Mindig kell egy mondat, ami erőt ad

Nemcsak Torma Piroska alakja, de Szabó Magda legendás regénye, az Abigél is örökre összeforrott Bánfalvy Ágnessel, aki hosszú évek után úgy határozott, nagyjátékfilmet forgat a leányiskolai közösségről. A művésznővel a sorsszerűségről és színiiskolájáról beszélgettünk.

Makrai Sonja
2010. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy írónő élettöredékei. A három éve épp ezen a napon elhunyt Szabó Magda Kossuth-díjas, Prima Primissima-díjas írónőnek emlékkiállítást rendeznek Kerepesen, ahol élete utolsó éveit töltötte. A Forrás Művelődési Házban (Templom u. 2.) ma délelőtt tizenegy órakor nyíló tárlat anyagát az írónő személyes tárgyai, levelezései, ruhái, kitüntetései és bútorai alkotják. A megnyitón jelen lesz Dörner György színművész, Bánfalvy Ágnes színművésznő, a város polgármestere és a debreceni református iskola vezetői. A kiállítás a tervek szerint tovább utazik Pécelre, majd az írónő szülővárosába, Debrecenbe. Kerepesen, az írónő házánál nemrégiben a város önkormányzata Tasi Gézával, az írónő keresztfiával és örökösével közösen emléktáblát is avatott.


Miért döntött úgy, hogy nagyjátékfilmet rendez az Abigélből?
– Hosszú barátság fűzött Szabó Magdához. Az egykori sorozat forgatása alatt ismerkedtünk meg, aztán folyamatosan kereszteztük egymás életét. Évek óta hurcolom magamban ezt a történetet, sokáig nem értettem, miért. Magda halála után ráébredtem, mi a feladatom vele. Mindenki ismeri Vitay Georgina történetét. Az egykori tévésorozat megjelent DVD-n, a regényt kiadták hangoskönyv formában. A regény kötelező olvasmány az iskolákban, és a Nagy könyv versenyben, ahol minden magyar nyelvű mű megmérettetett, harmadik helyre került. Magdának volt nagyjátékfilmes terve a sorozatot követő években, ez azonban akkor nem valósult meg. Most elérkezett az idő, és úgy éreztem, én is megértem erre a feladatra. Amikor, országosan ismert színésznőként, 1981-ben kimentem Amerikába – disszidáltam, válaszul az akkori kultúrpolitikára – levették a nevemet a stáblistáról. Bánfalvy Ági mint színész nem létezik ebben a filmben. Mind a mai napig nem került vissza Torma Piroska neve mellé. A nemrég megjelent DVD-n sem vagyok ott a szereplők között. Itt az ideje, hogy visszakerüljön a nevem Abigél mellé.
– Mi az oka annak, hogy ennyire kötődik ehhez a történethez?
– Egész életünkben annyit küzdünk azért, hogy egy jó mondatot kapjunk a szüleinktől, a barátainktól vagy a tanárainktól. Az Abigélben mindig van egy gondolat, ami erőt ad, amiben megkapaszkodhatunk, ami segít, hogy továbbmenjünk.
– Vannak filmes tapasztalatai a kamera másik oldaláról?
– New Yorkban a Columbia Egyetemen tanultam filmrendezést és forgatókönyvírást. Néhány évvel később Los Angelesben, a neves California State Universityn én vezettem a filmszínész szakot. Később együtt dolgozhattam Scarlett Johanssonnal, Nastassja Kinskivel, Hannah Schygullával, Peter Bogdanovichcsal, Jean-Luc Godard-ral és a zseniális Andy Vajnával. A hazánkban rólam megjelent könyvhöz a kétszeres Oscar-díjas Milos Forman írt előszót.
Csináltam zenés videókat, producerként több magyar filmben vettem részt, például a a Magyar Televízióval koprodukcióban készült Strindberg-adaptációban, a Julie kisasszonyban. A férjemmel közösen volt egy kisebb stúdiónk is. Fel vagyok készülve erre a feladatra: a tudásom, tapasztalataim, a munkásságom összegzése lesz ez a film.
– Vannak olyan pontok, amelyeket hangsúlyosabban kíván megjeleníteni?
– Nem akarok nagy változtatásokat, csak frissebb filmes szemmel fogok a történethez közelíteni. A leánynevelő intézet megható történetében, a nyomasztó háborús környezetben egy nem mindennapi szerelmi konfliktust látok, amely hasonló A tehetséges Mr. Ripleyhez is. Kuncz Feriről, Gina szerelméről is, ahogy Ripleyről is a film végére kiderül, hogy a főhősnőt végig az orránál fogva vezette, még az életére is tört. Az ő szerelmük igazi thrillerszerű történet. Gina felnőtté válása során azt is megtanulja, hogy más az élet az intézet falain belül, ahol minden kamasz és tanár hőssé válik egy pillanatban. Az öszszetartozás alapvetőségét akarom felmutatni. Ezeknek a gyerekeknek rá kell jönniük arra, hogy egymás nélkül nem tudnak működni, muszáj mindannyiuknak egy kicsit feladni az egójukból a békés együttélés érdekében. Az Abigél igazi közösségépítő történet, amely szépen reflektál a jelenre, hisz újra lehetőséget kaptunk, hogy hazánk saját kezébe vegye a sorsát.
– Hogy áll össze a stáb? Megvannak már a szereplők?
– A forgatókönyvet a férjem, Horváth Csaba és Barnóczky Ákos írja a regény és Szabó Magda filmes forgatókönyvét felhasználva. Első ízben szeretnénk a főszereplő Vitay Georgina megformálóját megtalálni. Ez nagyon izgalmas feladat. Akit kiválasztunk, rögtön magára vonja majd a média és a nagyközönség figyelmét. Amióta kiderült, hogy Ginát keressük, számos telefont kapok kollégáktól, de ismeretlenektől is, hogy ők tudnak alkalmas személyt erre az ikonszerű szerepre. Az egész stábot meglepte, hogy még mindig ennyire megmozgatja az embereket a történet. A forgatás a tervek szerint jövő augusztusban kezdődik.
– A film költségvetését 400-450 millió forintra kalkulálták. A Magyar Mozgókép Közalapítvány jelenlegi, kilátástalan helyzete mennyiben befolyásolja a film létrejöttét?
– A film a három legnagyobb hazai televíziós csatorna (MTV, TV2, RTL Klub) bekapcsolódása nélkül nem kivitelezhető. A tárgyalások már megkezdődtek, remélem, hamarosan bejelenthetjük, melyik csatorna áll a produkció mellé. Számítunk állami támogatásra is. A jövő évi költségvetés elfogadása után a mostani, bizonytalannak tűnő finanszírozási helyzet kiszámíthatóvá válik. Furcsállanám, ha egy relatíve kis költségvetésű, kiemelt kulturális értéket képviselő mű elkerülné a döntéshozók figyelmét. Koprodukciós partnerekben is gondolkodunk, már folynak a tárgyalások lengyel filmesekkel. Szabó Magda egész Európában népszerű író, az Abigélt sok országban vetítették már.
– Hazatérve tízéves amerikai távollét után hozta létre a Glimmers nevű társulatot, a mostani Bánfalvy Stúdió elődjét. A színháza mellett nemzetközi színiiskolát is kiépített, ahol két nyelven folyik az oktatás.
– 2006-ban indult el a hároméves OKJ-s képzésünk, először angol, majd magyar nyelven. Prózai és musical szakra lehet nálunk jelentkezni. A színművészeti egyetemtől eltérően nálunk nincs korhatárhoz kötve a tanulás. Fontos, hogy a diákok gyakorlatra tegyenek szert: többen játszanak a repertoáron lévő darabokban, van olyan végzős, akinek már szerződése is van nálunk. A köldökzsinór mindig megmarad: figyelemmel követem a pályájuk alakulását. Úgy érzem, felelősséggel tartozom értük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.