Köznapló

Végh Alpár Sándor
2010. 11. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

November 12., péntek
Van, hogy a kishírek között lelni rá a legnagyobbra, s szinte szétveti a szűk terjedelmet. Itt van például az, hogy Rimaszombatban kezdik feltárni egy török vár romjait. A dél-szlovákiai erőd vízi várnak épült. Mesterséges szigeten állt, a Rima folyó vette körül. A munkák célja, hogy bemutassák Gömör megye történelmét a török korban. Eddig a hír.
Mi benne a különös? Hogy az északi szomszédnak több esze van, mint nekünk. Megérezte, mi közeleg.
Törökország ma még csak toporog a holnap ajtaja előtt, de hamarosan dörömbölni fog. Izmosodó gazdaság, pompás látnivalók, nyolcvanmilliós vendégszerető nép, erős hadsereg – végre beérett mindaz, amit egykor a zseniális Kemal Atatürk kigondolt. Hogy hazája híd legyen Európa és Ázsia között.
A valóságos híd elkészült a Boszporusz felett, csak idő kérdése, mikor veszi tudomásul a fáradt, öregedő Európa, hogy neki nagyobb szüksége van erre az ambiciózus, egészséges országra, mint annak őrá. (Angela Merkel és Nicolas Sarkozy rúgkapálhat, a dolgok visszafordíthatatlanok.)
Ami a jövőt illeti, mi, magyarok e dologban évek óta bután viselkedünk. A németeknél vagy a franciáknál is butábban.
Emlékszem a kilencvenes évek nagy felháborodására, amikor a törökök emlékhelyet akartak Szulejmánnak Szigetváron. (A legdicsőbb szultán itt halt meg 1566-ban, a vár ostroma idején.) Hányan szűköltek: no, még ez hiányzik! Százötven év hódoltság nem volt elég?, fújta a korlátoltak kórusa. Nem jutott eszükbe, ami a rimaszombatiaknak igen: buta dolog haragot tartani az idők végezetéig. Nincs hozadéka.
Az elbutított népfiakat ily apróság nem érdekelte. Ők kemény magyarok, és majd megmutatják a kutya pogánynak: nálunk nincs keresnivalója. No, igen. Ez a fajta sokszor és sok mindent megmutatott, aminek aztán híre ment – nagy „dicsőségünkre”.
Gül Baba türbéje az oszmán világ legészakibb zarándokhelye. Nyáron buszok hozzák az iszlám híveket a Rózsadombra (amely még a nevét is a töröknek köszönheti), s mit láttak az idén? Zárt kaput, elhagyatottságot és közönyös „keresztényeket”, akiket nem érdekel, meddig lesz lakat a türbe kapuján. (Buda 1686-os visszafoglalása után más volt a helyzet. A zarándokok azonnal megkapták a kegyhely kulcsát a magisztrátustól…)
Nem akarok túl sokat időzni a Gül Baba-türbe – számunkra igen kínos – történeténél, például annál, hogy a török kormány anyagi hozzájárulása nélkül rég összedőlt volna a kegyhely. Maradjunk annyiban, hogy a kelet felé fordulás létkérdés. Nem azért, mert a kormányfő azt mondta, hogy a szél immár onnan fúj. Ennek politikai jelentése van. Meg gazdasági. Ám van ezeken kívül még valami, és azt nehéz számokkal mérni. A kultúra.
Timurlenk nevét nem a nagy hódítások őrizték meg máig, hanem amit az elfoglalt területekről hozott mesterek, tudósok és művészek a kívánságára létrehoztak Hivában, Szamarkandban vagy Bokharában. Nem új dolog hát arról szólni, hogy akkor kerül jó anyag a jövő öntőformájába, ha a politika praktikus álmait a kultúra kovásza keleszti vonzóvá és maradandóvá.
Ráadásul a történelemkönyvek évtizedeken át félretájékoztattak bennünket. A hódoltság idején Pécsett egy török utazó 170 körtefajtát számolt meg, 400 mesterembernek volt boltja, és 47 csurgóból folyt víz – míg föl nem gyújtatta a várost a költő Zrínyi Miklós. Nem járt jobban a többi városunk sem. A török kiűzése után a német vezetés mindent elkövetett, hogy nyoma se maradjon a hódoltság kultúrájának. Bontottak, szétdúltak és átépítettek – ugyanazt tették, amit a mór kultúrával 1492 után a spanyol keresztények.
De hát százötven év nagy idő, s amit a törökök hátrahagytak, abból sok minden beépült az életünkbe. A fürdőkultúra, sok konyhai fogás, a rossz szomszédság, a kávé vagy a halászok csónakja, amelyet a dal szerint lefelé visz a víz: Törökkanizsa felé.
Jó lenne vigyázni! Nehogy a csónakkal együtt elússzon egy újabb esély, és mások halásszák el a jövőben, amit szinte tálcán kínál a múlt. Naná, hogy a szlovákoknak igyekezniük kell. Saját múlt nélkül tőlünk veszik el, ami elvehető: Báthory Erzsébetet, Mednyánszky bárót vagy „Frantisek” Rakoczit – historikusaiknak főleg a magyar nemesekre fáj a foguk. Most meg a török múltra.
Legyünk már észnél! Ők nyomulnak, mikor nálunk fürdőkre, mecsetekre, minaretekre mutathat az ember?

November 16., kedd
Jön a lányom, eltört egy játékkockája, kéri, ragaszszam meg. Valójában nem kocka: kicsi ház magas tetővel. Német stílusú, vagy ha nem, hát valami északi, s most kettőben van. Külön az alja, külön a teteje.
Nem a kérés érezteti velem a rám váró felelősséget. A tekintet. Azzal a biztos várakozással nyújtja felém a kettévált házikót, hogy a reparálás nem lehet más, csak tökéletes.
Nehéz helyzet. Van ragasztóm kétféle is, de csak az egyik kecsegtet jó eredménnyel: a legendás Technokol kék tubusos utóda. Ez is büdös, de a mámor – nejlonzacskóval kombinált – lehetőségét kioperálták belőle.
Míg babrálok, az jár a fejemben, hogy a mindennapokban is így kéne, s az lehet a baj, hogy amikor megrendelők vagyunk, nem éreztetjük, amit a lányom. Nem jelezzük sem a tekintetünkkel, sem hangsúlyainkkal, sem más módon, hogy csakis teljes értékű munkával leszünk elégedettek.
Ehelyett kényelmes, olcsó alkukat kötünk a pincérrel, a hivatalnokkal, a jegyellenőrrel, a taxissal, az eladóval, a színésszel, a futballistával – akár Istennel is, ha rá tudnánk venni, érje be kevesebbel, hisz mi is beérjük. Megesszük a langyos levest; belenyugszunk, hogy ügyünket nem intézik sem időre, sem jól; nem villan a szemünk a bolti eladóra, hogy véletlenül se jusson eszébe ránk sózni lejárt szavatosságú portékát.
Végzetes tévedés azt hinni, hogy a cinkosság spirálja minket nem ér el. De. Elér.
A pincérből másnap vásárló lesz, a hivatalnokból utas, egy kurta órára a jegyellenőrből is lehet vendég. Örömest mulatnék azon, mint csodálkozik a taxis, mikor észreveszi, hogy becsapta a pincér, de sorra kerülhetek én is. S többet követelni csak akkor van jogom, ha próbálom megállítani ezt a negatív előjelű kölcsönösséget, amely terjed, mint a pestis, és szétrohasztja az országot.
A világnak olyan tájain, ahol jobb élni, a pozitív kölcsönösség az alapja mindennek. Én tisztességesen kiszolgállak, és rendes munkát végzek, cserébe tőled is ezt várom. És megkapja mindkettő.
Nálunk ehelyett az álság terjed.
A lapokban áll, hogy a színházakban nem lehet jegyet kapni, akkora a tolongás. Hogy a magyar filmszemle óriási siker, holott elég fél órát látni egy román moziból, vagy egy közvetítést valamelyik prágai színházból, hogy kiderüljön, itt hazudnak. A világ elhagyott bennünket, s miért? Mert megvásárolt emberek gittegyleteket magasztalnak az égig – elfedve a provincializmust.
A futballt éppúgy áthatja a hazugság, mint a bankok kölcsönajánlatait, a húsok szavatossági céduláit vagy a vonat menetidejét. Semmi nem igaz.
A költségvetésről szól az ének a parlamentben. Elnézem, hány politikai dizőz riszálja magát csak azért, hogy szerepeljen. Az embernek kedve volna odaszólni: Urak, az isten szerelmére, ne így! Van a közelben egy játszótér. Sétáljanak el oda, és nézzék egy darabig a gyermekeket. Azt a komolyságot, ahogy játszanak, ahogy a játékban számítanak a másikra. Hisz ha becsapják egymást, mindenki rosszul jár. Ők tudják, mi a pozitív kölcsönösség.
Eddig jutottam a tűnődésben… Ezalatt felragasztottam a kettévált házra a tetőt, présbe raktam, nehogy elmozduljon. Még az éjszaka közepén is erre gondoltam, mikor felébredtem. Kiugrottam az ágyból, megnéztem, rendben van-e. Reggelre ígértem, kész kell lennie.
Kész lett, jó lett. Büszke volt a lelkem, mikor a lányom délután jelentette, hogy a kocka változatlanul egyben van. „Ügyes voltál”, mondta. Lám, az ember a legszigorúbb minőségellenőr bókját is elnyerheti. Egy gyerekét.

November 18., csütörtök
Tolsztoj halálára emlékeznek az irodalmi évfordulók felelősei, bár az író életének ez a legdicstelenebb része. Feleségével vívott ádáz harcai után nyolcvankét évesen megszökött birtokáról. Huszonhat évvel korábban, 1884-ben már gondolt hasonlóra, de akkor nem volt ereje hozzá. 1910 novemberében nem bírta tovább. Kora hajnalban megírta búcsúlevelét, ébresztette szlovák orvosát, összeszedték a legszükségesebb holmikat, és gyorsan, nehogy a felesége fölébredjen, az állomásra hajtott velük a kocsis. Jasznaja Poljanából a vonat Kozelszkig vitte őket, onnan – a hitehagyott – Tolsztoj egy közeli kolostorba hajtatott. A hírre, hogy az ura elszökött, Szonja a ház mögötti tóba rohant, majd ollóval szurkálta magát – hisztériázott. A grófi birtokon összeült a „vésztanács”: mit tegyenek? A grófné ezalatt föl-alá sétált, s azt sziszegte: „A vadember meg akart ölni…” Gyermekei végül meggyőzték, írjon levelet a férjének. Egyikük tudta, hol az apja, vállalta, hogy elviszi.
Ezzel kezdődött a kor legnagyobb írójának üldözése.
Ismét vonatra ültek, ám hamar feltűnt két gyanús figura: titkosrendőrök. Nyilvánvaló lett, hogy a szökésnek híre ment, talán a cárnak is jelezték. Tolsztoj belázasodott, és Asztapovónál jobbnak látták, ha leszállnak. Ott az író elvesztette az eszméletét, majd, mikor magához tért, szólt a fiának, diktál néhány fontos gondolatot Istenről. Megjelentek a sajtó emberei, és vonatra ült gyermekeivel a grófné. Döbbenten vette tudomásul, amikor leszállt, hogy férje hívei nem engedik be hozzá, bár megpróbált mindent. Egyik érve ez volt: „Ötszáz rubelembe került a különvonat!”
Az állomásépület a világ figyelmének központjába került. Az újságírók sürgönyöket küldtek, fényképeztek. Benn rosszabbra fordult a helyzet. Az író félrebeszélt, majd sírógörcsöt kapott, ezt csuklási roham követte. Külföldi tudósítók is megjelentek. Akkora volt a zűrzavar az állomáson, hogy kivezényeltek öt rendőraltisztet. Megjött a szinódus képviselője is, Parfenius érsek, hátha Tolsztoj, bár évtizedekig támadta az egyházat, most megtér. Hiába jött. A gróf kiüzent, nem békül.
Láza egyre nőtt, fuldokolni kezdett, s az orvosok minden próbálkozása ellenére épp száz éve, november 20-án reggel 6 óra 5 perckor véget ért földi futása. A felesége csak akkor láthatta, mikor már halott volt.
Puritán életmódjának követőit tolsztojánusoknak hívták és hívják ma is. Gandhi a legismertebb közülük. Az író elvei szerint létesített asrámokat (remetelak – A szerk.), és próbálta élni társaival azt az életet, amely az írónak nem sikerült.
A Nobel-díj-bizottság nem tartotta méltónak a kitüntetésre. Az osztrák Elfriede Jelineket igen, bár ennek semmi jelentősége. Aki elolvassa a Szergij atyát, boldog érzéssel teszi le. A szél pedig elfújja a port, amely a szemünkbe ment.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.