EU-elnökség: milliárdok hiányoznak

Újabb csontvázak kerültek elő az előző, szocialista kormány tevékenysége kapcsán, ezúttal Magyarország 2011. január elsején kezdődő soros EU-elnökségének felkészülése körül. – Az operatív feladatok áttekintése során egyértelművé vált, hogy az elnökségi rendezvények, a magyarországi kommunikációs, sajtó- és médiafeladatok tervezésében, a szükséges pályázatok, közbeszerzések kiírásában jelentős a csúszás, amely a jelenlegi jogszabályi környezetben nem hozható be. Nehezíti a helyzetet még az is, hogy a nemzetközi tagdíjak és a kötelező jellegű, önkéntes felajánlások, valamint az európai uniós befizetések elmaradása miatt a költségvetésből 5,8 milliárd forintos előirányzatra van szükség ahhoz, hogy teljesíteni lehessen a Magyarországra háruló uniós kötelezettségeket – derül ki a lapunk birtokába került kormányzati vizsgálati anyagból.

Munkatársunktól
2010. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Januárban lapunk is beszámolt róla: a 2010. évi előkészületekre előirányzott kilencmilliárdos költségvetés majdnem egynegyedének, 2,1 milliárd forintnak egyszerűen eltűnt a fedezete a tervezett ingatlaneladások meghiúsulása miatt.
*
A Külügyminisztérium már 2009 augusztusában jelezte a Pénzügyminisztériumnak: az ingatlanértékesítésből származó bevételekből tervezett források felhasználását jelentősen megnehezíti az a körülmény, hogy ezekre előzetes kötelezettségvállalás nem lehetséges. A moszkvai ingatlanbotrány hatására aztán teljesen lekerült a napirendről a használaton kívüli külképviseleti ingatlaneladások kérdése, és 2010. január közepére kiderült, hogy a külügynél tervezett 9 milliárdos elnökségi költségvetés majdnem egynegyede, 2,1 milliárd forint egyszerűen hiányzik. A sajtóban a külügyi tárca cáfolta a 2010-re előirányzott elnökségi büdzsé összeomlását, a valóságban a Külügyminisztériumban már hetek óta lázas tervezgetés folyt a költségvetés maradékának újbóli felosztására és a 2,1 milliárd forintos hiánynak a társtárcák közötti „szétterítésére”.
Noha február 1-jén Balázs Péter külügyminiszter úgy nyilatkozott, hogy az eredeti elképzeléseknek megfelelően mégis ingatlaneladásból kívánják fedezni a hiányzó tételt, a belső kommunikációjában, a tárcánál tartott vezetői értekezleteken, valamint a két- és többoldalú tárcaközi egyeztetéseken a Külügyminisztérium több vezetője is folyamatosan az elnökségi büdzsé hiányáról, a források szűkösségéről és a korábban betervezett személyi és dologi kiadások újratervezésének szükségességéről beszélt. 2010 februárjában az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság ülésen jelezte Kiss Tibor szakállamtitkár, hogy az elnökségi rendezvénynaptár vonatkozásában is nyilvánvalóan szűkülnek a lehetőségek, és meg kell nézni, hogy melyik magyarországi elnökségi rendezvényt lehet elhagyni, vagy Brüsszelbe helyezni.
Az előző kormány nem tett még kísérletet sem a hiánynak a költségvetés általános tartalékából történő pótlására, csupán a szakmai program csökkentése, a logisztikai előkészületek csúsztatása és a kiadások lefaragása jelenthette a kiutat. A kormány következetesen elutasította a Fidesz javaslatait az elnökségi költségvetés külön törvényben történő szabályozására, pedig ez a megoldás biztos garanciát jelenthetett volna az elnökségi feladatokhoz szükséges források védelmére.
Az elnökségi költségvetés hiánya mellett a meglévő 6,9 milliárdos keret kezelése is gondot jelentett a Külügyminisztérium illetékes vezetőinek, többszöri ígéret ellenére sem volt látható, hogy mikor kaphatják meg a feladatmegosztás szerint felelős tárcák a részükre a külügynél központosítottan betervezett dologi kiadások fedezetét. A költségvetési tervezés kudarcáért az EU koordinációs és jogi főosztálya is felelős, hiszen az elnökségi feladatokhoz és rendezvényekhez kapcsolódó költségelemek meghatározása valódi költségszámítások nélkül, becslések alapján készült. Erre az EU-elnökségi munkacsoportban Németh Zsolt rávilágított, amire a külügy a költségek újratervezésével válaszolt.
Az elnökségi kommunikációs tervezés a témafelelős Baráth Péter szakállamtitkár 2009 nyári távozását követően lényegében leállt, a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) 2010 tavaszán még kizárólag a brüsszeli uniós épületek elnökségi dekorációjával és az elnökségi honlapra vonatkozó közbeszerzési eljárások előkészítésére koncentrált. Az idegen nyelvi képzés esetében 2009 őszén a francia fél határozott fellépésének volt köszönhető, hogy a képzés annak ellenére nem fulladt kudarcba, hogy a MeH hónapokig nem volt hajlandó kifizetni a letanított nyelvórák ellenértékét.
A lapunk birtokába került kormányzati dokumentum megállapítja: „a fennálló tagdíjtartozások, sorozatos fizetési késedelmek egyre inkább gyengítik az ország nemzetközi és diplomáciai pozícióit”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.