Négyszáz forintba kerülhet a gázolaj

Dékány Lóránt
2011. 09. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár a 400 forintot is túllépheti a gázolaj literenkénti ára több kúton, ha életbe lép a Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter által bejelentett jövedékiadó-emelés. A tárcavezető azt mondta, az eddig literenként 97,35 forintos szintről 110,35 forintra nő majd az üzemanyag-tarifán belül ez a költségelem. A töltőállomásokon azonban ennél nagyobb drágulás várható, mivel az áfát a jövedéki adóval növelt dízelár alapján számolják rá a kiskereskedelmi díjra.
Egy liter gázolaj átlagos ára jelenleg 371 forint, ami a jövedékiadó-emelés hatása miatt 387 forintra ugrik, miközben a kutak árazása között akár több mint 20 forintos eltérés is mutatkozhat.
– A gázolaj jövedéki adójának megemelése semmilyen kedvezményezett csoportot nem érinthet hátrányosan – közölte tegnap a Nemzetgazdasági Minisztérium. Hozzátették, ennek megfelelően nem csorbulhat semelyik kedvezmény, így a 2011. január 1-jétől bevezetett kereskedelmi gázolaj intézménye sem, amely a közúti áru- és személyfuvarozókat hivatott támogatni. Ez a kedvezményezetti kör idén az uniós irányelv által biztosított lehetőséget kihasználva literenként 6,50 forintos jövedékiadó-kedvezményben részesült. – A kormány továbbra is meg akarja tartani a fuvarozók kedvezményét, ezért az adóemeléssel egyidejűleg, azzal egyenlő mértékben megnöveli az általuk igénybe vehető kedvezmény mértékét, tételesen 6,50 forintról 19,50 forintra – áll a tárca közleményében.
– Vélhetőleg csak kismértékben esik majd vissza a gázolajfogyasztás a jövedéki adó emelése miatt – vélekedett lapunk megkeresésére Wilde György, a Magyar Ásványolaj-szövetség főtitkára. Mint fogalmazott, a dízelfelhasználás mértéke nem nagyon változik az árak növekedése miatt, mivel a személy-, illetve áruszállítás nem áll le akkor sem, ha drágább a gázolaj. A szakértő ugyanakkor rámutatott, ha a kormány nem igazította volna a kereskedelmi gázolajjal biztosított kedvezményt a megemelt jövedéki adóhoz, úgy hazánkban többet kellett volna fizetni ezért az üzemanyagtípusért, mint a környező országokban, vagyis beindult volna a tankturizmus. – 2010 első feléhez képest az idei első hat hónapban 6 százalékkal nőtt a hazai szabad forgalomban értékesített dízel mértéke, ami valószínűleg a kereskedelmi gázolaj bevezetésének köszönhető – jegyezte meg Wilde György.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.