Mulasztás okozhatta a Lokomotiv Jaroszlavl jégkorongcsapat Jak–42-es gépének egy héttel ezelőtti lezuhanását – jelentette tegnap a távirati iroda a Moszkovszkij Komszomolec című lap saját, meg nem nevezett forrásaira hivatkozva. A repülőgép-ipari informátor elmondta, a baleset körülményeit vizsgáló bizottság jutott arra a megállapításra, hogy a személyzet úgy kezdte meg a felszálláshoz szükséges gyorsítást, hogy nem engedte ki a kizárólag a parkoláshoz használt féket, amely pontos megfelelője a régebbi autókban található kéziféknek: a műszerfal alatt egy kart kell meghúzni, illetve visszaengedni. A behúzott féket fény jelzi, de hang nem. Emellett az egyik fekete doboz adatainak elemzéséből kiderült, hogy a kapitány rosszullétre hivatkozva átadta az irányítást a másodpilótának. A forrás nem tartotta kizártnak, hogy az átadás közepette feledkeztek meg a kézifékről. Ennek következtében a gép – akárcsak egy autó – behúzott kézifékkel is képes volt gurulni, de nem tudta elérni a felszálláshoz szükséges sebességet. Amikor ezt a pilóták észlelték, valószínűleg kiengedték a féket, és reménykedtek benne, hogy a Jak– 42-es típusú gépek felszállásához szükségesnél jóval hosszabb kifutópálya így is elég lesz, de már késő volt. A gép leszaladt a kifutópályáról és a hátsó futóműve csaknem 400 métert a mezőn tett meg. Ez önmagában még nem lett volna ok a katasztrófára, de a nem kellően emelkedő gép beleakadt egy antennába.
Szergej Knyisov berepülő pilóta a lap kérdésére elmondta, ez a verzió elég nehezen hihető, hiszen azonnal észlelni kellett, hogy a gép nem gyorsul eléggé. De ha a pilóta valóban rosszul lett, az az orosz légi közlekedés mai állapota mellett felér az öngyilkossággal – mondta –, mert azelőtt a másodpilóták is felkészült emberek voltak, de ma nullák. Knyisov állítását alátámasztja, hogy a sorozatos balesetek miatti vizsgálatok eredményeként az egyik legnagyobb múltú orosz repülős főiskolán egyszerre 78 diplomát vont vissza a közlekedési ügyészség, mert kiderült: a végzősök az előírt repülési idő felét sem teljesítették. Az intézményben ezt azzal indokolták, hogy az iskola finanszírozása nem teszi lehetővé a magas költségekkel járó előírt óraszám teljesítését.
Alekszandr Szizov fedélzeti mérnök, a katasztrófa két túlélőjének egyike jobban van, és magához tért, bár állapota továbbra is súlyos. Az orvosok szerint még arra is van esélye, hogy ne csak a normális életbe, hanem a repüléshez is visszatérjen. Alekszandr Galimov jégkorongozó, a másik túlélő hétfőn a kórházban belehalt súlyos égési sérüléseibe. Őt kedden temették el a jaroszlavli muzulmán temetőben.
Emlékezetes, a Lokomotiv Jaroszlavl repülőgépe múlt szerdán, közvetlenül a felszállás után zuhant le, az összes játékos – olimpiai és világbajnokok, Stanley Kupa-győztesek –, a szakmai stáb és a gép személyzete, Galimovval együtt összesen 44 ember életét vesztette.
Mi van Magyar Péter kocsmai fetrengése mögött?