Következő mérkőzések
Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

Hibázhatott a Jak személyzete

Feltehetőleg a behúzott kézifék okozhatta a múlt héten a Lokomotiv Jaroszlavl jégkorongcsapatot szállító Jak–42-es repülőgép szerencsétlenségét. Ezenfelül a fekete doboz adatai a kapitány rosszullétéről tanúskodtak. Magához tért a tragédia egyetlen túlélője, a súlyosan megsérült fedélzeti mérnök.

Hírösszefoglaló
2011. 09. 24. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mulasztás okozhatta a Lokomotiv Jaroszlavl jégkorongcsapat Jak–42-es gépének egy héttel ezelőtti lezuhanását – jelentette tegnap a távirati iroda a Moszkovszkij Komszomolec című lap saját, meg nem nevezett forrásaira hivatkozva. A repülőgép-ipari informátor elmondta, a baleset körülményeit vizsgáló bizottság jutott arra a megállapításra, hogy a személyzet úgy kezdte meg a felszálláshoz szükséges gyorsítást, hogy nem engedte ki a kizárólag a parkoláshoz használt féket, amely pontos megfelelője a régebbi autókban található kéziféknek: a műszerfal alatt egy kart kell meghúzni, illetve visszaengedni. A behúzott féket fény jelzi, de hang nem. Emellett az egyik fekete doboz adatainak elemzéséből kiderült, hogy a kapitány rosszullétre hivatkozva átadta az irányítást a másodpilótának. A forrás nem tartotta kizártnak, hogy az átadás közepette feledkeztek meg a kézifékről. Ennek következtében a gép – akárcsak egy autó – behúzott kézifékkel is képes volt gurulni, de nem tudta elérni a felszálláshoz szükséges sebességet. Amikor ezt a pilóták észlelték, valószínűleg kiengedték a féket, és reménykedtek benne, hogy a Jak– 42-es típusú gépek felszállásához szükségesnél jóval hosszabb kifutópálya így is elég lesz, de már késő volt. A gép leszaladt a kifutópályáról és a hátsó futóműve csaknem 400 métert a mezőn tett meg. Ez önmagában még nem lett volna ok a katasztrófára, de a nem kellően emelkedő gép beleakadt egy antennába.
Szergej Knyisov berepülő pilóta a lap kérdésére elmondta, ez a verzió elég nehezen hihető, hiszen azonnal észlelni kellett, hogy a gép nem gyorsul eléggé. De ha a pilóta valóban rosszul lett, az az orosz légi közlekedés mai állapota mellett felér az öngyilkossággal – mondta –, mert azelőtt a másodpilóták is felkészült emberek voltak, de ma nullák. Knyisov állítását alátámasztja, hogy a sorozatos balesetek miatti vizsgálatok eredményeként az egyik legnagyobb múltú orosz repülős főiskolán egyszerre 78 diplomát vont vissza a közlekedési ügyészség, mert kiderült: a végzősök az előírt repülési idő felét sem teljesítették. Az intézményben ezt azzal indokolták, hogy az iskola finanszírozása nem teszi lehetővé a magas költségekkel járó előírt óraszám teljesítését.
Alekszandr Szizov fedélzeti mérnök, a katasztrófa két túlélőjének egyike jobban van, és magához tért, bár állapota továbbra is súlyos. Az orvosok szerint még arra is van esélye, hogy ne csak a normális életbe, hanem a repüléshez is visszatérjen. Alekszandr Galimov jégkorongozó, a másik túlélő hétfőn a kórházban belehalt súlyos égési sérüléseibe. Őt kedden temették el a jaroszlavli muzulmán temetőben.
Emlékezetes, a Lokomotiv Jaroszlavl repülőgépe múlt szerdán, közvetlenül a felszállás után zuhant le, az összes játékos – olimpiai és világbajnokok, Stanley Kupa-győztesek –, a szakmai stáb és a gép személyzete, Galimovval együtt összesen 44 ember életét vesztette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.