A nevezett, összesen tizenegyfajta tevékenységet – repülőgép-objektum, raktárőrzés, postaáruk, poggyászok biztonsági átvizsgálása stb. – eddig az Airport Security (AS) látta el 2003 óta, miután nyílt versenytárgyaláson megnyerte a tendert. A cég úgy véli, a Malév szándékosan, még az új kormány hivatalba lépése előtt, az általa kiválasztott körnek írta ki a pályázatot, hiszen a légitársaság várhatólag újra állami kézbe kerül, és akkor már közbeszerzési eljárást kellene lefolytatni. Az AS furcsállja, hogy a meghívottak között egyetlen teljes repülőtéri kiszolgálási engedéllyel rendelkező cég – Celebi, Mensis – sincsen.
*
A pályázatban a Malév eltekint a szükséges hatósági engedélyek meglététől, elegendőnek tartja, ha azokat a nyertes cégek három hónap múlva szerzik be. Erre jelenleg egyébként nincs is lehetőség, mivel a légihatóság tavaly ősszel ideiglenesen 2014-ig felfüggesztette a légi kiszolgálási engedélyek további kiadását. Az AS szerint az általuk eddig egységesen ellátott szolgáltatást több részre akarják szétbontani, a meghívott cégek legtöbbje ugyanis csak részfeladatokkal, takarítással, vagyonvédelemmel foglalkozik. A meghívottak között szerepel többek között a Profinfo, a Power Shield, a Grup 4 Falc, az In-Kal Security és a Future FM. A nyertes cégekkel várhatóan határozatlan idejű szerződést kötnek hat hónapos felmondási határidővel, amit ha a várhatóan már új vezetésű Malév felmond, úgy a százmilliós tételeket két napon belül ki fel fizetnie a csak tavaly 25 milliárdos veszteséget felhalmozó légitársaságnak. Bár a pályázatra az AS-t is meghívták, a társaság szerint nem érdemes részt venniük azon. Előzőleg ugyanis nyolc hónapon keresztül folytattak tárgyalásokat a Malévval, ahol a légitársaság huszonöt százalékos árcsökkentésre akarta rávenni az AS-t, amely a legutóbbi minőségbiztosítási vizsgán 94 százalékos eredményt ért el.
A tender kiírására azért volt szükség, hogy megbizonyosodjunk arról, a piacon fellelhető legkedvezőbb feltételek mellett veszünk igénybe egyes szolgáltatásokat – válaszolták megkeresésünkre a Malévnál. A cég szerint a költségcsökkentési program és az egyes beszerzési eljárások teljesen függetlenek az éppen aktuális tulajdonostól, politikai helyzettől és a légitársaság beszerzési szabályzata alapján szigorú kontroll alatt zajlanak. Hogy a meghívott cégek között nem szerepelnek teljes repülőtéri kiszolgálási engedéllyel rendelkezők, azzal magyarázták, hogy a külföldi tulajdonban lévő földi kiszolgáló vállalatok a magyar állami tulajdonban lévő Malév leányvállalatának, a Malév Ground Handling Zrt.-nek a versenytársai.
Gyorssegély. A Malév 2,16 milliárd forint tulajdonosi kölcsönt kap a likviditási gondjainak enyhítésére. A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács a kormány határozata és a pénzügyminiszter felhatalmazása alapján a döntött úgy tegnap, hogy a kormány által jóváhagyott 8,1 milliárd forint keretösszegű, hároméves lejáratú, évi 9,97 százalék kamatozású tulajdonosi kölcsönkeret részeként nyújt most 2,16 milliárd forint hitelt a nemzeti légitársaságnak.
A most adott tulajdonosi kölcsön célja a Malév rövid távú finanszírozási igényének megfelelő forrásbiztosítása.