Gigantikus megafaktor

Seszták Ágnes
2010. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évente meghirdetik ezeket a vetélkedőket, szállítanak a könnyűiparnak egy adag utánpótlást, miközben már egymás sarkába lépnek a megasztárok. Mégis mit hirdessenek? Műveltségi vetélkedőt nem, mert annak a fajta műveltségnek, amit a huszadik században annak tudtunk, befellegzett. A mi generációnkkal, mondhatni, kihal


Hát nem tudom! A rovatvezető rám parancsolt, ne legyek kegyetlen, és ne gázoljam le a tehetségtelen, de végtelen önbizalommal rendelkező sztárjelölteket, mert hát… Mert a helyzet az, hogy elérkezett az ősz, és elindult az egész nyáron hirdetett X-Faktor az RTL-en és folytatódik az ötödik Megasztár a TV2-n, súlyosbítva egy közelgő Való Világgal, aminek nagyszerű hozamaival elnevezésüktől függetlenül szembesültünk az elmúlt években. BB Évit az őrültbe kergette a nyomás, Zsanett százezer forintos flekkdíjért írt, anélkül, hogy írni tudott volna, majd eltűnt. VV Ágica volt már öngyilkos, egy Segal nevű lakó börtönben ül, és hol van már a bugyiárus Pongó művész úr? A megasztár hozott néhány gyémántot: Rúzsa Magdit, Oláh Ibolyát, Póka Angélát, Caramelt vagy Fekete Dávidot, és mellettük sokan olyanokat, akik a középszernél jobbak ugyan, fellépnek, énekelnek, lemezük van, de nem dőlne össze nélkülük a könnyűzenei élet. Arra valók a bulvár napi- és hetilapok, hogy életben tartsák ezeket a fakuló vagy fénylő csillagokat. Tóth Gabinak például női betegségeit, nővérének, Verának pedig a kilókkal és a magánnyal folytatott csatáit beszélik ki hétről hétre, Király Viktor összes nőjét ismerjük emelkedő sorrendben, a Galambos–Pély házaspárt is láttuk közösen a kádban.
Elgondolkodtató, hogy Magyarországnak éppen ekkora popsztárfelhozatalra van-e szüksége, és nem a villamosmérnökökére. Évente meghirdetik ezeket a vetélkedőket, szállítanak a könnyűiparnak egy adag utánpótlást, miközben már egymás sarkába lépnek a megasztárok. Mégis mit hirdessenek? Műveltségi vetélkedőt nem, mert annak a fajta műveltségnek, amit a huszadik században annak tudtunk, befellegzett. A mi generációnkkal, mondhatni, kihal. Kit érdekel ma, miért szép a Veii Apolló? Ehnatont miért törölték a fáraók sorából? Vagy mi lett Montezuma veszte? Ez a tudás nem váltható sok pénzre, elsajátításához olvasás, tanulás, elmélyülés szükséges. Ezt pedig a média közönsége ma nem igényli. A nézőnek látvány kell, csillogás, izgalom, azonnali történés. A Megasztárt állítólag kétmillióan nézik, és az idei válogatásra legalább húszezren jelentkeztek. Az X-Faktorban sem lehetnek kevesebben, végre megtudhattuk, hogy a betű jelentése az a talentum kromoszóma, ami pluszban ott van a tehetségben. Mindkét vetélkedő fő eleme a látványosság, a jelzők is erre utalnak, gigantikus, óriási, legnagyobb, leghíresebb, legsikeresebb, elképesztő. Állandó a bődületes decibelszám, a zaj, a kiabálás, a ritmikus öngerjesztés, a csápolás, a skandálás, az interaktív kommunikáció, az „együtt vagyunk” szuggerálása.
Az X-Faktornál mutogatni kell az X-et, ami a képernyőn ügyesen összecsúszik egy valódi keresztté, ejha! Stohl András megható szavakkal adta át az X-Faktor műsorvezetését annak a Sebestyén Balázsnak, aki csak azért nem folyik a csapból, mert már ő maga a csap is, és ez lassan tényleg gáz. De az ilyesfajta vélemény ritka, Till Attilát félistenként kezelik, Balázst szintúgy, csókok, ölelések, sírás, sikongatás, bizalmaskodás, mindből kijut nekik. A kulisszák mögött a szülők, szeretők, barátok, unokák rágják a körmüket, törölgetik a szemüket, és várnak a csodára. Az egyik kislány belesül a második mondatba, majd odafordul a zsűrihez: kimehetek a szövegért anyukámhoz? Szóval a csodavárás. A húszezer jelentkező, akiket nem lehetne odacsábítani egy rögtöni diploma ígéretével, egy azonnali doktori címmel sem, végigállják a gigantikus sort, és egy számmal a mellükön kiállnak a zsűri elé. Miért? Hol van itt bármiféle egészséges mobilizáció? A jelentkezők mind ugyanazt mondják, ki akarnak törni a helyzetükből, és ebből csak egy kiút vezet, a Megasztár vagy az X-Faktor, vagy a Való világ vagy Big brother. Filozófiájuk szerint semmi nem kell a hírességhez vezető úthoz, csak egy kis szerencse. Kottát jobbára nem ismernek, az egész zsűrinek leesett az álla, amikor egy fellépő „deszt” keresett a hangsípján. Számukra a követendő példa az a popceleb, akinek jó kocsija, sok nője vagy fiúja, klassz cuccai vannak, örökké ott zsezseg a tévében, és mindenki felismeri az utcán.
Ennyi. A többi homály, a lényeg a sok pénz, a hírnév minél kisebb befektetéssel. Énekelni meg, ugye, mindenki tud. A kereskedelmi tévék ráerősítenek erre, mint hallottuk, az X-faktor sokmilliós luxusvillában készíti fel versenyzőit, ahol minden van, ami a kényeztetéshez szükséges. Ha úgy érzik, ott a siker előszobája, kezdődhet a rivalizálás, ki lesz az a hét, akiből sztár lesz. Akkor aztán lesz minden, ami a mostani életükből hiányzik. Hogy mennyire abszurd az egész: az egyik kieső, bűnrossz előadó beszólt Nagy Ferónak, aki a hangját reklamálta: „Na, és magának van hangja?” – kérdezte. – „Nincs – riposztozott a nemzet csótánya –, de én vagyok a Nagy Feró”. A nő nem értette meg, mennyi mindent fed ez a kis bonmot. Hány végiggürcölt évet, tanulást, bukást, mellőzést és sikert, amíg helyet foglalhatott a csúcs közelében. Nem, az előadók nem tisztelik sem a tévénézőt, sem a zsűrit: papírról olvassák az egyetlen nótát, amit betanultak, abba is belesülnek, mutálnak, hamisan énekelnek, röhejes angolsággal, pöszén, hanghibásan, a lámpaláztól megnémulva, tagolatlanul hadarva, ordítva, de megingathatatlanok önmaguk minőségét illetően. Volt, aki megátkozta a zsűrit, Németországban például Dieter Bohlent arcul öntötték egy kancsó vízzel. A versenyzők között sok a munkanélküli, a biztonsági őr, a fizikai munkás (jobb megasztárnak lenni, mint targoncásnak, mondta az őszintét valaki), a tanuló, de az idén megjelentek a 66 évesek is. Az egyik nagymamát nem lehetett levakarni a színpadról, majd kinn ölelgette Tillát újabb meg újabb dalokra fakadva, bohócot csinálva magából mindenki előtt. Az egyik extremitás a börtönből nótázó garázda és tolvajnő, a zsűri szerencsére nem díjazta a csatorna bornírt ötletét, de a hozzáfűzött kommentár is rémes: „Most dől el, hogy besüt-e a nap a börtön ablakán, és a hatgyerekes édesanya élete csillogóra változik-e…” Fújj! Meg a kis 11 éves Alexandra, amint Tiffany nevű húgocskájával az ölében hatodmagával él a panelban, és csecsemőkora óta énekel. A giccses közhelyek, a közvetlen érzékek lerohanása a kereskedelmi tévék nagy hókuszpókusza. Meglepően sok cigány indult a válogatáson, és bizonyságot nyert, hogy a kisebbségi lét nem garancia a tehetségre. Inkább szánnivalók voltak a hadaró fiúk meg túlsúlyos lánytesóik. Ami pedig a fellépők ruháit illeti, a falatnyi sortnadrág, halásznadrág, haspólóból kilógó köldök, tenyérnyi top, edzőcipő, tréningalsó, szedett-vedett hacukák keveredtek azokkal, akiknek derengett, hogy illő ruhadarabbal megtisztelik az alkalmat, a zsűrit és magukat. A negatív csúcsot az „Igen, én fingtam” feliratú fellépőpóló tartja.
Mester Tamás a Megasztár zsűrijéből azt mondta, szeretné, ha nála sokkal jobb, kirobbanó tehetség kerülne elé, aki elkápráztatja személy szerint őt. Ilyen az eddigi Megasztár válogatásában nem volt, az X-faktoréban igen. Egy Muri Enikő nevű nyíregyházi kislány szerény megjelenését akkora hanggal és énektudással, olyan sodró átéléssel ellensúlyozta, hogy a zsűri előbb megdöbbent, majd a közönséggel együtt állva tapsolt a 21 éves lánynak, aki Kelly Clarkson Because Of You számát adta elő többek szerint lúdbőrzést okozva.
Óriási felhajtás, üzlet, a kereskedelmi bevétel már 2006-ban 1,3 milliárd forint volt a Megasztárból, nem szólva arról, hány témával látják el a két csatornát és a bulvárlapokat. Aztán amikor az új győztesek is megkopnak, jöhet a következő cirkusz. Csak győzzük nézni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.