A legsokoldalúbb futurista

A futurizmus éve volt 2009, századik évfordulója annak, hogy Párizsban a mozgalom motorja, szellemi vezére, Filippo Tommaso Marinetti publikálta manifesztumát. Több kiállítássorozatra kerül sor az évforduló alkalmából. Az egyik jelentős tárlatot az észak-itáliai Roveretóban rendezték meg. Budapesten, a Magyar Nemzeti Galériában kis késéssel emlékeznek az évfordulóra, igaz, Fortunato Depero művei mellé olyan magyar alkotókét is odaillesztik, akikre hatottak a futuristák művei, elképzelései.

P. Szabó Ernő
2010. 08. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Garda-tótól alig néhány kilométernyi távolságra, festői környezetben fekvő Rovereto ad otthont Itália egyik legjobb és legszebb modern és kortárs művészeti múzeumának, a Martnak (Museo di Arte Moderna e Contemporanea Trento e Rovereto – Modern és Kortárs Művészeti Múzeum Trento és Rovereto). Az intézmény egyik fő értékét jelenti a futurista művek együttese, főként erre alapozva rendezték meg tavaly az Illuminációk – Avantgárdok szembesítve. Olaszország–Németország–Oroszország című kiállítást. A centenáriumi év igazi szenzációja azonban nem ez a tárlat volt, hanem az, hogy a mozgalom egyik legfontosabb helyszíne, Fortunato Depero (1892–1960) műterme, Olaszország első és egyetlen futurista múzeuma, a Casa dell’ Arte Futurista Depero rekonstrukció után újból megnyílt, átfogó képet adva a mozgalom e kiemelkedő jelentőségű, sokféle területen működött képviselőjének a munkásságáról.
A Mart igazgatója, Gabriella Belli válogatásában e múzeum gyűjteményére alapozva rendezték meg a budapesti tárlatot, amely Depero életműnének mindegyik fázisát bemutatta – szükségszerű módon lemondva a roveretói állandó kiállításon szereplő főművekről. Az öszszeállítás elsősorban a grafikákra és a festményekre koncentrál, mivel azonban a futurizmus e talán legsokoldalúbb alkotója számára a rajz a legfontosabb műfajok közé tartozott, önálló értéket képviselt akkor is, amikor plakátot (báb)-színházi figurát vagy belsőépítészeti munkákat hozott létre, dióhéjban valóban az egész életművet megismerteti.
Az egyik legsokoldalúbb, épp ezért legrendhagyóbb futurista volt Depero, érzékelteti a tárlat. De érzékelteti ezt már korai, egyszemélyes manifesztuma is, amely a Complessita plastica (Plasztikai komplexitás) címet viseli. A „plasztikai komplexitás” Depero számára olyan sajátos szobrászi műveket jelentett, amelyeket a plasztikai formálás mellett a mozgás és a hangeffektusok is jellemeznek, s amelyekhez a saját maga által „feltalált” nyelven írt költészet is társult. Hamarosan koreográfusként is bemutatkozott, a „mimismagia” mestereként, mobil, hang- és fényeffektusokat kibocsátó kosztümök tervezőjeként. Gyagilevvel való római találkozása után két díszlettervet készített az Orosz Balett számára, az egyiket Sztravinszkij Tűzmadár című művéhez, a másikat Cangiullo Botanikuskert című balettjéhez – egyik sem valósult meg, a tervek azonban színháztörténeti fontosságúak, jól jelezte ezt a roveretói Mart néhány évvel ezelőtti nagyszabású kiállítása. Innen már csak egy lépés volt, hogy Depero a svájci Gilbert Clavel költővel együttműködve létrehozza saját bábszínházát, a Teatro Plasticót, s 1918-ban Rómában bemutassa a Balli Plastici című darabot, amelyhez többek között (Chemenow álnéven) Bartók Béla írt zenét.
Roveretóban létrehozott műtermét ő maga keresztelte el Casa dell’ Arte Futurista Deperónak. Egészen 1960-ig, a művész haláláig működött ez a műhely, faliszőnyegeket, függönyöket, bútorokat, reklámgrafikákat, iparművészeti tárgyakat készítettek Depero tervei szerint.
(Depero, a futurista, Magyar Nemzeti Galéria, augusztus 22-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.