Elavult az orosz légiflotta

Medvegyev elnök, szakértők és berepülőpilóták is bírálták Oroszország polgári légi közlekedésének rendszerét a szerdai, negyvenhárom halálos áldozatot követelő jaroszlavli szerencsétlenség miatt. Időközben előkerült a lezuhant Jak–42-es fekete doboza, amelynek vizsgálata jövő héten hozhat eredményt. A sportvilág továbbra is gyászolja a balesetben elvesztett jégkorongozókat.

Nagy Áron
2011. 09. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utolsó pillanatig működtek a hajtóművei annak a Jak– 42-es repülőgépnek, amelyik szerdán délután zuhant le az oroszországi Jaroszlavl közelében – közölte tegnap az Államközi Légügyi Bizottság. A The Voice of Russia jelentése szerint a FÁK polgári repülésirányítási hatóságának szakemberei megtalálták a szerencsétlenül járt utasszállító mindkét fekete dobozát. A Volgából kiemelt adatrögzítők vizsgálata legkorábban a jövő héten hozhat eredményt. A bizonytalanság számos találgatásra ad okot, de a legtöbben – ahogy Dmitrij Medvegyev orosz elnök is – hazájuk polgári légi közlekedésének egész rendszerét kárhoztatják a negyvenhárom halálos áldozatot követelő tragédia miatt.
A távirati iroda több napilapot is idézett, amelyeknek szakértők sorolták hosszasan a hibákat. A Moszkovszkij Komszomolecnek Magomed Toboljev berepülőpilóta, Oroszország hőse például azt mondta: „A Jak és AN gépek amortizálódtak, azonnal le kellene állítani őket.” Mások pedig úgy vélték, hogy a pilóta követhette el a hibát, de emögött belső gondok állnak: a többi közt a kiképzés egyre alacsonyabb színvonala és a főiskolák rossz technikai felszereltsége. A Komszomolszkaja Pravdában azt írták: az oroszországi repülőgép-balesetek idei statisztikája felülmúlja a nemzetközi átlagot, és bár minden alkalommal eltérő okokat állapítottak meg, nyilvánvaló, hogy a légi közlekedésben összesűrűsödtek a megoldatlan problémák, és elérték a kritikus tömeget.
Az orosz államfő csütörtökön a tragédia színhelyén bírálta a kommunizmus bukása után alakult kis légitársaságokat, amelyek állapotáról sokat elárul, hogy többet kitiltottak az Európai Unióból. Ilyen a Yak Service, a Jaroszlavlnál lezuhant gép üzemeltetője is. Moszkvai híradások szerint a megoldás az lehetne, ha külföldről vásárolt korszerű gépekkel kezdenék lecserélni az elhasználódott Antonov és Jakovlev gépeket, de a nyugati repülőkhöz szükséges irányítórendszerek telepítésével együtt csillagászati összegeket emésztene fel egy ilyen beruházás.
Időközben Jaroszlavl tovább gyászolja a város elvesztett jégkorongcsapatát, amelynek teljes kerete a Jak–42-es fedélzetén volt. Tegnap az orosz országgyűlés, a duma is egyperces néma vigyázzállással tisztelgett az elhunytak emléke előtt, miközben a különféle nemzetiségű csapattagok szülőhazájának diplomáciai képviselete előtt tovább gyűltek a gyászolók gyertyái és virágai. Minszkben, ahová a Lokomotív Jaroszlavl játékosai a szezonban első ligamecscsükre indultak, a rivális együttes stadionjában elhelyezték az életüket vesztett sportolók – köztük olimpiai, Európa- és világbajnok hokisok – képét, s a fehérorosz jégkorongozók térdet és fejet hajtva rótták le tiszteletüket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.