Álomszínészpár: a Ruttkai–Latinovits-legendárium

Már a cím is sugallja, hogy a két legendás színész mint pár is témája a könyvnek. Szerelmesek, szövetségesek, néha szemben álló felek. Ez mindenképpen kíváncsivá teszi az embert, nem a bulvárérdeklődés szintjén, hanem mélyebb értelemben.

R. Kiss Kornélia
2011. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy élte meg két ilyen elképesztően nagy formátumú ember a szerelmet? Mit mondhat róluk, aki mellettük nőtt fel, Ruttkai Éva lánya? Vajon mit osztanak meg velünk férjével, Szigethy Gáborral színháztörténészekként, a hagyaték gondozóiként?
„Gonosz dolog lenne – gondoltam – az évtizedek óta építgetett legendát megcáfolni. Ki tudja, hányszor mesélte ez az asszony élete nagy élményét, amikor 1952-ben együtt szült Ruttkai Évával. Nem olyan nagy baj, ha nem pontosan emlékszünk a valóságra, ha álmodott emlékeink megszépítik az életet. Tulajdonképpen születhettem volna 1952-ben is” – az ’53-ban született Gábor Júlia esete volt ez egy tévedésben élő rajongóval. A gesztus emlékeztet édesanyja, Ruttkai Éva nagylelkűségére, empátiájára. Ő is bölcsen hunyt szemet az emberi gyarlóság fölött: egy helyütt azt olvashatjuk, hogy fáradtan is megáll az utcán az utánazúduló rajongókkal koccintani, mert tudja, hogy örömteli emléket ad. Máskor a halott Latinovits képétől fosztja meg, kérdezés nélkül, egy családi ismerős, mégsem teszi szóvá, sőt üresen is hagyja a keretet. Hátha éppen azért kellett a kép, mert az ő szívének kedves volt. A tettes meg hadd higgye, hogy pótolhatatlan kincsre tett szert, ha attól boldogabb.
Legendába illő vonások és pillanatok. Mintha a fenti idézet erről is beszélne, Gábor Júlia és férje, Szigethy Gábor ars poeticájáról. A könyv Ruttkai, Latinovits legendáriumába vezet. Az Álomszínészpár elsősorban az emlékezések könyve. Tárgyakon, fényképeken, dokumentumokon keresztül emlékszik vissza – arra, amire emlékezni szeretne. Ez azzal is együtt jár, hogy aki egy kapcsolat mélyebb elemzése után kutat, akár csalódhat is a könyvben. Egy-egy vonás rajzolódik ki belőle: Ruttkaival kapcsolatban talán az említett beleérző képessége, amely megértette a közönség rajongását éppúgy, mint a lánya kamaszkori szerelmi bánatát, és mindkettőt saját ügyének érezte. Latinovits pedig az az ember, aki „egy szál karddal vág neki a ködnek”. Nem fér össze a tehetségtelenekkel, a hatalom igazságtalanságaival, és kérlelhetetlen véleményt formál egy véleményt nem tűrő korban.
Mindez végső soron érthető is, a szerzők szülőkként-barátokként tekintettek rájuk. Nyilván ebből adódik a szövegeknek az a fajta érzelemgazdagsága is, ami néha már zavarba ejti az olvasót. Mintha naplóba, családi emlékiratokba pillanthatnánk bele lopva. Másrészt egy értékes részletekkel teli színháztörténeti munkát is tart a kezében, gondos gyűjtőmunka eredményét, és tulajdonképpen ez volt a kötet elsődleges célja is: összegereblyézni a tűnő színházi pillanatokat, a történelmi jelentőségű előadásokat két halhatatlan művész életművéből, betekintve a színfalak mellett a kultúrpolitika kulisszái mögé is. Fölsejlik egy olyan színházi világ, amely a ma embere számára már elképzelhetetlen. Folytonos kötéltánc, egyensúlyozás a hatalom irreális elvárásai és a minőségi munka között, a legkisebb megalkuvással – közben mégis igazán nagy alkotások születnek. Nincs titkuk, vagy sokkal egyszerűbb, mint képzelnénk – sugallja, helyesen, ez a kötet is. Vérbeli színészek, akik úgy játszottak, ahogy más lélegzetet vesz. Valószínűleg csak ennyi a titok.
(Gábor Júlia–Szigethy Gábor: Álomszínészpár – Történetek Ruttkai Éváról és Latinovits Zoltánról, Helikon Kiadó, 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.