Harmadrészt újrahasznosított forrásból származó anyagokból készül a debreceni BMW iX3

Már az első évben is alacsonyabb lehet a BMW Neue Klasse szabadidő-autó karbonlábnyoma, mint a hasonló belső égésű motorral szerelt társának. Ezzel példamutató lesz az iX3 50 xDrive.

2025. 08. 05. 7:00
Fotó: BMW
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába alacsonyabb az üzemeltetés során a villanyautók környezeti terhelése, a gyártás során keletkező nagyobb CO2-kibocsátás miatt több tízezer kilométert kell futniuk, hogy utolérjék a belső égésű motorral szerelt társaikat. Azonban a BMW már a beszállítói hálózat szintjén is mindent megtesz a környezeti terhelés csökkentésért a Neue Klasse modelleknél, amelyek miatt azok akár már a használatba vételt követő első évben elérik a belső égésű motorral szerelt hasonló modell környezeti terhelését. A számok szerint a BMW iX3 50 xDrive – ez lesz a debreceni gyárban készülő első modellváltozat – teljes mértékben megújuló forrásból származó energiával üzemeltetve 17 500 kilométer, az EU-energiamix környezeti terhelésével számolva 21 500 kilométer után lesz akkora környezeti terhelése, mint az X3 20 Drive-nak. Az alábbi táblázaton a 0–200 000 kilométer közötti környezeti terhelés látható (természetesen a valóságban ennél hosszabb a jármű élettartama, de a trend már ezen a „távon” is jól látható), a kezdeti érték a gyártás során keletkező CO2e-kibocsátás (CO2-re átszámolt), nem szerepel külön a táblázatban az újrahasznosítás terhe, ami minden hajtásnál nagyjából ugyanakkora.

 

A Neue Klasse modelleknél újrahasznosított anyagok használatával, termék- és gyártástechnológiai újításokkal sikerült a fejlesztés során a gyártás során keletkező CO2e-kibocsátást 35 százalékkal csökkenteni. A hatodik generációs akkumulátorcellák 50 százalékban újrahasznosított forrásból származó kobaltot, lítiumot és nikkelt tartalmaznak, a katód és a cellagyártás során megújuló energiát használnak; az ötödik generációs akkumulátorhoz képest Wh-ra nézve 42 százalékkal csökkent a CO2e-kibocsátás. Az első fedél alatti tároló tengeri műanyaghulladékból készül, a motortérburkolat 30 százalékban újrahasznosított anyagból áll, a kerékagyak 80 százaléka, az öntött alufelnik 70 százaléka újrahasznosított alumínium. Az Econeer kárpitanyag 100 százalékban újrahasznosított PET-szálakból készül, optimalizálták az ülés formáját, hogy könnyebb legyen újrahasznosításkor eltávolítani a nyersanyagnak újra hasznosítható szövetet. Annak köszönhetően, hogy a BMW a fejlesztés során előnyben részesítette az újrahasznosított anyagokat, sikerült elérni, hogy az iX3 50 xDrive harmada újrahasznosított nyersanyagból készül. Az optimalizált légellenállással, az összes járműrendszer működésének finomításával az előző generációs iX3-as villanyautóhoz képest 20 százalékkal alacsonyabb az új iX3-as energiafogyasztása.

Fotó: Tom Kirkpatrick

A debreceni BMW-gyár lesz a bajor konszern első olyan üzeme, amely teljes egészében fosszilis energiahordozók nélkül üzemel, ezt úgy érték el, hogy elektromossággal üzemeltetnek mindent – a területen lévő napelemek a gyár energiaigényének 25 százalékát tudják megtermelni. A különbözetet más megújuló forrásból fedezik, az energiatöbbletet hő formájában tárolják, azt a fényezőüzemben használják majd fel később. Egy BMW iX3 50 xDrive legyártása során a debreceni gyárban 0,1 tonna CO2e-keletkezik, ami kétharmaddal alacsonyabb környezeti terhelés a csoport többi gyáránál. A BMW egyébként 2027-ig mintegy negyven termékújdonsággal jelentkezik, ebben a Neue Klasse modellek mellett az egész kínálat megújítása is benne van – a bajorok a lehető leghamarabb át akarják állítani a palettát az új modellek megjelenésére.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.