Kijev számít Budapest támogatására

Kijev bízik abban, hogy Magyarország soros elnökként segíteni fog keleti szomszédja európai integrációjának elmélyítésében – hangsúlyozta a négy év után Budapestre viszszatért ukrán nagykövet, Jurij Muska, aki a napokban adta át megbízólevelét a köztársasági elnöknek. A diplomata törekszik arra, hogy megnyugtató megoldás szülessen az olyan, vitákra okot adható témákban, mint a magyar kisebbségi oktatás vagy a kettős állampolgárság kérdése, de szeretné, ha a politikai ügyek helyett inkább a gazdasági együttműködés kerülne a kétoldalú kapcsolatok előterébe.

Stier Gábor
2010. 09. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzeti lobogó napja után ma függetlenné válásának évfordulóját ünnepli Ukrajna. Egy ország szuverenitását azonban manapság már nem tankok és rakéták veszélyeztetik, sokkal inkább a kiszolgáltatottság a nemzetközi pénzügyi szervezeteknek vagy egyes országok gazdasági térnyerése. Erősen sérülhet az a bizonyos szuverenitás, ha egy ország, mint például az elmúlt években Ukrajna, gazdasági-politikai helyzete megrendül, és így kiszolgáltatottá válik. Milyen erős ma Kijev érdekérvényesítő képessége?
– A már 2008-ban kezdődött válság természetesen elérte Ukrajnát is, a problémát azonban inkább az egyébként is alacsonyabb általános szint, illetve az ezzel párhuzamosan mélyülő politikai válság jelentették. A gazdasági válság ugyanis sajnálatos módon egybeesett a választásokkal, így az ilyenkor szokásos politikai lépések nem voltak összhangban a valós helyzettel. Az új kormány megtette a fájdalmas, ám elengedhetetlen megszorításokat, amelyek az IMF-hitel feltételei voltak. Egyébként ezeket a lépéseket a Nemzetközi Valutaalap nélkül is meg kellett volna tenni. Közben a receszszió enyhülésével megindult az Ukrajna számára oly fontos acélexport, így az iparban már 12 százalékos az emelkedés, míg a GDP növekedése hatszázalékos. Természetesen a tavalyi alacsony bázishoz képest.
– Az ország konszolidálása felé tett elengedhetetlen lépés volt a politikai stabilitás megteremtése. Az ellenzék most tapasztalható meggyengülése ugyanakkor mindig felerősíti a demokráciáért aggódók hangját. Kell-e ma félteni az ukrán demokráciát?
– Ukrajnában mindenki félti a demokráciát. De ne felejtsük el azt sem, hogy korábban meg mindenki a kialakult politikai bizonytalanság miatt kritizálta Ukrajnát. Jelenleg a kormány és a parlament egyfelé húz, megvan a stabil többség, s bár az elnök pártsemleges, de természetesen támogatja a Régiók Pártját, amelyet megválasztásáig vezetett. Ugyanakkor valóban hangoztatják a hatalomkoncentráció veszélyét. Ezért továbbra is az alkotmány módosításán gondolkodunk, illetve olyan reformokat kívánunk foganatosítani, hogy ez ne következhessen be.
– S hova tegyük akkor a sajtó elhallgattatásáról, a rá nehezedő nyomás növekedéséről felröppent híreket?
– Olvasson bele az ukrán sajtóba, s meggyőződhet arról, hogy a lapok azt írnak, amit akarnak. Tele van kritikus cikkekkel, a tévék pedig bíráló megszólalásokkal. Kétségtelen, hogy történt egy-két szerencsétlen eset, de szó sincs cenzúráról, sokkal inkább egy kampányról, amit felkapott a sajtó.
– Azért kétségtelen, hogy az ellenzéki csatornák mintha hangtompítót tettek volna fel, bár ez részben mindenképpen a tulajdonos oligarchák helyezkedésével, nemegyszer átállásával magyarázható…
– Ha valaki Ukrajnában a sajtó szabadságának korlátozásáról beszél, akkor én azt mondom, hogy azt nem a hatalom korlátozza, hanem egyes tulajdonosok befolyásolják saját csatornájukat.
– A másik népszerű téma a világsajtóban Ukrajna külpolitikai irányváltása, amelyet alátámasztani látszik, hogy hivatalosan sem célja az országnak a NATO-tagság. Más történések kontextusában mindezt egyfajta kelet felé fordulásként, avagy inkább az eddigi egyoldalú politika kiegyensúlyozásaként értelmezhetjük?
– Ukrajna nem váltott irányt a külpolitikában. A NATO-val szemben kétségkívül van bizonyos viszszafogottság. Mivel a lakosságnak a többsége nem támogatja a tagságot, e hangulat megváltozásáig nem lehet szó a belépésről. Most az új kül- és belpolitikai irányvonalat meghatározó törvény Ukrajna blokkokon kívüli státusát tartalmazza. Ez ma megfelel a kialakult biztonsági helyzetnek. Ugyanakkor az együttműködés a NATO-val folyamatos, amelyet jelez a most befejeződött közös hadgyakorlat is a Fekete-tengeren. Az Egyesült Államok továbbra is stratégiai partner, de az ukrán külpolitika első számú prioritása az Európai Unió. Ez a tény és a közelgő magyar soros elnökség még inkább felértékeli a kétoldalú kapcsolatokat is. Szeretnénk egyeztetni azokat a közös lépéseket, amelyeket foganatosítani tudunk Ukrajna EU-tagságával kapcsolatban, gondolok itt elsősorban a vízummentességre, illetve a szabadkereskedelmi zóna megteremtésére. Biztos vagyok abban, hogy Magyarország támogatni fogja e célkitűzéseinket. Ki kell használnunk, hogy jövőre két leginkább baráti viszonyt ápoló szomszédunk elnököl Európában. Ami pedig Oroszországot illeti, az a tény, hogy most normális a kapcsolat, megfelel a stratégiai partnerség fogalomnak. Már megbocsásson, amikor az abszurditásig elmérgesedett a viszony, az normális helyzet volt?
– Szóba jött már a kétoldalú viszony, amelyet az elmúlt években megterheltek az erőltetett ukránosítás miatt a Kárpátalján élő magyar kisebbség oktatását, így megmaradását is érzékenyen érintő problémák. A középpontban az érettségi állt, amely a román, a szlovák vagy a szerb gyakorlattal ellentétben csak az állam nyelvén vált lehetővé. Az új kormány megértve a kisebbségi panaszokat, visszaállítja az európai standardokat. Ezek a politikai döntések mikor lesznek érzékelhetők a gyakorlatban is? Megszűnik-e például az az anomália, hogy magyar szakra más nyelveken kell felvételizniük a diákoknak?
– Az elmúlt években kétségtelenül erősödött a kormány figyelme az ukrán nyelv iránt. De a probléma nem az ukrán nyelvvel volt, hanem magával az oktatási programmal. A magyar gyerek ugyanis nem tudja olyan jól elsajátítani, így az érettséginél vagy az egyetemi felvételinél hátrányos helyzetbe kerül. Ezen a helyzeten kell változtatni. Az idén már a kisebbségi nyelvekre is le voltak fordítva az érettségi vizsga kérdései. Ezt még meg lehet tenni, de az egyetemen már gond lesz. Új módszereket kell kidolgozni ahhoz, hogy a gyerekek egy magyar iskolában is úgy elsajátítsák az ukrán nyelvet, mint egy ukrán. Ha a beregszászi főiskolára megy, akkor nincs gond, mert magyarul tanul tovább, de ha más irányban akar érvényesülni, akkor Kijevbe, Lembergbe kell mennie, ahol viszont nem bírja a versenyt. Szakmai, s nem politikai kérdésről van tehát szó. Az új hatalom kinyilvánította a kérdésben politikai jóindulatát, s egyenlő esélyeket kíván a továbbiakban is teremteni, ugyanakkor nem mond le arról, hogy a magyar gyerekek is tisztességesen megtanuljanak ukránul.
– A másik lehetséges ütközési pont, hogy a magyar kormány a világ több más országához hasonlóan megteremtette a kettős állampolgárság intézményét, amelyet viszont az ukrán alkotmány kizár. Lehet-e ez a helyzet kihatással a kétoldalú kapcsolatokra?
– A hivatalos álláspontot az alkotmány rögzíti. Ukrajna nem ismeri el a kettős állampolgárságot. Tény, hogy ez az intézmény a világban nem ritka, csak azok az országok, ahol elismerik, nincsenek olyan helyzetben, mint Ukrajna. Gondoljon csak bele, él itt egy 8-10 milliós orosz kisebbség. Tehát itt nem a magyar kisebbség jelenti a problémát. Konzultálni fogunk a magyar féllel, amely szintén nyitott erre. Azoknak az ukrán állampolgároknak, akik a magyar állampolgárságot fel akarják venni, számolniuk kell azzal, hogy az ukránról le kell mondani. De nem is ezen kellene gondolkozni, mivel az emberek pragmatikusan közelítenek a kérdéshez, s talán nem is igazán a magyar állampolgárság kell nekik, hanem az útlevél, amivel nyugodtan tudnak utazni. Ha azonban vízummentes lenne az utazás, ez a kérdés sem merülne fel olyan élesen.
– Mindkét ország kifelé tart a válságból. Milyen új lehetőségeket teremt ez a gazdasági együttműködésre?
– Lassan itt lenne az ideje annak is, hogy elsősorban ne politikai, hanem a gazdasági kérdések domináljanak a két ország kapcsolatában, s bízom benne, hogy a dolgok errefelé is haladnak. A kétoldalú kereskedelem ugyan megsínylette a válságot, de a trend itt is pozitív, megindult a növekedés. Ez nagyon fontos, jó lenne azonban a befektetések terén előrelépni. A hagyományos területek, így az élelmiszer- és a gyógyszeripar mellett jó lehetőségek vannak e téren a közlekedési és az energetikai infrastruktúra terén. Jó példa e tekintetben az Euro-2012 kapcsán kibontakozó lengyel–ukrán együttműködés. Ilyen lehetne magyar–ukrán vonatkozásban az oly sokat emlegetett, de a szavak szintjén megrekedt Záhony–Csap környéki szabadkereskedelmi zóna és közlekedési csomópont, amely a széles nyomtáv, avagy ellentétes irányban a keskeny nyomtáv meghoszszabbításával a kelet–nyugati áruszállítás fontos állomása lehetne, de új perspektívákat nyújthatna a személyforgalomban is. Erre mutatott irányt a Kárpát Expressz néven újraindult kezdeményezés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.