Elfedni valamit és megmutatni a rejtőzködőt

Négyszáz A/4-es rajzból áll Sárkány Győző Ferenczy Noémi-díjas grafikusművész kiállításának az anyaga a Pesterzsébeti Múzeum Gaál Imre Galériájában. A hatvanadik születésnapját ünneplő grafikus sorozatokba rendezi a műveket, majd térbeli együttest, ahogyan a kiállítás címe mondja, Leporellót komponál a műfaji határok átlépésének, a művészet és az élet közötti falak lebontásának szándékával.

P. Szabó Ernő
2011. 07. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös műfaj az írott-rajzolt üzeneteket hordozó leporellóé. Összehajtogatva legfeljebb elő- és hátlapja látható, hajtogatás közben viszont újabb és újabb kombinációkban jelennek meg rajta a képek, szövegrészletek. Kicsit olyan, mint amikor gyermekkorunkban „hajtogatós” rajzokat készítettünk, mindig csak két határoló vonalat ismerve a mienk előtt elkészült, gondosan elrejtett rajzból – hogy azután, amikor a lapot kisimítjuk, különös, sosem volt lény, alakzat bukkanjon föl a szemünk előtt. Egymástól különböző világokat összekötő, közöttük közvetítő műfaj a leporelló, lehet, hogy egyszer szabályos, bekötött, fűzött könyvvé komolyodik, de az is lehet, hogy a verbális üzenet jellé tömörül, s a leporellóból művészkönyv vagy könyvtárgy formálódik.
Talán személyes műfajnak is mondhatnánk, hisz nincs más, aki úgy kapcsolná össze a rajzot, a rajznak helyet adó papírlapot, a lapokat magukba foglaló, síkban megjelenő tablót és a sorozat térbeli megjelenését lehetővé tevő leporellóformát, mint a Gaál Imre Galéria mostani kiállítója. Sárkány Győző az egyes lapokról készített másolatokat huszonöt tablón mutatja be, de a rajzok egy részét a galéria különböző pontjain elhelyezett posztamensekre helyezett leporellók lapjain is meg lehet tekinteni. Különös, dinamikus hatást kap a kiállítás ettől a megoldástól, amelyet csak fölerősít a látogató mozgása a teremben, hiszen nem csak a sík és a tér különböző viszonylataival szembesül, de olyan idő- és térbeli folyamatokkal is, amelyek a műegyüttesen belül játszódnak le az egyes sorozatokban vagy épp témakörökben megfogalmazódó formai-tematikai változások következtében. Ezekkel együtt mindegyik témakör lapjai ugyanazokat a kérdéseket boncolgatják. A látható és a láthatatlan, a valódi és az ál, az igazi és a hamis ellentétét vetik föl a Körmonolit, a Tömbmonolit és az Oválismonolit című sorozatok, s még inkább ezt teszi a Maszk és a Testmaszk című sorozat. A maszk ugyanis az arcot – az emberi test meghatározott részeit, vonásait, legszemélyesebb jegyeit – formázza, de természetesen mégsem azonos vele, hol megidézi, hol elrejti az arcvonásokat, hol hangsúlyozni kívánja a maszkot hordozó ember lényegét.
Erről az emberi lényegről szólnak a művek, Sárkány Győző vizuális jegyzetei. A papírlapon puhán sikló rajzceruza körvonallá, szerkezetté egyszerűsít, egy-egy részletet kiemel a maszkként megjelenő emberi arcból, női testből. Elrejt egyes elemeket, miközben élvezi, hogy minden szépségét megmutathatja a részleteknek, az adott felületet teljesen betöltve abbahagyja, majd újrakezdi a rajzolást. Olyan magától értetődően alakulnak át, kopnak el, erodálódnak egyes formák, mint a szélnek kitett hegyoldal, a Húsvét-szigeten a tenger fölé magasodó óriási szobrok tömbjei – és mint az idő, úgy helyettesíti mindjárt új értékekkel az elveszetteket. Elfedi azt, ami elfed valamit – megmutatja a rejtőzködőt, akár a leporelló lapjai.
(Sárkány Győző: Leporelló. Gaál Imre Galéria, július 24-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.