Végleg leálltak a MiG–29-esek

Tegnap reggel hivatalosan is véget ért a szovjet–orosz MiG vadászrepülőgép-család közel hat évtizedes magyarországi szolgálata, amikor utolsó generációjuk, a MiG–29-esek immár végleg átadták a stafétabotot a Svédországtól lízingelt Gripeneknek. Közben értesülésünk szerint a Honvédelmi Minisztériumnál (HM) államtitkári szinten zajlik a vadászrepülőgépek értékesítésének előkészítése.

Török László
2011. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A NATO-szövetségesek közül Lengyelország, Szlovákia és Bulgária, a szervezetbe igyekvők közül pedig Szerbia vásárolhatja meg azokat a MiG–29-es repülőgépeket, melyek tegnap óta már nem szolgálnak a Magyar Honvédség kötelékében – értesült lapunk. Igényeik alapja az lehet, hogy mind a négy országban hosszú távon (akár 2025-ig) rendszerben akarják tartani ezt a típust, melyet már két évtizede használnak és a megfelelő logisztikai háttérrel rendelkeznek az üzemeltetésükhöz. Közülük Szerbia igénye a legsürgetőbb, mert az 1999-es háború és balesetek miatt mára csak négy MiG–29-esük maradt. A HM tájékoztatása szerint a jövő év első harmadában írják ki az értékesítésre vonatkozó pályázatot.
Az MH jelenleg szintén négy repülőképes géppel rendelkezik, melyek – a bonyolult jogi eljárásokat leszámítva – akár napokon belül átrepülhetnének új tulajdonosaikhoz. Nyolc további gép néhány hónapnyi munkát igényelne az elszállításhoz. A maradék 13 darab értesüléseink szerint sérülések és a szabad ég alatti tárolás miatt csillagászati ráfordítás nyomán hozható csak eladható állapotba. Van olyan repülőgép köztük, mely 1996 óta nem repült.
A HM jelenlegi és korábbi illetékesei által többször emlegetett orosz visszavásárlás problematikája, hogy a volt Szovjetunió területén sok száz MiG–29-es vár sorára, hosszú évek óta hiába. A ma már elavult, úgynevezett 9.12-es változatú gépek eladására régóta nem köttetett üzlet. Információink szerint ugyanakkor a hadiiparban érdekelt magyar vállalkozások már folytattak informális előtárgyalásokat a gépek felújítására és értékesítésére. Úgy tudjuk, hogy a szocialista kormányok alatt több nagy értékű katonai megrendelést nyerő Solar Kft. már felvette a kapcsolatot azzal az oroszországi hivatallal, amelynek hozzájárulása nélkül nem lehet a gépeket továbbértékesíteni. Értesülésünk szerint a cég vezetője, Dési János levelet is írt a Katonai Műszaki Együttműködési Föderációs Szolgálat igazgatójának, Mihail Arkagyijevics Dmitrijev tábornoknak a reexportengedély megszerzésének tárgyában. A Solar Kft. ügyvezetője állítólag kifejtette, hogy Örményországban, Szerbiában, Horvátországban vagy Fehéroroszországban vannak olyan kapcsolatai, amelyeket kihasználva lehetne értékesíteni a MiG–29-eseket, miután elvégezték rajtuk azokat a javító-karbantartó munkákat, amelyek szükségesek, hogy repülni tudjanak a gépek. Dési János korábban érdeklődésünkre annyit mondott, a Solar Kft. a pályázati feltételek megismerése után dönti el, kíván-e indulni a MiG–29-esek továbbértékesítésére kiírt tenderen. Az üzletember cáfolta, hogy felvették volna a kapcsolatot bármilyen hivatalos szervvel.
A gépek eladása előtt az a tény nyitja meg az utat, hogy tegnap reggel nyolc órakor a kecskeméti 59. Szentgyörgy Dezső Repülőbázison, a Fegyveres Légtérvédelmi Készültségi Szolgálat (FLKSZ) zárt létesítményében végleg befejeződött a típus karrierje a honvédség kötelékében. A 21-es oldalszámú MiG–29-es vadászrepülőgép és földi személyzete, valamint pilótája, Zsámboki Tibor ezredes, megbízott bázisparancsnok befejezte 24 órás szolgálatát, az utolsót, melyet Magyarországon szovjet–orosz gyártmányú harci repülőgéppel adtak.
Az FLKSZ feladata, hogy a NATO egységes légvédelmi rendszerének hadműveleti alárendeltségében fegyveres erővel (a gép két R–73-as rakétájával és 30 milliméteres gépágyújával) biztosítsa a magyar légtér szuverenitását, a repülési szabályok betartását, bajba jutott repülőgépek megsegítését. A 1993-ban az orosz államadósság fejében a Magyar Honvédség kötelékébe került MiG–29-esek 1994-től kezdve láttak el készültségi szolgálatot.
A MiG–29-es és személyzete utolsó szolgálata eseménymentesen telt, mert a kedd délutánra tervezett „utolsó tangót”, azaz gyakorló riasztást törölték, a bázis kerítésénél a hó és a hideg dacára összesereglett mintegy félszáz repülésbarát, fotós és újságíró legnagyobb bánatára. Az elmaradt utolsó repülés is jelezte, hogy a történelmi eseményt nem sikerült méltón megünnepelni – vélték az összegyűltek.
Tizenhét év alatt a magyar MiG–29-esek egyébként mintegy 18 ezer órát töltöttek a levegőben, ami a folyamatos alkatrész- és üzemanyaghiány miatt rendkívül alacsony kihasználtságot jelent. Szakértők szerint ha a beszerzett 28 gép mindegyike évente száz órát repült volna leállításukig, 47 ezer óra gyűlt volna össze tegnapig.
A MiG–29-esek leállításával a vadászrepülők lettek a honvédség első fegyverneme, ahol a szovjet– orosz haditechnikát teljesen felváltotta a nyugati, azaz a Svédországtól mintegy 230 milliárd forintért lízingelt Gripen. A lépést még az első Orbán-kormány 2001-ben született stratégiai döntése alapozta meg, mely kimondta, hogy a legérzékenyebb haditechnikai kategóriában le kell építeni az orosz függőséget, bár a menetrendet és a költségeket jelentősen megváltoztatta a Medgyessy-kabinet 2003-as szerződésmódosítása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.