Hetvenmillió német kerékpár

A német utakon a kerékpár egyre inkább háttérbe szorítja az autót. Erre mutatnak a közlekedésről készült statisztikai adatok. A polgárok kedvenc gyerekének tartott gépkocsikból 42 millió járja az utakat, ugyanakkor 73 millió bicikli található Németországban, ami egyre több gondot okoz a városi közlekedésben.

Stefan Lázár
2011. 07. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Köln)

A közlekedésben részt vevők közül senkit sem fenyeget olyan veszély, mint a közel 200 éves múltra visszatekintő járművet használó kerékpárosokat. Az energiafogyasztás csökkentésére és a környezet fokozott védelmére különös gondot fordító szövetségi kormány évi 3 millió eurót költ arra, hogy népszerűsítő akcióval meggyőzze az embereket: a kerékpározás az egészséget szolgálja, segít megkerülni a csúcsmagasságba emelkedett benzinárakat, és hozzájárul a levegőszennyeződés csökkentéséhez.
A berlini politikusok célja dicséretre méltó, de az anyagi nehézségekkel küszködő városok és községek nem tudják megteremteni a szükséges feltételeket ahhoz, hogy az egyre növekvő kerékpáros-áradat kihívásainak eleget tegyenek.
E kiegyensúlyozatlan helyzet tragikus követelményekkel jár. A köztársaságban a 2010-es évben 76 ezer kerékpáros szenvedett balesetet, amelyek során 476 személy életét vesztette. A jövőt tekintve még kritikusabb a helyzet, a legnagyobb hazai automobilklub, az ADAC számítása szerint ugyanis a kereskedők az idei évben több mint 4 millió biciklit adnak el, a legmodernebb és legdrágább kategóriákból. „Ma a kerékpár az, ami hosszú ideig az autók kabriolé változata volt, státusszimbólum, amit jól láthatóan lehet elhelyezni a kávéházak és cukrászdák teraszai előtt” – olvasható a klub honlapján. A németek kerékpárosok metropolisának tartott egyetemi város, Münster arról a jelenségről ad hírt, hogy az elköltöző fiatalok tetemes része hátrahagyja a biciklijét, és új lakóhelyén másikat vásárol magának. A számos baleset okai után kutatva a közlekedési szakértők megosztják a felelősséget. A kerékpárosok egyre fegyelmezetlenebbül hajtanak, figyelmen kívül hagyják az előírásokat, és hasznot húznak abból, hogy minimális velük szemben az ellenőrzés, a szabálysértésekért kiszabott büntetés. Ugyanakkor a települések nem tesznek meg mindent a biztonság növelésére. A bicikliseknek kijelölt sávot elhanyagolják, nem gondoskodnak a különösen veszélyes kereszteződések áttekinthetőségéről. A forgalomért felelős szakemberek ismerik a problémákat, de nincs elegendő költségvetési forrásuk arra, hogy rendben tartsák, akár kiépítsék a kerékpáros-hálózat infrastruktúráját. Kölnben például 300 kilométer hosszúságú útszakaszt kellene szanálni, de az erre a célra kijelölt évi 2 millió euró megközelítően sem elég.
A kerékpár ősének a feltalálója, az 1818-ban az akkor futókeréknek nevezett találmányt szabadalmazó Karl Friedrich Drais aligha gondolt arra, hogy a modern technika világában a bicikliipar és a vele összefüggő gazdasági forgalom 13 milliárd eurót tesz ki évente, és 220 ezer embernek ad munkahelyet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.