Légi mentés az Alpokban

Stefan Lázár
2011. 08. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Köln)

Súlyos szerencsétlenség fenyegette a dél-németországi Allgäu vidékre látogató turisták azon két csoportját, akik az 1881 méter magas Tegelberget az oda vezető függővasúton látogatták meg. Útban visszafelé siklóernyővel repülő pilóta akadt fenn a drótkötélpályán, és azonnali megállásra kényszerítette a függővasutat. Az egyik kabin tizenkilenc utasát csak tizenhét óra elteltével sikerült kimenteni. A II. Lajos bajor király építtette híres Neuschwanstein kastélyt és környékének panorámáját a magasból élvező, nagyrészt Baden-Württembergből és Észak-Rajna-Vesztfáliából érkező látogatókat a müncheni tv-állomás (BR) megbízásából, siklóernyővel indult kettős – a svájci származású pilóta és az operatőr – sodorta kritikus helyzetbe, miután nekicsapódtak a drótköteleknek. Szerencséjükre megmenekültek attól, hogy a mélybe zuhanjanak, a hegyi mentőcsapat szabadította ki őket szorult helyzetükből. A kabinok utasainak mentésére a rendőrség, az ADAC automobilklub és a légierő helikopterei érkeztek a helyszínre, mert az ötven- és nyolcvanméteres magasságban lebegő kabinokból kizárólag felülről lehetett elvégezni a mentési feladatokat.
Az alacsonyabban lévő kabin harminc utasát sikerült viszonylag gyorsan kimenteni, de a másik csoport kénytelen volt az ide-oda lengő felvonóban tölteni az éjszakát, a helikoptereket előbb a felerősödő szél, majd a sötétség kényszerítette az akció felfüggesztésére. Előzőleg azonban még takarókkal, meleg ruhadarabokkal, forró teával látták el a bajbajutottakat. Másnap, hajnali hat órakor az időjárási viszonyok megfelelők voltak a mentésre, a kabin tetőablakán keresztül húzták fel az embereket egyenként a helikopterekbe. Utolsóként Jörg Mährt, a kabin vezetőjét, aki nyugodt fellépésével főszerepet játszott abban, hogy a turisták nem estek pánikba. – Gyors mentésben bíztunk, de a széllökések rendre elnyomták a közelünkből a helikoptert. Így csapdába estünk, és több utason bizony kiütközött az izgalom, az idegesség – emlékezett Mähr. A siklóernyőt irányító pilóta felelősségét a rendőrség nyomozói igyekeznek tisztázni.
A baleset felvetette a kérdést, mennyire biztonságosak az országban működő függővasutak. A létesítményeket ellenőrző cég (TÜV) szóvivője, Matthias Andreesen Viegast kijelentette: „Rendszeresen, magas technikai szinten kontrolláljuk a drótkötélpályákat, a balesetek lehetősége minimális.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.