Megtévesztő gyakorlat
A termékbemutatók résztvevői tájékozatlanok az őket megillető jogokról. Főleg az idősebb generáció érintett, hisz ők azok, akik az üzleten kívüli kereskedés egyik legnagyobb veszélyeit jelentő termékbemutatós vásárlást választják – állapította meg a közelmúltban végzett felmérését követően a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete. A fogyasztóvédőkhöz érkező panaszokból egyértelműen leszűrhető az a következtetés, hogy a termékbemutatós vásárlók zöme nem kap kellő tájékoztatást sem a cégről, sem a termékről. Utóbbi esetében az információáradat, amelyet a fogyasztóra zúdítanak, kimerül a termék létező vagy megkérdőjelezhető gyógyhatásában, a kecsegtető és soha vissza nem térő ajánlatnak tetsző vásárlási lehetőségben és az anyagi kérdésekben. Mindezt mutatja az is, hogy a vásárlók jelentős százaléka megbánta vagy elhamarkodottnak ítélte a vásárlást. 2008-ban fél éven át tartó ellenőrzésben 22 kereskedő 33 termékbemutatójának és 26 utazással egybekötött termékbemutatójának ellenőrzését végezte el a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, s 86 százalékban hiányosságokat talált. Az ellenőrzöttek jelentős része nem a jogszabályoknak megfelelő szerződéseket íratott alá, a minőségi és biztonsági követelményeknek nem megfelelő termékeket árult, előfordult olyan is, hogy tűzveszélyes hajszárítót kaptak az érdeklődők a termékbemutatón való részvételért. A felügyelők megállapítása szerint az egészségmegőrző előadásokat leginkább jól felépítették, sokszor latin orvosi szavakat használva befolyásolják a résztvevőket. Másik forgatókönyv szerint a sokkolóan magas árú terméket folyamatosan leértékelik a nézők előtt, konkrét esetben a masszázsfotel árát 850 ezer forintban határozzák meg, majd a bemutató legvégén kivételes lehetőségként 200 ezer forintos áron adják oda. A bemutatók előadói gyakran megtévesztő és agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytatnak, a tájékoztatások pedig alkalmasak lehetnek a fogyasztói döntéshozatal tisztességtelen befolyásolására.
*
Az üzleten kívüli kereskedés 5 pontja
1. Egy-egy termékbemutatón mindig gondoljuk át, hogy szükségünk van-e az adott termékre, és ne pusztán az előadó képességei alapján döntsünk!
2. Bármennyire olcsónak ígért hitelt is ajánlanak, mindenképp járjunk utána a pontos feltételeknek!
3. Mindig merjünk kérdezni: a termékről, a cégről, a referenciákról, a gyógyhatást igazoló tanúsítványokról, az elérhetőségről!
4. Mind a nyolcnapos elállás gyakorlásánál, mind a minőségi kifogás intézésénél ajánlott levélben igyekezzünk jogainkat érvényesíteni (elállásnál a terméket ne feledjük visszaküldeni, anélkül ugyanis a vételárat nem kapjuk vissza)!
5. A szerződést megkötés előtt alaposan olvassuk át, kitérve az apró betűs részekre is!















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!