Az érem középső oldala

P. Szabó Ernő
2010. 07. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyszer talán nekiveselkedik az utókor valamelyik lelkes és sokat bíró művészettörténésze vagy művészetszociológusa, hogy kiderítse, miért szaporodtak meg az utóbbi években az olyan kiállítások, amelyeket egy-egy ereje teljében lévő művész a hatvanötödik születésnapja alkalmából rendez meg. Igaz, jól sejtjük ma is, hogy az utóbbi időben a pályakezdés egyre inkább elhúzódik, olykor még az ötvenéves alkotót is fiatalnak mondják, miközben a hetvenedik születésnap érkezésekor, akármilyen fiatalos valaki, mégiscsak idősnek számít és többnyire inkább vissza, mint előre tekint. Nos, talán ezért alkalmasak a „hatvanötös” tárlatok egy gyors erőfelmérésre, a már meglévő művek révén a következő periódus lehetőségeinek sejtetésére.
Az is lehet azonban, hogy – legalábbis Budahelyi Tibor részéről – egyszerűen arról van szó, hogy éppenséggel nagyon termékeny alkotói periódus időszakában érkezik el az a bizonyos születésnap, szaporodnak a friss művek a műteremben, nyilvánosságot követelnek. Egyébként is, mintha nem törődne az idő múlásával, ha úgy tetszik, kineveti az azzal kapcsolatos beidegződéseket. Van rá oka, mindig is a saját útját járta, művésszé sem a bejáratott utakon járva lett. Hét évig dolgozott géplakatosként, közben előbb a Csepel Képzőművészeti Szabadiskolában Buna Konstantin, majd Misch Ádám növendéke volt. Igazi mesterének azonban Csiky Tibort vallja, az ő hatására választotta a szobrászatot a festészet, a grafika helyett. Meg is hálálta mesterének a tanítást, mutatja egyik korábbi hommage-sorozata, s még inkább mutatják eredményei, amelyeket a kisplasztika és még inkább az éremművészet területén elért. Pályája egészét végigkísérte, egyik fő inspirálója volt a zene, jelzik a nyolcvanas évek érmei, az 1995-ös Bartók-sorozata. A kilencvenes évektől az érem megszokott formái helyett egyre inkább a háromszög formáiba sűrítette mondandóját a művészetről és a mesterségről, az életről, a zenéről és a nőkről, az erotikáról és az asszonyokban lévő, a férfiembert megtartó erőről. Munkácsy-díja jelzi, hogy már akkorra addig ismeretlen területeket hódított meg az érem és a kisplasztika számára, a magyar szobrászat nemzetközileg is elismert képviselője lett – hazai szakmai reputációját mutatja, hogy az ezredfordulón megkapta a Szobrászkoszorút, amelyet kifejezetten szakmai alapon, titkos szavazással ítélnek meg a szobrászkollégák.
A kiállításon látható művek az utóbbi három-négy évben születtek, de szerves folytatását jelentik a korábbi törekvéseknek, mintegy összefoglalóan érzékeltetik a festékhez, a színhez, az anyagokhoz való viszonyát. Fő anyaga a hőkezelt acél, de ehhez a megbízható, időtálló anyaghoz puha, lágy, alakuló anyagokat, tollat, textilt, bőrdarabokat társít, fekete csipkével bevont tárlóban állítja ki erotikus töltetű érmeit. A konstruktív erő és a lírai megfogalmazás jellemzi egyszerre az érmeket, a reliefeket és a térplasztikákat, s ami különösen fontos, a humor, az irónia, az önirónia, amire igencsak szüksége van ma a szobrásznak Magyarországon annak, aki hatvan és hetven között nemcsak fiatalnak érzi magát, de művei révén valóban annak mutatkozik.
(Budahelyi Tibor kiállítása, Art9 Galéria, június 30-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.