A pálcától Ortutayig

Fáy Zoltán
2010. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötven művelődéstörténeti írást válogatott az elmúlt ötven év folyóiratokban és gyűjteményes kötetekben megjelent tanulmányai közül Mészáros István pedagógia- és egyháztörténész az Eötvös József Kiadó felkérésére. A több mint hatszáz oldalas kiadvány első tanulmánya, egy XVI. századi virágének-töredék ismertetése az Irodalomtörténeti Közleményekben látott napvilágot 1960-ban, a kötetben szereplő utolsó, az ezredforduló múltba gyökerező iskoláiról való töprengés 1994-ben a Pedagógiai antológia III. kötetében. A gyűjteményből kibontakozik a tudományos pálya alakulása a maga sajátos irányaival, választásaival, rálátásunk nyílik a kutatói döntésekre, észrevehetjük a módszer változásait és változatlanságait. Közvetett módon pedig megismerhetjük annak a XX. századi értelmiséginek a világát is, aki pályája vége felé közeledvén bátran vállalhatja egész életművét, hiszen – elismerve, de nem elfogadva a fennálló történelmi körülmény, a létező szocializmus szorítását – nem kötött elvtelen kompromisszumokat. Ez pedig, ha nem is példátlan, meglehetősen ritka kincs Magyarországon.
De kár lenne azt gondolni, hogy a Művelődéstörténeti tanulmányok egyes írásai leginkább a kutatói erkölcs demonstrálására alkalmasak. A tudományos publikációk éppúgy élvezetes olvasmányok, mint az ismeretterjesztő előadások szövegei – szakembereknek és a művelt közönségnek egyaránt. A középkori Pest-Buda iskolái, egy több mint ötszáz éves tankönyv, a Szalkai-kódex ismertetése; az ezer évnél is tekintélyesebb múlttal rendelkező fegyelmezési eszköznek, a nádpálcának a története; a hazai közoktatást döntő módon befolyásoló jezsuita tanulmányi rendszer, a ratio studiorum oktatástörténeti méltatása; a „pápai himnuszként” ismert egyházi népének története mindenki számára tartalmaz érdekes és fontos adatokat. Olyasmit, amiből nemcsak a múltunk, hanem a jelenünk is könnyebben megérthetővé válik.
Az előrelátó ember néz a legtöbbet hátra – idézi a szerző egyik tanulmányában a Pascalnak tulajdonított bonmot-t. Ez a megállapítás egy ország történetére éppúgy érvényes, mint a személyesen megtett pályára. És hogy mennyi napi aktualitása lehet a múlt ismeretének, az pontosan látszik a műveltségeszmény és pedagógiai módszertan változását nyomon követő, a Németh László pedagógiai kísérletét taglaló vagy akár az Ortutay Gyula közoktatási ámokfutását részletező tanulmányokból. Érdemes forgatni a kötetet, nehogy – George Santayana amerikai filozófus figyelmeztetésének megfelelően – akaratlanul is megismételjük a múlt hibáit.
(Mészáros István: Művelődéstörténeti tanulmányok, 1960–2009. Eötvös József Kiadó, Budapest, 2010. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.