, amelyik gazdája szándékának a legmegfelelőbb volt. Ezt a gombot azután az összes többi felület érintetlenül hagyásával működésbe hozta. (Mindez semmiség ahhoz képest, hogy az egyik baloldali internetes hírforrás szerint az MSZP-sek a választás óta már nemcsak demokratának, hanem egyenesen „mérsékelt konzervatívnak” nevezik magukat.)
Nem szeretném szaporítani a szót, de ez a legutóbbi „jó hír” Budapestnek a díjmentes BKV-közlekedésről már nagyon veszélyes pálya. Főképp Horváth úr és a budapesti MSZP szempontjából. Legyen szabad megjegyeznem, hogy a szocialistáknak tizenöt évük volt rá (és az utóbbi közel négy évben Horváth úr is a Demszky–Hagyó-féle vezetés aktív részese volt), hogy bevezessék ezt az intézkedést, vagy legalább elkezdjék biztosítani széles körű és költséges feltételeit. Ezzel szemben semmit nem tettek, viszont az MSZP–SZDSZ-koalíció 2006 óta rendszeresen emeli a BKV-tarifákat, és ezeket az emeléseket Horváth Csaba minden esetben megszavazta. Sőt ő volt az, aki tető alá hozta alig több, mint egy hónapja azt az állam és a főváros közti megállapodást, amelyben a közgyűlés – az MSZP–SZDSZ szavazataival – vállalta, hogy hosszú távon évente emeli majd a BKV-tarifákat. Épp Horváth úr érvelt hevesen az emelés szükségessége mellett. Számomra kissé nehezen követhető fordulattal a minap adott interjújában e szerződés alapján vár bizonyos fejlesztési forrásokat, ugyanakkor nem zavarja, hogy ugyanebben a szerződésben ő vállal kötelezettséget a tarifaemelésekre. Ettől még simán beígéri a díjmentességet. Az MSZP–SZDSZ-koalíció egyébként 2006 és 2010 között több mint hetven százalékkal emelte meg a BKV-jegyek árát, és jelenleg a jövedelemarányos közlekedési tarifák Budapesten a második legmagasabbak Európában.
A világ egyetlen nagyvárosában sincs díjmentes tömegközlekedés, beleértve az Egyesült Államokat, valamint a gazdag és konszolidált Skandináviát is. Vagyis fel kell tételeznünk, hogy vagy Budapest a világ egyik leggazdagabb városa, vagy pedig a földkerekség valamennyi nagyvárosát kizárólag dilettánsok vezetik, mivel egy lélek sem akadt még sehol, aki realizálta volna és működtetné Horváth Csaba javaslatát. Különösen pikánssá teszi az ötletet, hogy a BKV, ráadásul 15 éves szocialista irányítás mellett, totálisan eladósodott, gazdaságilag szinte teljesen tönkrement.
A BKV adósságállománya – a belső adósságállományt is ideszámítva – több száz milliárd forint. A buszállomány annyira elhasználódott, hogy mindenféle járatbővítés, ami a dugódíj bevezethetőségének egyik alapfeltétele, teljesen elképzelhetetlen. Elkerülhetetlen tehát a buszpark frissítése, ami óriási összeg, és nincsen rá forrás. A körúti villamosok esetében a szakértők szerint fizikailag lehetetlen további járatsűrítés. Nem beszélve arról, hogy nincsen egységes parkolási rendszer, hiányoznak a P+R parkolók (Stockholmban ezer lakosra 13 P+R parkolóhely jut, Budapesten három).
Mi lenne továbbá a Budapesti Közlekedési Szövetség egységes tarifarendszerével? Tán a MÁV és a Volán is ingyen szállítaná az utasokat a városhatáron belül? Miért épp négy éve kellene Budapesten lakni a kedvezmény igénybevételéhez? A Skoda-tulajdonos pedig ugyanannyit fizetne dugódíj gyanánt, mint mondjuk a ferraris?
A szakma részéről a dugódíjjal kitűzött cél mindenekelőtt a környezetvédelmi hatások pozitív változása. Londonban egy pozitív fejlemény valóban mérhető volt: a nitrogén-dioxid-veszélyeztetettség lényegesen csökkent. Ám a kutatók szerint általában a város szennyezőanyag-szintjeiben kevés változás történt 2003, a dugódíj bevezetése óta. A szén-dioxid-kibocsátás például Londonban semmit sem mérséklődött. Ezzel együtt a dugódíj nem ördögtől való ötlet, de Budapesten előbb meg kell teremteni a fent részletezett feltételeit. A magyar főváros MSZP–SZDSZ-es vezetése éveken át szinte semmi értékelhetőt nem tett sem a környezet védelmében, sem az említett feltételek biztosítása terén. A szükséges feltételek közé sorolja a szakma például a 4-es metró befejezését, az 1-es és 3-as villamos meghosszabbítását vagy a kerékpáros-infrastruktúra jelentős fejlesztését. Hol vagyunk még ezektől?
Magam sem vagyok ab ovo ellene a dugódíjnak, még akkor sem, ha Londonban vannak negatív tapasztalatok is. A londoni kereskedelmi kamara megállapítása szerint a díj következtében az üzletek 84 százaléka forgalomcsökkenésről számolt be, s 62 százalék ezt a dugódíjnak tulajdonítja. Vesztesei a díjnak a londoni tapasztalat szerint a fejlesztések, az általános városi termelékenység, az összes tranzit jármű (Budapesten már tízszeresére emelték a nehézteherjárművek behajtási díját), és vesztesek valamennyien a városhatár mentén élő lakosok és autósok. A környezetvédelmi szempontok Budapesten ma kétségtelenül fontosak. Ellenben a jelenlegi infrastrukturális, fejlesztési és finanszírozási helyzetben (maga Budapest is brutálisan eladósodott) ingyenes közösségi közlekedést csak az ígérhet, aki biztos benne, hogy nem kérhetik rajta számon az ígéreteit.
Becslések szerint a dugódíj bevezetésével 10-15 százalékos forgalomcsökkenés érhető el. Matematikusok egyébként modellezték és cáfolják, hogy a hosszú kocsisorok lennének predesztináltak a dugóra, sokkal inkább a vezetői szokásokra, indokolatlanul erős fékezésekre vezetik vissza a dugókat, de ezt most nem érdemes részletezni.
Azt azonban az előzőekben a teljesség igénye nélkül összegeztük, hogy milyen állapotban van a BKV, és milyen elengedhetetlen feltételei vannak a dugódíjnak. E feltételeket a szakma egyetlen szegmense sem vonja kétségbe. Nézzük meg a szakmai előrejelzéseket a budapesti dugódíj bevezetésének közvetlen pénzügyi hatásaira: Londonban (lélekszámra hatszor akkora város, mint Budapest, területe is lényegesen nagyobb) a dugódíjból származó éves bevétel nagysága magyar pénzben kifejezve 41,7 milliárd forint, tehát kevesebb, mint amennyit Horváth úr Budapestre prognosztizál (mellékesen a BKV éves jegy- és bérletárbevétele körülbelül ötvenmilliárd forint, tehát minimum ennyit kellene beszedni a dugódíjból). Budapesten a dugódíjbevétel mértékét egy szakmai tanulmány tízmilliárdnál kevesebbre becsüli (hogy Horváth Csaba honnan veszi a nyolcvanmilliárdot, azt nem tudom elképzelni). A rendszer működtetési költsége Londonban közel húszmilliárd forint, Budapesten ezt a bevétel körülbelül negyven százalékára becsülik. Budapesten tehát a dugódíj bevezetéséből származó nyereség a BKV finanszírozási gondjainak megoldására várhatóan teljesen alkalmatlan, mivel a BKV szükségleteinek mindössze néhány százalékát teszi ki. Lehet a számok pontosságáról kicsinyes vitákat nyitni, lehet őket manipulálni, de az adatok hiteles szakmai anyagokból származnak, és nagyságrendileg bizonyosan helytállóak.
Nem érdemes azon vitatkozni, hogy kell-e dugódíj és mi a célja. Természetesen más megközelítésben, mint Horváth úr, de 2009 októberében bemutatott programjában (58. oldal) a Fidesz is foglalkozik ezzel a kérdéssel. Az már Horváth úr titka, miként gyanakodhat arra, hogy a fél évvel korábbi, úgynevezett Tarlós-program utánozhatná az ő fél évvel későbbi „ötletét”. (Ráadásul a Tarlós-programban szó sincs díjmentességről, viszont van szó előkészítésről.) Egyébként a Tarlós-program két helyen is megtalálható a világhálón, Horváth úr állításával ellentétben soha nem vettük le, még külön honlapja is van (www.tarlosistvan.hu, és A nemzet fővárosa címmel is megtalálható). Ha Horváth Csaba nem találja, akkor a hiba benne keresendő.
Szeretném viszont megjegyezni, hogy hatalomvágytól vezérelve bármeddig elmerészkedni az ígérgetéssel felelőtlenség. Mert szakmai szempontból a Horváth Csaba-féle bejelentés kezelhetetlen. Végső soron engem nem is az ő túlzó ígéretei gondolkodtatnak el. Várhatóan most mindent meg fog ígérni, amit hatalomgyakorlóként elmulasztott megtenni (hacsak a budapesti kórházbezárásokat és -leépítéseket nem tekintjük eredménynek). Láthatóan az sem zavarja őt, hogy egyetlen támogató nyilatkozatot sem kapott a szakmától.
Ennél nagyobb veszélyt látok azok számára, akik az ország után a fővárosban is hasonló változásokat szeretnének. Az őszi választás még egyáltalán nem dőlt el. A parlamenti választás után nem kevés ember talán túlságosan gyors eredményekre vágyik. Lehetnek, lesznek, akik ezt igyekeznek kihasználni. Nem zárható ki, hogy ez egy olyan eszme túlélésének kedvez, amitől a változásra várók sokasága éppen készült megszabadulni.

A szerző a fővárosi Fidesz–KDNP-frakciószövetség elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.