Kétmillió problémás hitel országa lettünk

Az ország jelenlegi pénzügyi-gazdasági helyzetében a pénzügyi intézmények tehervállalása is szükséges – fejtette ki lapunknak adott interjújában Szász Károly, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) július elsején kinevezett elnöke, aki 2000 és 2004 között is betöltötte ezt a posztot. A szakember szerint a kirívó, jelentős létszámú ügyfélkörnek jogtalan hátrányt okozó esetekben a felügyelet akár kétmilliárd forintos bírságot is kiszabhat a jövőben a szabálytalan pénzintézetre. A PSZÁF olyan javaslatcsomagot dolgoz ki, amely a devizahitelek átváltásakor a vételi és az eladási árfolyam különbözetéből fakadó veszteségtől megkímélné az adósokat. A régi-új elnök szerint mára kétmillió problémás hitel halmozódott fel hazánkban mintegy 900 milliárd forint értékben. A Kulcsár-féle brókerbotrányt még 2003-ban felfedő Szász soha nem felejti el, amikor a rendőrségnél feljelentést tett és átadta az egyértelmű dokumentumokat, még neki kellett bizonygatni, hogy tényleg visszaélések történtek, ráadásul az ügyben hanganyagokat semmisített meg a Nemzetbiztonsági Hivatal.

Szabó Eszter
2010. 07. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szász Károly (53 éves) közgazdász. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) új elnöke. 1981-ben végzett a Marx Károly Közgazdaság-tudományi Egyetemen. A CIB Banknál, a Magyar Külkereskedelmi Banknál, majd a HypoVereinsbanknál dolgozott vezetői pozíciókban, 1999-ben a Konzumbank vezérigazgatójává nevezték ki. 2000-től 2004-ig a PSZÁF elnöke volt, a 2002-es kormányváltás után azonnali eltávolítását követelte az MSZP–SZDSZ-koalíció. – Szász Károllyal és a vele hasonlókkal szemben úgy kell eljárni, hogy vagyonelkobzás, és onnantól kezdve tárgyalunk, hogy meddig fog börtönben ülni – mondta 2003-ban Török Zsolt szocialista képviselő. A kormánykoalíció és Szász Károly kapcsolata a Kulcsár Attila-féle brókerbotrány kipattanása után mérgesedett el. Szász vezette a PSZÁF-et, amikor a felügyelet több hónapos vizsgálódás után 2003-ban kirobbantotta a brókerbotrányt, majd az elnököt a nyílt utcán megverték. Végül a kifejezetten az elmozdítását szolgáló, úgynevezett lex Szász felhasználásával, 2004-ben lehetett jogellenesen elküldeni posztjáról, elvileg a felügyelet átszervezésére hivatkozva. A lex Szászt Mádl Ferenc köztársasági elnök nem írta alá, hanem az Alkotmánybírósághoz küldte, amely szintén alaptörvénybe ütközőnek ítélte a módosítást. A törvény ellen az Európai Unió is tiltakozott. Szász elmozdítása után pereskedés kezdődött, amelynek végén a Legfelsőbb Bíróság kimondta: Draskovics Tibor akkori pénzügyminiszter jogellenesen szüntette meg Szász Károly munkaviszonyát. 2004 augusztusától Szász az OTP Bank elnöki tanácsadója lett. Amikor a bank megvásárolta a szerbiai Niska Bankát, vezérigazgatójának Szász Károlyt nevezték ki. 2008-ban visszatért Budapestre, ahol az OTP elnöki tanácsadójaként dolgozott. Július elsejei hatállyal Sólyom László köztársasági elnök Szász Károlyt nevezte ki a PSZÁF elnökévé, azt követően, hogy a pénzügyi felügyelet korábbi irányítója, Farkas Ádám június 30-i hatállyal lemondott elnöki pozíciójáról. Szász Károly mandátuma hat évre szól, munkáját a jövőben két új alelnök, Sáray Éva és Balogh László segíti. (Sz. A.)


Érez-e bármilyen elégtételt most, hogy visszakerült annak a pénzügyi felügyeletnek az élére, ahonnan 2004-ben botrányos körülmények között, az ön számára szabott külön törvény bevezetésével, jogellenesen menesztette önt Draskovics Tibor akkori szocialista pénzügyminiszter?
– Most csak hálás vagyok a sorsnak, hogy folytathatom, amit egyszer abba kellett hagynom. Hat évvel ezelőtt egy hatékonyan működő szervezetnek kellett kényszerűen búcsút mondanom. Remélem, munkámban a kollégáim is segítenek majd.
– Milyen szervezeti átalakítások várhatók a felügyeletnél? Megszünteti az elmúlt évek gyakorlatát, amelyben egyfajta kádertemetőként működött a felügyelet?
– Soha nem foglalkoztam azzal, ki honnan jött, csak a teljesítmény alapján értékeltem a munkatársakat, s ez most sincs másképp. Elődöm, Farkas Ádám egyébként úgy alakította vissza a felügyeletet, ahogyan az a vezetésem alatt is működött. A jövőben két alelnök segíti majd a munkámat. Sáray Éva a felügyelet ellenőrzési, engedélyezési területét fogja vezetni. Balogh Lászlóhoz a nemzetközi kapcsolatok, a kockázatkezelés és a fogyasztóvédelem tartozik majd. Ezen túlmenően is lesznek persze átalakítások. A jogszabályok előkészítését szeretném erősíteni, ezért egy kodifikációs területet fogunk felállítani.
– Azt már korábban közölte, hogy a jegybank és a PSZÁF viszonyán változtatni kíván, mert jelenleg az MNB gyámsága alatt áll a felügyelet. Milyen lesz így az együttműködés a Pénzügyi Stabilitási Tanácsban a Simor András vezette MNB-vel?
– Meg kell változtatni a Pénzügyi Stabilitási Tanáccsal kapcsolatos szabályozást, át kell gondolni a résztvevők szerepét. A testület nem maradhat egy olyan döntéshozó fórum, amelyik átveszi a felelősséget az önálló feladat- és hatáskörrel rendelkező intézményektől. Az olyan ügyekben, ahol a PSZÁF-nek van elsődleges felelőssége, ott az ezzel kapcsolatos döntéseket is a felügyeletnek kell meghoznia. Ma még az a gyakorlat, hogy a felügyeletnek bizonyos ügyeiről a stabilitási tanács határoz. Ez nem folytatódhat így. A tanácsnak mindössze véleménybefolyásoló testületté kell válnia, amelyben mindegyik szereplő megtartja saját önálló hatáskörét. A bankadóval kapcsolatos döntést például a nemzetgazdasági miniszternek kell meghoznia. Tarthatatlan, hogy ma a stabilitási tanácsnak előzetesen jóvá kell hagynia az Országgyűlés számára készült felügyeleti éves jelentést. A felügyelet autonóm államigazgatási szerv, amely a parlament alá van rendelve. A PSZÁF sem szól bele a nemzeti bank monetáris politikájába. Ez a jegybank melletti monetáris tanács feladata, nem pedig a stabilitási tanácsé. Utóbbi tehát konzultatív szerv lenne, ahol a különböző résztvevők a rendelkezésre álló információkat megosztják, ezeket megbeszélik, véleményt cserélnek, majd mindegyik szereplő a saját feladat- és hatáskörének megfelelően végzi a tevékenységét. Az is furcsa, hogy maga a stabilitási tanács úgymond kötelezheti ajánlás kiadására vagy intézkedés megtételére az egyik felet. A mostani gyakorlaton tehát feltétlenül változtatni kell.
– A PSZÁF kimutatása szerint hány család nem tudja fizetni a megemelkedett törlesztőrészletét? Mekkora összeget jelentenek ezek a problémás kölcsönök?
– A kilencven napon túli fizetési késedelmes lakossági hitelszerződések száma március végén meghaladta a kétmilliót, ezen belül a jelzáloghiteleké megközelítette a százezret. Az érintett kétmillió problémás hitel bő kilencszázmilliárd forintnyi kölcsönöszszeget takar.
– A túlzott devizahitelezés felelőtlen engedése az elmúlt években megmutatta, hogy a jegybanknak és a felügyeletnek a korábbinál sokkal erősebben kellett volna figyelmeztetnie a rendszerszintű kockázatokra. Mekkora volt ebben a PSZÁF felelőssége ön szerint?
– Nem szívesen minősíteném a felügyelet korábbi tevékenységét. Ki kell javítani az elmúlt időszakban elkövetett hibákat. Majdnem három évet dolgoztam Szerbiában, és ott lényegesen nehezebb volt devizahitelt felvenni, mert a szerb szabályozás sokkal szigorúbb, például magas jövedelemmel kell rendelkezni ahhoz, hogy valaki devizahitelt kaphasson. Emellett az ottani felügyeleti hatóság, a szerb jegybank magasabb követelményeket támasztott a bankokkal szemben.
– A devizahitelezésnél óriási probléma, hogy a hitelnyújtásnál és a hitel visszafizetésénél alkalmazott devizavételi és -eladási árfolyamok több százalékponttal drágítják meg a hitelt, ami óriási többletköltséget jelent az adósoknak. Ezzel kapcsolatban terveznek változtatást?
– A hitel folyósításánál és a visszafizetésnél alkalmazott vételi, illetve eladási árfolyamok közötti különbség összességében akár hat-hét százalékponttal is megdrágíthatja a hiteleket. A mi – kidolgozás alatt álló – javaslatunk szerint a jövőben megszűnne ez a különbség, és a bankoknak a mindenkori hivatalos jegybanki árfolyamot vagy pedig a bankok középárfolyamait kellene alkalmazni. Ez egyrészt az ügyfelek számára sokkal biztonságosabb és ellenőrizhetőbb rendszert teremtene, másrészt érdemben csökkentené a devizahitel terheit.
– Mi a véleménye a Kulcsár Attila nevéhez fűződő K&H-brókerbotrányról, amelynek törvénytelenségeit hét évvel ezelőtt éppen ön tárta a nyilvánosság elé? Az ügyészség 2005-ben emelt vádat az ügyben, s most még mindig csak ott tartunk, hogy a Fővárosi Ítélőtábla májusi döntése szerint egy teljesen új eljárást kell kezdeni.
– Az alapvető problémát abban látom, hogy 2003-ban, amikor a pénzügyi felügyelet feltárta a visszaéléseket, a hatóságok nem vették komolyan a megállapításainkat. Nem tudom, hol és milyen hiba történt az egész ügy során, de az biztos, hogy a vizsgálatunkról az összes illetékes szervet tájékoztattuk. Az ügyészségtől az Állami Számvevőszékig mindenkit értesítettünk és rendelkezésre bocsátottuk a bizonyítékokat, vizsgálati anyagokat. Az alapos munkánk ellenére nem hitték el, amit mondtunk. És itt most nem az újságírókra gondolok. Annak idején a kollégáim sokat panaszkodtak, hogy az eljárás során meg sem kérdezték őket, lényegi összefüggések nem érdekelték a vizsgáló hatóságokat. Megdöbbentő volt, hogy esetenként, bár a felügyelet el akarta volna mondani a véleményét, meg sem hallgattak minket. Sőt, még ellenünk indítottak eljárásokat. Soha nem felejtem el, amikor a rendőrségnél feljelentést tettünk, és átadtuk az egyértelmű dokumentumokat, még nekünk kellett bizonygatnunk, hogy tényleg visszaélések történtek. Ne feledjük azt sem, hogy az ügyben hanganyagokat semmisített meg a Nemzetbiztonsági Hivatal. Egyébként nem szeretnék ezzel foglalkozni a közeljövőben. A felügyeletnél 2000-től 2003-ig folyamatos szervezetfejlesztő, szakmai erősítő, átalakító munka folyt, csendben építkeztünk. Ennek volt az eredménye az is, hogy erre az ügyre rá tudtunk világítani. A jó szakmai munkának és a kiváló felügyeleti szakembereknek köszönhető, hogy fel lehetett deríteni a Kulcsár-ügyet.
– A Magyar Nemzeti Bank függetlenségére hivatkozva nem fogadja el a kormány által javasolt havi kétmillió forintos bérkorlátot. A szintén független pénzügyi felügyelet alkalmazza ezt a plafont?
– Az ország nehéz gazdasági helyzete mindenkitől áldozatot követel. Az előzetes egyeztetéseken önként vállaltam ezt a bérplafont, és természetesen ehhez igazítjuk a vezető kollégák javadalmazását is.
– Tervez-e az eddigieknél keményebb fellépést azokkal a bankokkal szemben, amelyek tisztességtelenül járnak el a devizahitelesekkel, nem tájékoztatják az ügyfeleket megfelelően, illetve megszegik a magatartási kódexet?
– A felügyelet minden esetben a jogszabályok és a magatartási kódex előírásai alapján jár el, valamennyi piaci szereplőt azonos mércével mér. Ami a szankciós eszköztárat illeti, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt és a fogyasztóvédelmi törvény alapján kirívó, jelentős létszámú ügyfélkörnek jogtalan hátrányt okozó esetekben a felügyelet akár maximum kétmilliárd forintos bírságot is kiszabhat vétséget elkövető pénzügyi intézményekre. Emellett most folyik az a harminc intézményt érintő vizsgálatunk, amelyben áttekintjük, hogy a bankok, pénzügyi vállalkozások az elmúlt időszakban a magatartási kódexben előírt külső okok – például a jegybanki alapkamat, az országkockázat változása – nyomán miképp változtatták vagy éppenséggel nem módosították a hitelkamatokat.
– A mostanában elhangzó banki panaszáradat ellenére az elmúlt öt évben a Magyarországon működő bankok voltak a legjövedelmezőbbek Európában, amelynek egyik oka, hogy nálunk a legnagyobb a különbség a betéti és a hitelkamatok között. Vége lesz-e ennek az aranykornak a banki különadó bevezetésével? A PSZÁF hogyan próbálja megakadályozni, hogy a banki különadóval járó többletköltségeket a bankok áthárítsák az ügyfelekre?
– Az ország jelenlegi pénzügyi-gazdasági helyzetében a pénzügyi intézmények tehervállalása is szükséges, a mértékről vagy a kivetési alapról szakmai alapon lehet egyeztetni. Egyoldalúan kedvezőtlenül egy pénzügyi intézmény kizárólag a jogszabályok és a magatartási kódex alapján módosíthat szerződést. A kódex kétségkívül ismeri a szabályozói környezet változásából adódóan a terhek áthárításának lehetőségét. Csakhogy a bankoknak a módosításokra okot adó kódexbeli listát, azok huzamosan fennálló hatásait együttesen kell vizsgálniuk. Ha tehát a lista másik két fő eleme, a makrogazdasági környezet változása és az ügyfelek kockázati megítélése ezen időszakban javul, akkor korántsem biztos, hogy öszszességében emelni kell az ügyfelek terheit. Megígérhetem, hogy a bankok lépéseit a jövőben szigorúan ellenőrizni fogjuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.