
origo.hu
Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség
A két évtizede megállás nélkül tartó, úgynevezett haderőreformok folyamatában a légierő 2007 januárjában, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság létrehozásával vesztette el végleg haderőnemi önállóságát. Ma magyar légierőről mint szervezeti egységről nem lehet beszélni.
A magyar állam és a Magyar Honvédség (MH) egyik legnagyobb rendezvényére kerül sor a hétvégén a kecskeméti 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A kilátogató sok tízezer magyar érdeklődő és külföldi vendég mindenek- előtt szembesülhet a magyar honvédséggel, és megtekintheti annak erődemonstrációját – amit ellenségektől mentes, szép új világunkban, politikailag korrekt nyelvezettel illik képességbemutatónak hívni. Az adófizető megnézheti, hogy szeretett hazájának illetékesei kivel, mivel és hogyan védenék meg, ha a szükség úgy hozná.
Ezt azért illik leszögezni, mert az elmúlt nyolc, de különösen a legutóbbi négy évben a kecskeméti repülőnap tagadhatatlanul a politikai marketing eszközévé is vált. A harci gépeket az azokat üzemeltető katonákkal együtt díszletté silányította a legmagasabb szintű számítás. Honvédelmi minisztersége alatt a szocialista Szekeres Imre szemrebbenés nélkül kihasználta a rendezvény nyújtotta lehetőséget saját arculatának erősítése végett. Ki ne emlékezne a „legnépszerűbb” Boros–Bochkor és persze Palik, vagy éppen a sógorok energiaitalos cégének önzetlen támogatására Kecskeméten és az augusztus 20-i parádén? A sok millió forintos honvédségi üzemórákon repültetett rádiós műsorvezető állítólag a Honvédelmi Minisztérium (HM) pilótatoborzásához járult hozzá, állampolgári elhivatottságtól fűtve, társadalmi munkában. Magasztos cél. Kár, hogy az MH légierejének legsúlyosabb, immár akut problémáját, a rendkívül specializáltan képzett (mondhatni aranyárban mért) munkaerő megtartását éppen az elmúlt években nem sikerült megoldani. S ne feledkezzünk el arról sem, hogy közben három katona katasztrófákban repülőhalált halt és három pótolhatatlan repülőeszköz semmisült meg, ami az olyan kis haderőkben, mint a magyar, több tíz százalékos veszteséget jelent. Békeidőben, anélkül, hogy egyetlen puskalövés is eldörrent volna. Illetve eldördült egy magas rangú pilóta hibájából egy MiG–29-es gépágyúja, de az esetet eltussolták.
Ezzel el is érkeztünk a honvédség légierejének a valóságához, amelynek feltárására és bemutatására a Magyar Nemzet nem kevés karaktert szentelt az elmúlt években, sokszor kiváltva a posztkommunista illetékesek negatív érzelmeit és intézkedéseit. Mindjárt az elején fontos tisztázni egy kérdést. A két évtizede megállás nélkül tartó, úgynevezett haderőreformok folyamatában a légierő 2007 januárjában, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság (ÖHP) létrehozásával vesztette el végleg haderőnemi önállóságát. Ma magyar légierőről mint szervezeti egységről nem lehet beszélni, még akkor sem, ha a kifejezés angol (!) változata (Hungarian Air Force), illetve az abból képzett mozaikszó-rövidítés (HUNAF) van az MH repülőgépeinek oldalára festve. Bár a szervezeti forma nem feltétlenül determinálja a működés sikerességét, az tény, hogy a haderőnemi azonosság megőrzése hagyományosan a katonai-szakmai kultúrák fenntartásának kiinduló feltétele, ha úgy tetszik, kerete a világ országainak túlnyomó többségében, ahol érdekes módon nem álltak át az összhaderőnemi szervezetre. Ott arra esküsznek, hogy nem a haderőnemeket kell összevonni, hanem képesnek kell lenni összhaderőnemi műveleteket (kissé leegyszerűsítve és magyarítva: a szárazföldiek és a légierő együttműködését) sikeresen végrehajtani.
Hogy miért lehet fontos a légierő a mai jobboldali kormánypártok által felvázolt Erős Magyarország víziója szempontjából? Abból az egyszerű okból kifolyólag, hogy a haderőreformnak nevezett leépítések nyomán az MH légiereje maradt az egyetlen igazi, ma is túlnyomórészt honvédelmi orientációjú katonai erő Magyarországon. Míg a szárazföldi erőket a mindenkori ezerfős NATO– ENSZ–EU-missziós vállalás rotációs alapokon történő feltöltése szinte teljesen leköti, addig a légierő itthon van, meglévő, vagy potenciálisan kialakítható képességei, illetve korlátai klasszikus védelmi feladatrendszerre predesztinálják. Mindez akkor is igaz, ha ezek a mondatok ellentmondást mutatnak az elmúlt években politikai konszenzussal elfogadott nemzeti biztonsági és katonai stratégiák megállapításaival.
Az MH légierejének legfontosabb és legdrágább programja a Gripen vadászrepülőgép. Története 2001-ben kezdődött az első Orbán-kormány döntésével, amely honvédelmi célokra szánta. Ezt írta felül a Medgyessy-kormány 2003-as szerződésmódosítása, amely homályosan expedíciós célokat vázolt fel a program számára. A tervek azonban nem élték túl a találkozást a valósággal, mivel a mintegy 210 milliárdos beszerzésbe a kellő számú (20-25) pilóta kiképzésére és jártasságának fenntartásához szükséges üzemidő biztosítása nem fért bele. A statisztikákból látható, hogy a valóság még a tervnél is elkeserítőbb. A 14 gépes magyar Gripen-flotta tavaly mindössze 1186 órát töltött a levegőben. Ha ezt az adatot a jövőbe vetítjük, látható, hogy 2036-ig, a gépek harminc- éves és hatezer repült órás élettartamával számolva, a bekerülési költségnek alig több mint egyharmadáért kapunk kézzel fogható ellenértéket. Az ok egyszerű: a Gripen-üzemeltetés legfontosabb oszlopát, a milliárdos technikát megalázóan alacsony fizetésért kiszolgáló repülőgép-szerelőket hagyták elvándorolni a honvédségből Szekeresék. A helyzet annyira elromlott, hogy rövid távú megoldás lényegében nincs. Hogy a magyar pilóták repülhessenek valamit, a honvédelmi vezetés újfent cseh ALCA gyakorlógépek bérlésére kényszerült.
A légierő másik fontos, az elmúlt években legnagyobb nyilvánosságot kapott ügye a légtérellenőrzés jövője. A harmadik új radar optimális elhelyezésének kérdése azonban csak az egyik probléma. Immár senki előtt sem titok, hogy a Bánkúton és Békéscsabán évek óta próbaüzemelő, olasz gyártmányú rádiólokátorok gyermekbetegségekkel küzdenek. Ezzel az előző védelmi vezetés reményei sem valósulhattak meg gyorsan, hogy felszámolják a korszerűsített szovjet radarokra épülő, és harci túlélőképességgel rendelkező radarezred jelenlegi struktúráját. Így aligha véletlen, hogy a mecseki viták közepette nem tudatosították: ha Magyarország fenn kívánja tartani a katonai légtérellenőrzés rendszerét (ez mellesleg alkotmányos és NATO-kötelezettség is), akkor a jövőben sem lesz elég a három új, fix radar. Szükség van a rádiólokátoros fegyvernem fenntartására, benne a különleges képességű, méteres hullámhosszú radarokra is.
Hasonlóan döntéseket igényel a légvédelmi rakétás fegyvernem is, hiszen a meghagyott négy Kub-rendszer által biztosított elméleti ötezer négyzetkilométeres lefedettség elégtelen, s a rakéták élettartama rövidesen lejár. Hogy a munka teljes legyen, Szekeresék megkezdték a vállról indítható Igla légvédelmi rakéták pótlás nélküli kivonását is. A vadászrepülőgépek, a katonai légtérellenőrzés és a légvédelmi rakéták egy regionális háború vagy terrortámadás esetén jelenthetik az utolsó védernyőt, ám ennek bekövetkezte ma szerencsére valószínűtlennek tűnik. Ezért is sokkal égetőbb a szállító helikopterek kérdése az MH-n belül. Az előző nyolc év szociálliberális vezetése a legkézenfekvőbb és legolcsóbb lehetőséget az árvízi védekezésben nélkülözhetetlen helikopterflotta megújítására elmulasztotta, amikor nem erre használta fel a maradék szovjet államadósságot, hanem inkább áron alul eladta. Az eredmény: 2001-ben Tarpánál akár tíz Mi–8-as és 17-es is dolgozott, az idei tavaszon Edelénynél kettő.
A honvédség, azon belül is a légierő területe csak egy, ahol romokat és csontvázakat hagyott maga mögött az előző kormányzat. Az sem titok, hogy a problémák megoldása nem jár sok politikai jutalommal, sőt inkább kockázatokkal. De ha tényleg egy ország és az állam funkcióinak helyreállítása a cél, akkor elkerülhetetlen.
Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség
Most kiderül, Zelenszkijnek a fotel vagy a tűzszünet a fontosabb
Kiadták a figyelmeztetést: ne küldj több SMS-t, különben...
Végre Trump is megszólalt az orosz bombázók ukrán megsemmisítéséről
Eddig titkolta Törőcsik Franciska, most végre megmutatta: a rajongók szóhoz sem jutottak!
Egy vérfürdő után benyújtotta lemondását az ukrán szárazföldi erők parancsnoka
Orosz válasz: ballisztikus csapás Ukrajnára
Ezek az ételek jobban károsíthatják a májadat, mint az alkohol
Döbbenetes, mit vittek el Münchenből a PSG vandál szurkolói a BL-döntő után + videó
A Fradi megkezdte a bevásárlást a magyar játékosokból – Lisztes Krisztián is hazatérhet
Ukrajna légicsapása globális kockázatokat rejt
Eldőlt, Orbán Viktor lesz 2026 után is a miniszterelnök újabb négy évre
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.