A kortársak az irodalomórán

Hanthy Kinga
2010. 07. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aligha lehet tíz percben megbeszélni, mit kezdjen a kortárs irodalommal az oktatás, de nem árt legalább elkezdeni. Mert jelenleg épp kerülik a témát, pontosabban a kronologikus rend mögé ugorva a tanárok azzal mentegetőzhetnek, hogy nem jut rá idő. Nemcsak erre persze, hanem 1956-ra, a kortárs zenére és képzőművészetre sem. A kérdést tehát meg kellene valahogy válaszolni. Pedagógiai iskolák csapnak össze, nevezzük őket konzervatívnak és szabadelvűnek, és mindegyik köti ugyan a maga ebét a karóhoz, de nem tudnak mégsem hatni egymásra. És mert a háború már elég régóta zajlik, itt lenne az ideje az okos békekötésnek, mely alkalomból mindenki letenné az asztalra az érveit és eredményeit, és ezekből ki kellene válogatni a legösszeillőbbeket és leghasznosabbakat.
Hogyan tanítsuk a kortárs magyar irodalmat? – kérdezte a Gondolat-jelben Gócza Anita Fenyő D. György és Stribik Ferenc magyartanárokat. A válasz nagyon bizonytalan. Tantervet ugyanis nem lehet tétova elképzelésekre építeni. Hígíthatják tovább az érettségit, de legkésőbb ott a rendszerezett tárgyi tudásról számot kell adni. Tehát miközben a tanítás tartalma folyamatosan relativizálódik, a követelményrendszer egységesül, s e két pont között nehéz meghúzni az egyenest. A két megkérdezett magyartanár sem dobná ki a tananyagból a klasszikusokat, inkább abban bíznak, hogy folyamatosan magától tisztul a kép. Például azt halljuk – s e fölött a klasszikus műveltség hívei boronghatnak – hogy Vajda János, Tóth Árpád, Juhász Gyula kikopik a kánonból, Fejes Rozsdatemetője is, és a hivatalos kánon helyett itt az ideje mindenkinek sajátot alkotnia.
Ki lehet dobni a klasszikusokat, hogy legyen idő a kortársra, csakhogy ez utóbbi nem érthető meg az előbbi nélkül. De vajon egyáltalán van-e még igény a megértésre? (Végül is fogalmunk nincs, hogy sikerült kinevelnünk ezt a nem olvasó ifjúságot.) Miből gondoljuk például, hogy a kortárs közelebb lesz hozzá, mint a klasszikus? Varró Dániel talán. De Tandori? Vagy Nádas? Az sem kisebb falat, mint Jókai vagy Vergilius, legfeljebb más ízű. Kezdjük-e a zenetörténet oktatását John Cage 4’33 című művével, ezzel a négy perc harminchárom másodperces üres kottával, vagyis csenddel, amelyet a zenekritikusok Bartók Béla Concertója mellett a XX. század legnagyobb erővel ható zeneművének kiáltották ki? (Lemez is készült belőle.) Vagy a képzőművészet történetét egy absztrakt festő hófehér vásznával? Megérthetik-e innen indulva a gyermekek a klaszszikusokat? Értik-e még a felnőttek, szülők és tanárok, hogy munka nélkül nincs sikerélmény? És a szellemi erőfeszítés, a gondolkodás is munka. Legalábbis egész jól elboldogult e feltételezéssel évezredekig az emberiség.
(Gondolat-jel, Kossuth rádió.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.