Szerkezeti, arculati és tartalmi változások előtt

Novák Zoltán
2010. 05. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fidesz-kormányzás minőségét alapvetően három szempont fogja meghatározni: a kormányzás szerkezete, arculata és tartalma. A kormányzás szerkezete ezekben a hetekben formálódik; ami eddig világossá vált, hogy egy eléggé sokszínű rendszer körvonalazódik, amely a brit, a francia és a német kormányzati formákból is kölcsönöz bizonyos elemeket. A miniszteriális felállás koncentrációja és a csúcsminisztérium intézménye nem újdonság sem a nyugat-európai kormányzati gyakorlatban, sem az elméleti szakirodalomban. Az elméleti megfontolások leginkább abból indulnak ki, hogy a társadalomban felmerülő problémarétegek kiterjedése horizontális, az ágazati irányítás viszont vertikálisan szerveződik, és csak részlegesen képes befogni és hatékonyan kezelni e területeket. Tulajdonképpen erre a dilemmára adott modernizációs válasz a kiemelt hatáskörű minisztériumok intézménye, amely összevonva a határterületeket, a maguk összetettségében tudják kezelni – az ágazati irányítást korábban keresztbeszelő – problémákat.
Jelen pillanatban nehéz megmondani, hogy a most kialakított szerkezet képes lesz-e megfelelni ennek az elvárásnak, de ez a kisebb probléma, ugyanis egy-másfél év alatt a működési zavarok mindenképpen kikristályosodnak, és akkor még a ciklus félidejében a rendszer menet közben korrigálható. Ennél sokkal nagyobb kihívást fog jelenteni annak megakadályozása, hogy a minisztériumokon belül újratermelje magát az ágazati széthúzás és rivalizálás. Ha ugyanis ezt nem sikerül megakadályozni, akkor végeredményben a minisztériumokban afféle belső zárványtárcák fognak létrejönni, és a korábbi struktúrából adódó problémák falakon belülre kerülnek. Ennek kiküszöböléséhez viszont már nem elég a szerkezet átszabása, hanem mélyreható szemléletváltásra van szükség, a döntéshozók és tisztviselők szemléletváltására. Az mindenesetre borítékolható, hogy ez nem lesz könnyű feladat, mert több évtizedes beidegződéseket rendkívül nehéz megváltoztatni.
A kormányzás szerkezete mellett legalább ilyen fontos – ha nem fontosabb – a kormányzás arculata. Tehát az a tényező, hogy milyen összkép alakul ki a választókban a kormány habitusáról, stílusáról, karakteréről. Az előző két kabinet elkövette azt a hibát, hogy belelavírozta magát az értéksemleges kormányzás zsákutcájába, és képtelen volt reagálni a közhangulat alakulására. Az új kormány részéről markánsan megmutatkozik az a szándék, hogy a kormányzást érzelmi töltéssel lássa el, ezt pedig szimbolikus lépésekkel, különböző irányba tett gesztusokkal lehet elérni. De a döntő kérdés mégis az, hogy képes lesz-e a kormány és az állampolgárok közötti viszonyrendszert újra meghatározni, és képes lesz-e elkerülni a hatalom bebetonozásának látszatát.
Azzal, hogy a miniszterelnök és a miniszterek közé beékelődik a miniszterelnök-helyettesek intézménye (Navracsics esetében az adminisztráció operatív irányítására szóló jogosítványokkal) háromszintűvé válik a döntéshozatal, így a miniszterelnöknek lehetősége nyílik arra, hogy eltávolítsa magától a napi ügyeket, és egy közvetlenebb viszonyt alakítson ki a választókkal. Nagy valószínűséggel olyan kormányfői imázst igyekszik felépíteni, mint amilyen a 2002-es választások első fordulójáig volt jellemző, tehát egy pártcsatározásokon felülemelkedő kormányfői szerepet, amely képes kivonni magát a mindennapos sárdobálásból. E szerepfelfogás 2002-ben, kampányhelyzetben, sajnos, kevéssé volt hatékony. Ezt bizonyítja, hogy az akkori választás első fordulójában a Fidesz hátrányba került, és amikor Orbán Viktor konfrontatívabb hangnemre váltott, és két hét alatt bejárta a billegő körzeteket, akkor kis híján egyedül megfordította a választást. Ez rámutat arra, hogy a választói bázis mozgásait illetően döntő lehet a kormányzás ritmikája, és ezen belül kiemelt szerep jut a kormányfői imázs dinamikájának.
Mindazonáltal a választói bázis alakulására minden bizonnyal a kormányzás tartalmi elemei fogják a legnagyobb hatást gyakorolni. A Fidesz nagy győzelmet aratott, és a nagy győzelem esetére nagy változást ígért („Kis győzelem: kis változás, nagy győzelem: nagy változás.”). Van is min változtatni. Szinte nincs olyan terület, amely ne szorulna átalakításra, korrekcióra vagy ésszerűsítésre.
Az egészségügyi ellátórendszer a jelenlegi szerkezetében már középtávon is fenntarthatatlan. Mind a közoktatás, mind a szakképzés, mind a felsőoktatás területén anomáliák és aránytalanságok vannak, és nem utolsósorban ennek köszönhető a diplomás- és a strukturális munkanélküliség. Kiigazításra vár a választókerületek rendszere; az Országgyűlés e tekintetben mulasztásos alkotmánysértés állapotában van. Reformra szorul a szociális ellátórendszer éppúgy, mint a nyugdíjrendszer. Újra kell szabályozni a párt- és kampányfinanszírozást. Nemigen lehet tovább halogatni az önkormányzati-közigazgatási reformot sem, beleértve a regionális képviseleti rendszer kialakítását (alapvető igény, hogy a régiókra szabott európai uniós fejlesztési pénzekről választott képviselők döntsenek). Vállalhatatlanul magas az újraelosztás GDP-arányos mértéke, amivel szorosan összefügg a közteherviselés reformja. Létre kell hozni egy tartható konvergenciaprogramot, amit a kormányzat komolyan vesz, a görög válság után ugyanis az unió minden eddiginél szigorúbban fogja ellenőrizni a maastrichti kritériumok teljesítését. Az igazságszolgáltatás alrendszerei is átalakításra szorulnak. Amennyiben nem történik áttörés a roma politika területén, akkor növekszik a radikálisok további térnyerésének kockázata. És akkor a bevándorlás, a mezőgazdaság és a demográfia kérdéskörét még nem is említettük.
Tennivaló van tehát bőven, és pillanatnyilag úgy tűnik, hogy a társadalmi elvárások is a mélyreható változás irányába mutatnak. Ha viszont megkapargatjuk a felszínt, és figyelembe vesszük az elmúlt húsz év tapasztalatait, akkor arra jutunk, hogy a változásra irányuló választói akarat korántsem olyan stabil, mint amilyennek első ránézésre tűnik. Félő, hogy a választói csoportok többnyire csak addig áhítják a változást, amíg az saját életvilágukat és körülményeiket nem érinti negatívan. Amint a változás negatívan hat helyzetükre, vagy legalábbis bizonytalan előjelű a változtatás kimenetele, azonnal elemi erejű ellenállást fejthetnek ki. A választók többnyire megelégszenek a politikai változás elégtételével, de nagyon nehezen cserélik le a struktúrák változatlanságának biztonságát a mélyreható változás bizonytalanságának kedvéért, s lehet, hogy ezen még az sem változtat, ha a rövid távú áldozatokért középtávú fellendülést ígérnek a politikai szereplők.
A következő ciklus sikerének kulcsa, hogy a Fidesz képes lesz-e megtörni ezt a mélyen gyökerező társadalmi önvédelmi beidegződést, és képes lesz-e a választási győzelmét biztosító többség nagy részét megnyerni a változás ügyének, megteremtve ezzel a szerkezeti reformok társadalmi bázisát.

A szerző politológus, Méltányosság Politikaelemző Központ

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.