Airbus-siker Párizsban

Tegnap lezárult a minden páratlan évben megrendezésre kerülő párizsi légiszalon szakmai része, a hét végét már a nagyközönségnek szánt légi bemutatók uralják. A repülőgép-, űrhajózási és védelmi ipar szereplőinek legelegánsabb randevúján a civil légi közlekedési szektor szárnyalásának lehettünk tanúi.

Zord Gábor László
2011. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétszáz A320neo utasszállító – nem elírás, tényleg ekkora megrendelést hozott nyilvánosságra csütörtökön a Párizshoz közeli Le Bourget-ben az malajziai bázisú Air Asia fapados légitársaság és az EADS európai repülőgép-ipari vállalategyesülés civil gépeket gyártó Airbus részlege. Soha korábban nem érkezett ekkora egyszeri megrendelés az Airbushoz, amely ezzel együtt 375-öt szállít a népszerű típusból az indiai Tony Fernandez által vezetett légicéghez. A szerződést még Valentin-napon írták alá, de – az iparági hagyományokhoz híven – titokban tartották a nagy odafigyelésnek örvendő franciaországi légiszalonig, ahol az egész közösség, így a rivális amerikai Boeing emberei is közvetlen közelről szembesülhettek vele.
A profitéhes fapadosok – és itt távolról sem csak Ázsiáról van szó – nem véletlenül lelkesek. Az Airbus azt ígéri, hogy az úgynevezett keskeny törzsű (egy sorban hat ülés) kategóriában piacvezető 320-as család új generációs változata modern technológiájú hajtóműveinek köszönhetően 15 százalékkal olcsóbb üzemeltetésű lesz. Az A320neóra eddig több mint ezer megrendelés és szándéknyilatkozat érkezett az európai repülőgépgyártóhoz, abból közel hétszázat Párizsban jelentettek be a héten. Az üzletek értéke több mint hatvanmilliárd dollár.
Egyértelmű, hogy a legfőbb versenytársat elgondolkodtatják az Airbus által besöpört sikerek. Az amerikai Boeingé az eddig legsikeresebb keskeny törzsű, a B–737-es, amely három generáción keresztül, korszerűsítve, de alapvetően hagyományos, megbízható technológiára építve szolgálta vevőit és az utazóközönséget. A nagy kérdés most az, hogy a konstrukcióból kipréseljenek egy negyedik generációt, vagy kezdjenek tiszta lappal a tervezésnek. A potenciális megrendelők – például a lízingcéget vezető, magyar származású Steven F. Udvarhazy – bátor újítást szorgalmaznak, ám a Boeingot még mindig sújtja egy ehhez hasonló forradalmi vállalkozás, a nagyobb és szénszálas technológiára épülő 787-es fejlesztésének és késésének terhe.
Míg a jövő profittermelő keskeny törzsűi egyelőre a kiállítási pavilonok plakátjain és a vállalati szalonok pezsgőspohárcsengéstől hangos világában léteznek, a Le Bourget-i közönség több nagyobb gépet is szemügyre vehetett a héten. Izgalom is akadt: a legnagyobb utasszállító, az Airbus kétemeletes 380-asa még múlt vasárnap összetörte az egyik szárnyvégét a gurulóút melletti kiszolgálóépületnek ütközve, s a koreai légitársaság egyik gépét kellet kölcsönkérni a gép kétnapos javításának idejére a bemutató céljaira. A Boeing 787-esét és „revitalizált” Jumbó Jetjeit, a 747-8-asokat érkezéskor és statikus kiállításon vehették szemügyre a látogatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.