Fütyörésző angyalok

Angyalfütty és borkeverés, üveges tánc és szivartaposás, tehén-menyegző és „duflakalános” propeller, karcagi bíróság és gyergyai forgatós. Berecz András estje a Művészetek Palotájában ismét telt ház előtt zajlott.

Vakulya Eszter
2010. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Berecz András tréfál és mulat, közben mulattat is. Nem öncélúan, ő ilyet sosem tenne, nála az utolsó bajuszpödörítés sem önmagáért történik, mindennek megvan a maga jelentősége. Berecz András tanít a színpadon. Úgy, ahogy a jó pedagógus. Észre sem vesszük, hogy tanulunk, csak nevetünk, mosolygunk, és közben tudat alatt beépülnek azok a gondolatok, amelyektől a végén más emberként kelünk fel a székről. Talán azonnal nem is tudatosítjuk ezt magunkban, csak szép lassan, lassan, mint az időszemcsével ellátott vitaminkapszula, fokozatosan fejti ki minden egyes mondat a hatását. Mire ráeszmélünk, már késő, megtanulunk gondolkodni. S éppen ez halt ki leginkább a modern civilizáció emberéből, szinte mindegy is, melyik izmus próbálta akolba terelni: a végeredmény ugyanaz.
Voltak emberpróbáló időszakok. Melyik nem az, kérdezhetnénk. Mégis, talán a világháborúk, az ötvenes évek erőteljesebbre rajzolták kinek-kinek az igazi arcát. Eszti néniét is, aki a Nagykunságon a tehenükért jött ávósokat szégyenítette meg csavaros észjárású mondataival, és a zeteváralji nagyot mondó legényét, aki pedig Háry János utódjaként képzeletében alázta meg az ellenséget. A nagy bajban ugyanis csak a jó tréfa, a humor old a feszültségen, mint az életmentő szívgyógyszer, átlendít a nehézségen. Persze, ez a humor sem öncélú. A túlélés mellett véleményt mond a sorok között, továbbélteti mindazt, amit „hivatalosan” nem szabad, pont, mint a búvópatak, amelyik eltűnik, majd amikor már nem is várnánk, újra a felszínre tör. A néphagyomány rengeteg bölcsességet őriz. Évszázadok, évezredek tanulságait, okulásul a jövő érdekében. Ugyanakkor reményt is ad, mint a száz éve kihalt egyházi ének, amelyiket az utolsó percekben mégis sikerült felgyűjteni, és csak megszólalhatott 2010-ben telt ház előtt, vagy ahogy Sinka István verse, akinek bölcsességéből, éleslátásából, egyenes gerincéből egy ország tanulhatna most becsületet.
Berecz András egyedül is megtöltené a MűPa nagytermét, társaival együtt viszont erősebb a hatása. Segítői, táncos- és zenésztársai, mint például Juhász Zoltán, Balogh Kálmán, Vizeli Balázs vagy Gombai Tamás azért hitelesek, mert nem sajnálták a maguk több ezer kilométerét a sokat emlegetett tiszta forrás megkeresésében. Gyűjtőzenészek, akiknek nem a színpadi csillogás a cél, csak eszköz a továbbadásra. Ettől olyan természetes, ettől olyan jó egy Berecz András-est. A remény pedig szintén ott a szemünk előtt: Berecz fia, István és fiatal táncostársai, illetve Nagy Katica, a leányka, aki – mint minden gyermek – egy jobb, tisztább, szebb világ lehetőségét képviselte a színpadon.
(Berecz András: Angyalfütty. MűPa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 24.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.