– Amikor a Hungáriában zenéltek, tucatszámra alakultak az országban az angolszász muzsikát másoló beategyüttesek. Fenyő Miklós zenekara mitől volt más, mint a többi?
Csomós Péter: Volt merszünk magyar számokat énekelni. Míg a legtöbb banda a futó angol–amerikai slágereket játszotta, Fenyőnek már jó pár saját szerzeménye állt ugrásra készen. Otthon megírta, mi pedig hozzátettük a magunkét. Másképp szólaltak meg beatzenekarral, mint egy szál zongorával. Népszerűségünkön sokat lendített a ’68-as Ki mit tud?, amelyet tánczenei kategóriában megnyertünk, és egy ország szorított nekünk a tévékészülékek előtt. Akkoriban főleg táncolni jártak az emberek a klubokba, a főszerep a zenéé volt, nem pedig a színpadon játszó zenészeké. A Hungária ebben is különbözött a többitől: öt jóképű fiú, és mind a lányok kedvence! Fenyővel egyébként hasonlítottunk egymásra, sokan gondolták, hogy testvérek vagyunk.
Tóth József: Szépen futott a zenekar szekere. Öt különböző egyéniség, akik kitűnő csapatmunkában egészítették ki egymást. Különösen Barta Tamással voltunk egy hullámhosszon, sok témát együtt dolgoztunk ki. A kislemezek mellett két nagylemezünk látott napvilágot: előbb a Koncert a Marson, egy évre rá pedig a Tűzveszélyes című, amely – nyugodtan állíthatom – megelőzte a korát. Ezzel fölzárkóztunk a „nagy hármas” – Illés, Metró, Omega – mellé. Több klubunk is működött az országban, ezek közül a budapesti Láng Művelődési Központ volt a legismertebb.
– Négy év leforgása alatt mindezt elérni nem kis teljesítmény, de a kultúrhatalom engedékenysége nélkül szinte semmire sem jutottak volna. Ennek köszönhető, hogy nem akart lázadni a Hungária?
Csomós Péter: A Hungáriát a „tűrt” kategóriába sorolták. Nálunk nem volt tetten érhető semmiféle politikai felhang, mi csak szórakoztattunk. Ezzel együtt Fenyő Mikiről eleinte hallani sem akart a hanglemezgyár, mert nem volt hajlandó engedni semmilyen nyomásnak. Azt a korai rockot, amelyik a Hungária második, Tűzveszélyes albumát jellemzi, mások akkoriban nem merték vagy nem tudták megvalósítani. A lemezt az illetékesek nemhogy népszerűsítették volna, inkább elhallgatták. Egyrészt zeneisége, másrészt egyik-másik dal szövege miatt. Ott volt a Ringass el, álom!, melynek mondanivalója a mai napig aktuális. Az Elöl ül a masiniszta című nótába belemagyaráztak valamilyen Kádár-komplexust, akár az Illés Ne gondold! című számába. A Szédült világ sem nyerte el valamiért a tetszésüket. Pedig ártatlan dalok voltak, legalábbis tudatosan nem akartak rendszert kritizálni. Csak annyira voltunk lázadók, amennyit a zenénk konkrétan kifejezett. Tény, hogy a beat, majd később a rock eleve lázadó műfajnak számított: megjelenési formájával, zenéjével, de főképp szövegi mondanivalójával mindig is szemben állt a megcsontosodott konvenciókkal.