Dugókkal épül Budapest szíve. A héten folytatódik a Budapest szíve program, azaz a budapesti belváros átalakítása. Az átépítések azt szolgálják, hogy csökkenjen az áthaladó autós forgalom, több hely jusson a gyalogosoknak, és több zöld terület legyen, de eközben újabb dugókkal járnak. Az 5,3 milliárd forintos költség nyolcvan százalékát az Európai Unió fizeti. Megújul például a Március 15. tér és környéke, ez az építkezés tegnapelőtt kezdődött.
Rendszám helyett az autók környezetvédelmi tulajdonságai alapján tiltanák ki az autókat egy szmogriadó esetén a fővárosból a jövőben. A környezetvédők tiltakoznak az elképzelés ellen, mert szerintük a hazai gyakorlatban csak elenyésző mértékű légszennyezés-csökkenést okozna az ilyen rendelkezés.
Az előterjesztés alapján ugyanis a korábbi rendelettel ellentétben – amelyben azt írták elő, hogy riasztási időszakban egy napig a páros, egy napig a páratlan rendszámú autókat kellett otthon hagyniuk a budapestieknek – a módosítás szerint csupán a fekete és piros környezetvédelmi plakettel ellátott járművek közlekedését tiltanák meg a szmogriadó alatt. Erről azonban még a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség igazgatójának is lesujtó a véleménye. Gyapjas József azt írja a fővárosi önkormányzathoz intézett levelében: a „fekete és piros matricával ellátott gépjárművek részvétele a budapesti forgalomban igen csekély, a módosítás során a tájékoztatási és riasztási fokozatban elrendelhető intézkedéseknek a környezeti levegő minőségére történő hatása jelentéktelenre zsugorodott”. A szakirodalom ráadásul egyértelműen kimutatta, hogy a szmoghelyzetet elsősorban a dugóban araszoló járművek okozzák, hiszen a lassú haladás, illetve az e közbeni állandó lassítás és gyorsítás esetén a szennyezőanyag-kibocsátás a többszörösére növekszik az egyenletes haladáshoz viszonyítva. Amennyiben a járművek kis hányadának a közlekedését tiltják meg, a magas szennyezettség továbbra is fennáll.
A Fővárosi Közgyűlés a legutóbbi ülésén ugyan nem döntött a szmogriadó szabályozásának megváltoztatásáról, de a módosítási javaslat napirenden maradt. A Levegő Munkacsoport szerint bár helyes a megközelítés, hogy a rendszám számjegyei helyett az autók környezetvédelmi tulajdonságai alapján tiltsák ki szmogriadó esetén a budapesti utakról a járműveket, ám az előterjesztés csupán a járművek elhanyagolható számát érintené.
A Levegő Munkacsoport levélben kérte a Fővárosi Közgyűléstől, hogy vagy utasítsák el a módosítást, vagy terjesszék ki a tilalmat a kék környezetvédelmi plakettel ellátott járművekre is, hiszen például a nagy teljesítményű Euro–II-es dízel járművek szennyezése is igen jelentős. A szervezet számára elfogadható és igazságos lenne ugyanakkor egy olyan változtatás, hogy csupán az 1500 köbcentiméter motortérfogatnál nagyobb járművekre vonatkozzon a kék plakettű járműveket érintő korlátozás. Mivel a korábbi szabályozás, a páros-páratlan rendszám alapján történő korlátozás a környezet számára kedvezőbb és hatékonyabb volt, ezért a tervezett módosítás a zöldek szerint alkotmányellenes is, hiszen a környezetvédelem jogszabályban elfogadott szintjét csökkenteni nem lehet. A zöldek aggályosnak tartják azt is, hogy a színes plakettek a gépjárműveken csak később fognak teljes számban megjelenni, hiszen az erről szóló jogszabály csak 2010-ben lépett hatályba. Az előterjesztők szerint az új rendelet a környezetet is védené, miközben betartaná az arányosság elvét.