Milliárdos pályázat furcsaságokkal

Rohamtempóban, a szükséges formai és szakmai feltételek mellőzésével írt ki meghívásos pályázatot a Malév az éves szinten csaknem másfél milliárdos bevételt jelentő földi kiszolgálás ellátására.

Bákonyi Ádám
2010. 05. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nevezett, összesen tizenegyfajta tevékenységet – repülőgép-objektum, raktárőrzés, postaáruk, poggyászok biztonsági átvizsgálása stb. – eddig az Airport Security (AS) látta el 2003 óta, miután nyílt versenytárgyaláson megnyerte a tendert. A cég úgy véli, a Malév szándékosan, még az új kormány hivatalba lépése előtt, az általa kiválasztott körnek írta ki a pályázatot, hiszen a légitársaság várhatólag újra állami kézbe kerül, és akkor már közbeszerzési eljárást kellene lefolytatni. Az AS furcsállja, hogy a meghívottak között egyetlen teljes repülőtéri kiszolgálási engedéllyel rendelkező cég – Celebi, Mensis – sincsen.

*

A pályázatban a Malév eltekint a szükséges hatósági engedélyek meglététől, elegendőnek tartja, ha azokat a nyertes cégek három hónap múlva szerzik be. Erre jelenleg egyébként nincs is lehetőség, mivel a légihatóság tavaly ősszel ideiglenesen 2014-ig felfüggesztette a légi kiszolgálási engedélyek további kiadását. Az AS szerint az általuk eddig egységesen ellátott szolgáltatást több részre akarják szétbontani, a meghívott cégek legtöbbje ugyanis csak részfeladatokkal, takarítással, vagyonvédelemmel foglalkozik. A meghívottak között szerepel többek között a Profinfo, a Power Shield, a Grup 4 Falc, az In-Kal Security és a Future FM. A nyertes cégekkel várhatóan határozatlan idejű szerződést kötnek hat hónapos felmondási határidővel, amit ha a várhatóan már új vezetésű Malév felmond, úgy a százmilliós tételeket két napon belül ki fel fizetnie a csak tavaly 25 milliárdos veszteséget felhalmozó légitársaságnak. Bár a pályázatra az AS-t is meghívták, a társaság szerint nem érdemes részt venniük azon. Előzőleg ugyanis nyolc hónapon keresztül folytattak tárgyalásokat a Malévval, ahol a légitársaság huszonöt százalékos árcsökkentésre akarta rávenni az AS-t, amely a legutóbbi minőségbiztosítási vizsgán 94 százalékos eredményt ért el.
A tender kiírására azért volt szükség, hogy megbizonyosodjunk arról, a piacon fellelhető legkedvezőbb feltételek mellett veszünk igénybe egyes szolgáltatásokat – válaszolták megkeresésünkre a Malévnál. A cég szerint a költségcsökkentési program és az egyes beszerzési eljárások teljesen függetlenek az éppen aktuális tulajdonostól, politikai helyzettől és a légitársaság beszerzési szabályzata alapján szigorú kontroll alatt zajlanak. Hogy a meghívott cégek között nem szerepelnek teljes repülőtéri kiszolgálási engedéllyel rendelkezők, azzal magyarázták, hogy a külföldi tulajdonban lévő földi kiszolgáló vállalatok a magyar állami tulajdonban lévő Malév leányvállalatának, a Malév Ground Handling Zrt.-nek a versenytársai.

Gyorssegély. A Malév 2,16 milliárd forint tulajdonosi kölcsönt kap a likviditási gondjainak enyhítésére. A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács a kormány határozata és a pénzügyminiszter felhatalmazása alapján a döntött úgy tegnap, hogy a kormány által jóváhagyott 8,1 milliárd forint keretösszegű, hároméves lejáratú, évi 9,97 százalék kamatozású tulajdonosi kölcsönkeret részeként nyújt most 2,16 milliárd forint hitelt a nemzeti légitársaságnak.
A most adott tulajdonosi kölcsön célja a Malév rövid távú finanszírozási igényének megfelelő forrásbiztosítása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.