Arra sem igazán volt példa, ami a 2005-ös indianapolisi futam leintése után zajlott: a versenyt megnyerő Michael Schumacher és a második helyen záró Rubens Barrichello sem tudott igazán ünnepelni, ugyanis nem volt mit. A sportág történetében óriási mélypont volt ez a hétvége. A Ferrari pilótái a dobogón nem pezsgőztek, ellentétben a harmadik Thiago Monteiróval – idézte fel az Origo.

Óriási botrány bontakozott ki
Péntek délután kezdődött a balhé, amikor a Toyota versenyzője, Ralf Schumacher a 13-as kanyarban, Indianapolis legendás, döntött oválrészén óriási sebességgel a falnak csapódott. A balesetet egy hátsó Michelin-gumi defektje okozta, és ekkor már minden szakember tudta, hogy valami nincs rendben az abroncsokkal.
A Michelin azonnal kivizsgálta az esetet, és megállapította, hogy nem gyártási hibáról van szó, hanem arról, hogy az általuk biztosított abroncsok egyszerűen nem alkalmasak a pálya egyes szakaszaira. Különösen a döntött kanyarra, ahol a friss aszfalt és a döntött pályarész extrém oldalirányú terhelést rótt a gumikra.
A helyzetet súlyosbította, hogy a 2005-ben életbe lépett új szabályozás miatt tilos volt a futam közbeni kerékcsere, tehát az abroncsoknak a teljes versenytávot bírniuk kellett volna.
Hiába merült fel több vészforgatókönyv, maradt az eredeti felállás. Az egyik ötlet az volt, hogy ideiglenes sikánt építenek a 13-as kanyar elé, hogy csökkenjen a tempó és a terhelés. Másik opcióként felvetették, hogy a csapatok pár körönként álljanak ki a boxba gumit ellenőrizni, még ha ezzel időt is veszítenek.
Az FIA minden kompromisszumot elutasított.
Az F1-es mezőny több mint fele visszalépett a versenytől
A versenynap délelőttjén a Michelin hivatalosan közölte: nem tudja garantálni a gumik biztonságát. A hét Michelin-csapat egyhangúlag döntött: ha nem változik a helyzet, akkor nem indulnak el. Ez így is történt. A rajtrácsra kiállt a teljes mezőny, de a felvezető kör végén a 14 Michelin-pilóta visszagurult a boxutcába.
Amikor a lámpák kialudtak, mindössze hat versenyző volt a pályán. A két Ferrari, a két Jordan és a két Minardi-pilóta.
A nézők előbb értetlenkedtek, majd dühbe gurultak. Sörösdobozok repültek, szemét zúdult a pályára. „Ez egy vicc!” – kiabálták sokan, miközben néhányan tüntetőleg elhagyták a helyszínt. Az autósport hazájában, Indianapolisban ez főbenjáró bűnnek számított.
Indianapolis után válságba zuhant a Forma–1
Az amerikai sajtó sárba tiporta a sportot, a rajongók pereket fontolgattak. A Michelin vállalta a felelősséget: teljes jegyár-visszatérítést ajánlott, és 20 ezer ingyenjegyet biztosított a következő évre. Az FIA először eljárást indított a Michelin-csapatok ellen, de a vihar lecsillapodása után ejtette a vádakat. A közvélemény is megoszlott: volt, aki a gyártót hibáztatta, mások a szövetség rugalmatlanságát.
A Michelin még egy szezont maradt a Forma–1-ben, majd 2006 végén távozott. A botrány hatására a szabályrendszerben óriási változások következtek: 2006-tól visszatértek a verseny alatti kerékcserék, majd bevezették az egy gumiszállítós rendszert. 2007-től már csak egyetlen hivatalos gumiszállítója lehetett a Forma–1-nek: előbb a Bridgestone, majd 2011-től a Pirelli vette át az egyeduralkodói szerepet.