Négy hónapig tartott a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. átvilágítása, amelyet akkor indítottak, amikor az önkormányzat ismét átvette a közszolgáltatást végző cég irányítását. Idén tavasszal került az addig a város által 51 százalékos többségben birtokolt Pécsi Közlekedési Zrt. az önkormányzat kétharmados tulajdonába. Pécs akkor 380 ezer forintot fizetett az 560 millió forint névértékű részvényekért a kisebbségi birtokosnak, a Mecsekbusz Kft.-nek, mondván, a felek egymással szembeni követelései alapján ez az összeg az indokolt.
A város azért szakított, mert tartani lehetett attól, hogy felszámolást indítanak a cég ellen, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ugyanis 775 milliós adótartozást állapított meg a cégvezetés által végrehajtott – a hatóság által semmisnek mondott – botrányos buszeladás miatt. (2009 első felében derült ki, a PK Zrt. az önkormányzat tudta nélkül, január elsejével eladta a vállalat buszparkját a PK Busrent Kft.-nek, majd visszabérelte. Emiatt Keczer László vezérigazgatónak hűtlen kezelés gyanúja miatt kell felelnie a bíróságon.) Pécs a váltás után új vezérigazgatót delegált, a Mecsekbusz Kft. egyharmados tulajdonrészét megőrizte a PK Zrt.-ben.
Az önkormányzat minapi közleménye szerint a többségi tulajdonos, a Pécs Holding Zrt. stabilizálhatta volna a céget egy 400 milliós hitellel, a társaság legutóbbi közgyűlésén azonban a Mecsekbusz Kft.-t képviselő ügyvédi iroda ezt nem szavazta meg. A város szerint ezzel meghiúsították a társaság likviditási helyzetének rendezését – a hiány több száz milliós –, szándékosan rontották a rossz pénzügyi helyzetet és a szolgáltatás ellátásának biztonságát. A céget ráadásul jogosulatlan áfa-visszaigénylés miatt csaknem egymilliárdos viszszafizetendő adó is fenyegeti.
Páva Zsolt, Pécs polgármestere közleményben szögezte le, azonnali intézkedéseket vár a cégvezetéstől, s azt, hogy dolgozzanak ki stratégiát a működtetés biztosítására. Ugyanakkor szerinte azt is vizsgálni kell, hogy az önkormányzat százszázalékos tulajdonában lévő Tüke Busz Zrt.-t hogyan lehet bevonni a stabilizálásba. Az utóbbi – egyelőre üres – céget tavaly decemberben hozta létre az önkormányzat, hogy akár e vállalattal is le tudja folytatni az évek óta húzódó buszbeszerzéseket, s ha minden kötél szakad, akkor Tüke Busz Zrt. át is veheti a tömegközlekedési feladat ellátását.
Két, Kádár-kegyenc unoka akar minket tönkretenni