Magyar fotók a brit kultúra szentélyében

Szemtanúk – Magyar fotográfia a huszadik században címmel nyílt átfogó kiállítás a magyar fotó történetéből a londoni Királyi Művészeti Akadémián.

Rajcsányi Gellért
2011. 07. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig telt el néhány hónap azóta, hogy a patinás londoni Royal Academy of Artsban bemutatták a Budapest kincsei – Európai remekművek Leonardótól Schieléig című kiállítást a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria legszebb festményeiből. Most mégis újra a magyar kultúra áll a brit művészeti szentély központjában. A nemzetközi és egy pár magyar festményt felvonultató őszi kiállítás után most kizárólag magyar és magyar származású alkotókra fókuszálnak: a XX. századi magyar fotográfia egyre inkább elnyeri méltó helyét a magyar és a nemzetközi kulturális életben.
A kiállítást André Kertész, Brassai, Robert Capa, Moholy-Nagy László és Munkácsi Márton neve fémjelzi, de Balogh Rudolf, Escher Károly, Pécsi József, Korniss Péter és Kerekes Gábor is helyet kapott Londonban. Eltérő sorsok rejtőznek a nevek mögött: az előbbieknek el kellett vándorolniuk Magyarországról, hogy aztán nemzetközi hírű fotográfusokká váljanak, míg utóbbiak itthon is ki tudták bontakoztatni tehetségüket. Több mint kétszáz fotót állítanak ki most tőlük Londonban.
André Kertész a Monarchia világháborús katonájából a párizsi mindennapi élet szellemes megörökítője, Picasso, Mondrian barátja, majd amerikai alkalmazott fotós, s élete végén a tengerentúl is elismert művész lett. Brassai hozzá hasonlóan Párizsban vált fotóművésszé: „Senkihez nem hasonlítható fényképész: valójában festő, szobrász, aki a szobrászat és a festészet helyett a fényképészetet választotta” – mondta róla Francois Mauriac Nobel-díjas francia író. Robert Capát, ezt az igazi huszadik századi kalandort, az indokínai háború áldozatát a legnagyobb háborús fotóriporterként tisztelik mind a mai napig. Moholy-Nagy László, a budapesti iparművészeti egyetem névadója fotográfusként, festőként, formatervezőként is a Bauhaus világhírű képviselője volt. Munkácsi Márton előbb Németországban, majd Amerikában futott be szédítő karriert: az Egyesült Államok XX. század közepi aranykorának a krónikása volt. Az itthon maradt mesterek közül Balogh Rudolf a magyarosnak nevezett, a hazai tájak idilljét megörökítő stílus atyjaként, míg Escher Károly a Horthy-korszak árnyoldalait bemutató szociofotókról vált ismertté. Pécsi József fotóművész, aranykoszorús fényképészmester, szakíró, szaktanár, műgyűjtő – egy klasszikus huszadik századi polgár volt. Korniss Péter és Kerekes Gábor pedig a kortárs fotóművészet két magyar csillaga. A Londonban bemutatott fotográfusok alig egy-egy mondatnyi életútja is jól tükrözi: mennyire szerteágazó és a magyar történelemre reflektáló kiállítást sikerült szervezni. Ez Colin Fordnak, a bradfordi National Media Museum (Nemzeti Médiamúzeum) fotótörténészének, alapító igazgatójának és Baki Péternek, a Magyar Fotográfiai Múzeum vezetőjének köszönhető, akik három éven keresztül készítették elő az eseményt. A kiállítás online is elérhető képein feltűnik: a dokumentarista, társadalmi témájú fotók kerültek előtérbe. A Tanganyika-tóba szaladó fekete fiúktól a subában álló alföldi pásztoron keresztül egy golyónyomokkal tarkított pesti gangon vonuló nászmenetig terjednek a szerteágazó témák. Baki Péter a MúzeumCafé folyóiratnak nyilatkozva elmondta: a vendéglátók a szociofotókra fókuszáltak, mivel az absztrakt, nonfiguratív magyar fotográfiát a nyugatihoz képest megkésettnek tartották.
A Soho művésznegyedének és a St. James parknak, a brit arisztokrácia kedvelt környékének határán, a Picadillyn álló Királyi Művészeti Akadémián október 2-ig lehet megtekinteni a magyar fotográfusok kiállítását. Újra jelen lehetünk hát a világ kortárs kulturális központjának számító London szívében. Erős kontraszt, és üröm az örömben, hogy a hazai fotóművészet örökségét gondozó, kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumban egy beázás miatt nemrégiben több első világháborús Balogh Rudolf-felvétel elpusztult. A múzeumot 2010-ben mindössze hárommillió forinttal támogatta a magyar állam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.