Tengelytörés miatt áll a fogaskerekű

Eltört egyik kocsijának tengelye és kisiklott szombaton a budai fogaskerekű. A városháza a baleset után leállíttatta a vasút közlekedését. Nemrég többtucatnyi metrószerelvényt vontak ki a forgalomból, a kormánypárti városvezetésnek pedig nem létező százmilliárdokból kellene lecserélnie a „roncsokat”.

2011. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bízzunk abban, hogy az ultrahangos vizsgálatok nem mutatnak ki komoly szerkezeti károsodást a leállított fogaskerekű vasút hét szerelvényénél, összesen 14 kocsijánál – mondta lapunk kérdésére Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. Szerinte a budapesti járművek közül a hegyvidéki vasút esetében hatványozottan fontos a műszaki állapot, ugyanis akár felfelé, akár lefelé haladnak a szerelvények, hiba esetén még csak megállítani sem lehet őket. Ezt bizonyította a hét végi eset, amikor az egyik hegyi megállóba érkező szerelvény egyik kocsijának tengelye úgynevezett kagylós törést szenvedett, a jármű pedig kisiklott. Csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történt tragédia, és senki sem sérült meg. – A fogaskerekű közlekedését Kocsis Istvánnal, a BKV Zrt. vezérigazgatójával együtt azonnal leállítottuk, keddig az összes kocsit kivontuk a forgalomból. Amennyiben a vizsgálatok eredményei lehetővé teszik, holnaptól valószínűleg elindulhat a minimális szolgáltatás. Ennek részleteit még pontosítjuk, de várhatóan reggel és este tudjuk majd szállítani az utasokat. A teljes üzemmenet a hét végétől állhat vissza, addig járnak a pótlóbuszok, és természetesen a menetrendszerű 21-es autóbuszjárat is közlekedik – fűzte hozzá Tarlós István, aki szerint ma már egyértelmű, hogy elődje, Demszky Gábor vezette MSZP–SZDSZ-es városvezetés Budapest-szerte roncsokat hagyott hátra. Kérdésünkre, hogy mi lesz akkor, ha az átvilágítás kideríti: a forgalomból kivont többtucatnyi metrószerelvényhez és az egyre sűrűbben lerobbanó buszokhoz, villamosokhoz hasonlóan a fogaskerekűnél is sokkal nagyobb a baj, a főpolgármester azt közölte: „mondjunk egy imát”.
A fővárosnak sok száz milliárd forintot kellene költenie csak a kötöttpályás járműállomány cseréjére, megújítására. A súlyos örökség miatti szűkös költségvetésben azonban erre nincs fedezet, sőt a tavalyi elszámoláskor összességében a város vezetői több mint 160 milliárdos hiányra bukkantak.
Két hete a 2-es és a 3-as metróvonalról 43 több mint negyvenéves kocsit vontak ki a forgalomból balesetveszély miatt. Az elmúlt hónapokban rendszeressé váltak az alagútban közlekedő járművekben felcsapó tüzek, meghibásodások. A közgyűlés idén októberig 154 három évtizednél is régebben gyártott metrókocsi teljes műszaki felülvizsgálatát rendelte el, jelenleg 10-15 másodperccel ritkábban közlekednek a járatok. A Budapesten közlekedő 1200 BKV-busz rossz állapota közismert, legutóbb a budai Várban is közlekedő járművek közül hibásodott meg több.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.