Készülődés az őszi választásra

Kulcsár Anna
2010. 09. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közhangulat most sok szempontból hasonló, mint 2008 tavaszán volt. Remény és várakozás érzékelhető az ország szinte minden részében. A választók bizakodnak, arra számítanak, hogy a központi hatalom után megújíthatják a helyi hatalmat is


Nem egészen egy hónap múlva ismét az urnához járulhatnak a választók: október 3-án általános önkormányzati voksolás és kisebbségi szavazás is lesz Magyarországon. Különösen balliberális berkekben eleinte azt terjesztették, nincs nagy tétje ennek az őszi választásnak, hiszen valószínűsíthető a Fidesz fölénye. Többször elmondták: csekély az érdeklődés, nem lehet különösebb mozgolódásra számítani sem Budapesten, sem vidéken.
A szociálliberális holdudvar mostani érvei a 2008-as népszavazást megelőző szlogenekre emlékeztetnek. Akkor is az volt a taktika, hogy jelentéktelennek kell feltüntetni az egész várható eseménysort: a kampányt, a felkészülést és magát a szavazást is. Úgysem történik és nem is történhet semmi. Mindössze arról van szó, hogy március 9-e után majd március 10-e következik. Annyiban tényleg igazuk volt, hogy egy ideig még Gyurcsány Ferenc maradt a miniszterelnök. A bomlás ugyanakkor már másnap, a szociális népszavazás nem hivatalos eredményének közlése után elkezdődött. Hogy átmentse hatalmát, az SZDSZ – a népszerűnek nem nevezhető Horváth Ágnes kirúgására hivatkozva – kilépett a koalícióból. A párt nem sokkal később meg is szűnt, de Gyurcsánynak is távoznia kellett pártjuk és kormányuk éléről. Annyit értek csak el, hogy az egyéves interregnum beiktatásával, Bajnai Gordon kinevezésével meghosszabbították hatalmukat. A közhangulat most sok szempontból hasonló, mint 2008 tavaszán volt. Remény és várakozás érzékelhető az ország szinte minden részében. A választók bizakodnak, arra számítanak, hogy a központi hatalom után megújíthatják a helyi hatalmat is. Egységes irányítás alá helyezhetik az országot. A torzsalkodást, a bizonytalanságot a kiszámíthatóság, a biztonság, a cselekvőképesség váltja fel. Korábban sem a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj mozgatta meg a fantáziát, és késztette voksolásra az embereket. Egyszerűen szerették volna leváltani, elzavarni az erőszakos és felkészületlen tisztségviselőket. Szavazatukkal egy új politika alapjait kívánták megteremteni. Az ajánlószelvények augusztus 16-i kézbesítése óta mostanáig eltelt két hét azt igazolja: az önkormányzati választásra komolyan készülnek az ország polgárai. Nincs szó érdektelenségről, sőt: a 17 ezer képviselői helyre csaknem hetvenezren pályáztak – ennyien gyűjtöttek érvényes kopogtatócédulákat. A pártok és a társadalmi szervezetek is mozgósították erőiket: a választási hatóságok több mint 370 szerveződést vettek nyilvántartásba. A 3200 település csaknem kilencezer polgármesterjelöltet állított.
A választás július 16-i kiírása után – a kampány hivatalos kezdetén – az Országgyűlés ellenzéki pártjai arra is hivatkoztak, hogy kedvezőtlenül változott a választójog. A májusban megalakult új parlament a Fidesz és a KDNP kétharmados többségével szerintük saját érdekei szerint, erőből módosította a jogszabályokat. Kifogásolták, hogy a kampány rövidebb, az önkormányzati képviselők számát harminc-negyven százalékkal, az ajánlások összeggyűjtésének időszakát pedig húsz nappal csökkentette a törvényhozás. Most, a jelöltállítás lezárultával leszögezhető: a kritikák nem voltak megalapozottak. A kis pártok nem kerültek hátrányosabb helyzetbe. Egyszerűen annyi történt, hogy a képviselőház összehangolt, ésszerű cselekvésre sarkallta a politika résztvevőit. A politikából élő személyek számát pedig az ország teherbíró képességéhez igazította. A választók régóta követelik ezt – nagyjából húsz esztendeje. Mivel azonban a hatalmi garnitúra eddig nem volt képes az önkorlátozásra, a közhangulat néhány éve nyilvánvalóan ellene fordult. Megkockáztatható: a szavazók az áprilisi országgyűlési választáskor nem utolsósorban azért adtak kétharmados felhatalmazást a Fidesz és a KDNP pártszövetségének, hogy végre ezen a területen is bekövetkezzenek a változások. Módosuljon a kétharmados választójogi és önkormányzati törvény. Ennek nyomán legyen, aki kellő eréllyel és határozottsággal lép fel, s rendbe teszi az ország dolgait.
Az ellenzék ellenvetéseit a tények is cáfolják. A fővárosban például a kormánypártok és az MSZP mellett a múlt pénteki határidőig a Jobbik és az LMP is összegyűjtötte a 28 ezer ajánlószelvényt, s így a jelenlegi állás szerint négy főpolgármester-jelöltje lesz Budapestnek. Látnivaló: a pártok és jelöltjeik mellett a főváros lakói is készülnek az október 3-i megméretésre. A Demszky-korszak várhatóan végérvényesen lezárul. Nemcsak azért, mert a főpolgármester maga sem kíván tisztségében maradni, hanem mert ezt már nem is tehetné meg. Irányítása alatt Budapest a korrupció, a felelőtlenség, a gőg és a dilettantizmus jelképe lett. A liberalizmus a fővárosban is kudarcot vallott. A zöld területeket profitérdekből plázákkal építették be, a négyes metróra hivatkozva az elmúlt húsz évben lezüllesztették a tömegközlekedést, a kivételes szépségű várost ellepte a szenny. Az ünnepi megemlékezést rendőrroham verte szét. A közszolgáltató vállalatok vagyonát meggondolatlanul privatizálták. A városházán és környékén mindennapos jelenséggé vált a nokiás dobozok átadása, a barátok, a családtagok, a támogatók pozícióhoz juttatása. A Hagyók és a Hunvaldok városa csak akkor nyerheti vissza polgári szemléletét, ha szakít az elmúlt húsz esztendővel. A Fidesz– KDNP jelöltje, Tarlós István új értékrendet, programot hirdetett. Mindenekelőtt kevesebb hivatalnokkal kívánja működtetni a több mint ezer alkalmazottat foglalkoztató Főpolgármesteri Hivatalt. A közszolgáltató vállalatok külföldi résztulajdonosaival tárgyalásokat folytatna, így gátolná meg a háztartási kiadások növekedését. A hatalomgyakorlásba bevonná az ellenzéki pártok és a szakmák képviselőit is, hogy a városfejlesztés átlátható és kiegyensúlyozott legyen.
Az önkormányzati választásra már készülnek a szavazólapok. A dokumentumokra hamarosan felkerül a jelöltek, a pártok, társadalmi szervezetek neve. A voksolás remélhetőleg botrányok nélkül zajlik le, az április parlamenti választás óta ugyanis nemcsak a jogszabály módosult, de kicserélődött az Országos Választási Iroda vezérkara és megújult az Országos Választási Bizottság (OVB) is. A korábbi OVB-t a választásnapi információk visszatartása, a részeredmények késői közlése, az elfogadhatatlan tájékoztatás miatt elsöpörte a népharag.
Az október 3-i eredmény pontosan nem jósolható meg, nem kétséges azonban, hogy nagy átrendeződések várhatók. A politikusok számának csökkentése miatt sokan kihullanak a hatalomból. Kevesebb jövedelmező közfunkció jut a pártok képviselőinek az önkormányzati bizottságokban, a helyi vállalatok és intézmények vezérkarában, valamint a polgármesteri hivatalokban. Annál is inkább, mert a kormányzat a jövő évtől új, hatékonyabb közigazgatási rendszert vezet be. Most, szeptember elsejétől ismét megszervezte a Gyurcsány-kabinet idején alkotmányellenesen megszüntetett megyei közigazgatási hivatalokat. Ezzel megteremtette az önkormányzatok törvényességi ellenőrzését.
A választást követően hasonló lehet a helyzet ahhoz, mint amit a 2008-as referendum után tapasztaltunk. Akkor a Gyurcsány mögött álló koalíció bomlott fel, és az SZDSZ szűnt meg, októbertől az egész baloldal jövője válhat kérdésessé. Az már most bizonyos, hogy a megélhetési politikusoknak munka után kell nézniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.