Nulladik évfolyam a leszakadt rétegeknek

A tervek szerint a jövőben nem kerülhet úgy az első osztályba gyerek, hogy az alapvető ismeretekkel sem rendelkezik, hiszen így már hatévesen behozhatatlan a hátránya. Az új oktatásirányítás az általános iskolai tanulmányok megkezdése előtt nulladik évfolyamon zárkóztatná fel a lemaradt gyerekeket.

Index
2010. 09. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pályázat. Hátrányos helyzetű fiatal diplomás vagy diploma előtt állóknak hirdetett képzést az Egyesült Államok budapesti nagykövetsége. Az októberben kezdődő nyolchetes program résztvevői havi 250 dolláros ösztöndíjban részesülhetnek, a nem budapestieknek térítésmentes lakhatást biztosítanak. A programban származásuk, társadalmi-gazdasági státusuk, nemük vagy fizikai korlátozottságuk következtében hátrányos helyzetűek vehetnek részt, a különösen nehéz körülmények közt élők előnyben részesülnek. Feltétel a középfokú angolnyelv-tudás. A pályázók angol szakmai nyelvi képzést kaphatnak, fejleszthetik üzleti és pénzügyi gyakorlat, etika, kutatási és jelentés-, illetve tanulmányírási készségeiket, gyakorlatot szerezhetnek például hálózatépítésben. A nagykövetség segíti az elhelyezkedést is. Jelentkezni szeptember 20-ig lehet egyoldalas, angol nyelvű önéletrajzzal és legfeljebb kétoldalas, angol nyelvű motivációs levéllel a [email protected] címen. A levélben kell kifejteni, a pályázónak milyen nehézségeket kellett leküzdenie a diploma megszerzéséhez. (Index)


Merőben más szemléletet képvisel az új oktatásirányítás a halmozottan hátrányos helyzetű, jórészt roma gyerekek iskolai integrációja terén, mint a liberális Magyar Bálint és utóda, a szocialista Hiller István. A baloldali oktatási miniszterek az azonnali és totális integrálásra törekedtek, ez azonban ellentétes hatást váltott ki: a magasabban kvalifikált családok elvitték gyerekeiket az iskolából, mert úgy gondolták, hogy a problémás és hiányos tudású diákok a többi gyerek fejlődését is visszafogják. A 2010-es integrációkutatás bebizonyította: a liberális integrációs oktatáspolitika kudarcot vallott, hiszen az utóbbi hat évben nőtt az iskolai szegregáció.
A Hoffmann Rózsa vezette oktatási államtitkárság szerint a leszakadt rétegek felzárkóztatásához nem elég, ha mindenkit egy osztályba terelünk, a hátrányok előzetes ledolgozása nélkül ez inkább káros, mint hasznos. Ahhoz pedig, hogy a gyerek felzárkózzon a többiekhez, külön oktatás szükséges.
– A hátrányos helyzetű gyerekek oktatási integrációját csak úgy lehet sikeresen megvalósítani, ha előtte átmenetileg – felkészült szakemberek segítségével, speciális felzárkóztató oktatással – szegregáljuk őket – jelentette ki lapunk érdeklődésére Gloviczki Zoltán közoktatási helyettes államtitkár. A szakember leszögezte: a súlyos viselkedésproblémákkal vagy az alapvető ismeretek hiányával küzdő gyerekeket terveik szerint a jövőben nem küldik majd azonnal az általános iskolába. Ha a kicsi már hatévesen hátrányokkal ül be az iskolapadba, képtelen lesz felzárkózni a többiekhez. A tervek szerint a jövőben általános iskolai előkészítő osztályokat, nulladik évfolyamokat indítanak azoknak az iskolás korba lépett gyereknek, akik valamilyen területen le vannak maradva a többiektől. A kicsik csak a sikeres felzárkózás után kerülnek majd be az első osztályba, ahol már egyenlő esélyekkel vágnak neki a tanulásnak. Gloviczki leszögezte: a tervek szerint szigorítanak majd az iskolaérettséget mérő vizsgálatokon is, hogy ne csak a teljesen alkalmatlanokat szűrjék ki, hanem azokat is, akik egy-egy területen felzárkóztatásra szorulnak.
– Társadalmi szinten a szegregálás, vagyis egy bizonyos csoport többiektől való elkülönítése negatív dolog, az oktatásban azonban átmeneti jellegű elkülönítésre bizonyos esetekben szükség lehet. A hátrányos helyzetű gyerekek esetében pedig csak az átmeneti szegregálással juthatunk el odáig, hogy a felzárkóztatott gyerek a későbbiekben sikeresen együtt oktatható legyen a többiekkel – szögezte le a helyettes államtitkár.
Emlékezetes: lapunk tegnap elsőként számolt be arról a kutatásról, amelynek adatai szerint kudarcba fulladt a Magyar Bálint és Hiller István nevéhez fűződő erőszakos integrációs politika, a lakosság és az önkormányzatok ugyanis ellenálltak a kényszerítő jogszabályoknak. A még Hiller István (MSZP) korábbi oktatási miniszter megbízásából készített kutatás szerint az elmúlt hat évben a vizsgált intézmények között 34 százalékkal nőtt a cigány többségű iskolák száma, és az utóbbi években tovább erősödött a községekben az a tendencia, hogy a helyi elit gyermekeit szülei nem a település iskolájába járatják, így az egyiskolás települések gettósodása elkerülhetetlen. Az elmúlt négy évben nem sikerült érdemben csökkenteni a roma és a nem roma tanulók közötti szakadékot a továbbtanulás szempontjából sem. A 2009/2010-es tanévben a nem romák 71,8 százaléka tanult tovább szakközépiskolában vagy gimnáziumban, addig a romák esetében ez arány csupán 26,8 százalék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.