Továbbra is önálló társulattal bíró repertoárszínházat kíván működtetni a Paulay Ede utcai szecessziós épületben a főváros – áll az Új Színházra vonatkozó pályázati kiírásban. A színház vezetésével szembeni elvárások között említik a klasszikus és kortárs magyar művek, valamint világirodalmi darabok bemutatását, a színház közönségének megtartását, a repertoár műfaji sokszínűségének megőrzését. A főváros elvárásai szerint helyet kell adni a kísérletező jellegű előadásoknak, nagy hangsúlyt kell fektetni a fiatalok színházi nevelésére, az anyanyelv ápolására, valamint szorosabb együttműködést kell teremteni a határon túli rendezőkkel.
A pályázati kiírás hosszabb távú művészeti koncepció kidolgozását várta el a jelentkezőktől. Márta István, aki tizenhárom éve vezeti a teátrumot, pályázati anyagának lényegi elemeit nyilvánossá tette.
Az igazgató, ha munkáját tovább folytathatja, a színház művészeti arculatának részleges megújítására kíván törekedni. Ahogy pályázatában megfogalmazza, a fiatalokhoz és a polgári középosztályhoz szóló nyitott színházi alkotóműhelyként képzeli el az Új Színházat.
Márta István pályázatában szól arról, fontosnak tartja, hogy a régi formákra új szemmel tekintsenek, ezért elengedhetetlen, hogy állandó rendezői stábbal dolgozzon együtt, de a repertoár kialakítását Márta István szerint a társulat pillanatnyi művészeti állapota is meghatározza. Márta István pályázata szerint fontos szerepet kapnának a következő évadok során a magyar darabok és a regény-, illetve filmes adaptációk, valamint a színház intenzív munkakapcsolatot alakítana ki a fiatal, innovatív írókkal. Pályázatában kiemelt helyen szerepel a határon túli magyar színházakkal és rendezőkkel való élő kapcsolat kiépítésének folytatása is. Olyan intézményekkel vették fel már eddig a kapcsolatot, mint a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház, a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat, a gyergyószentmiklósi Figura Színház és a kassai Thália Színház.
A 2011/12-es évadot követően – Márta István terveiben – számos újítás várható: a fiatalok színházra nevelésének jegyében – egyéb oktatási programok mellett – öt év alatt Benedek Elek összes meséjét drámajátékokkal ötvözött felolvasó-délutánok részeként mutatnák be a kisiskolásoknak. A meglévő – struktúrán kívüli – színházaknak bemutatkozási lehetőséget adó Kőfal pályázat mellett kiírnák a Paulay Ede-drámapályázatot is, illetve az elfeledett kortárs drámák újrafelfedezésére is kísérletet tennének.
Márta István stratégiai partnernek kérte fel – többek között – a Kontraszt Műhelyt, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemet, a pozsonyi és a varsói Magyar Intézetet, a Szabad Tér Színházat, a Szépművészeti Múzeumot, a Magyar Írószövetséget, valamint a Szolnoki Szimfonikus Zenekart is. A jelenlegi igazgató a jövőre vonatkozóan kiegyensúlyozott gazdálkodást ígért a fővárosnak.
Az igazgatói posztra sajtóértesülések szerint Márta István mellett Dörner György is pályázott, a színművész azonban ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta. Dörner nemrégiben már indult a Pécsi Nemzeti Színház igazgatói posztjáért is, de ott a teátrum élén Balikó Tamást végül Rázga Miklós váltotta. Az Új Színház jövőbeli igazgatójának személyéről – egy szakmai testület véleményezését követően – Tarlós István október közepéig hozhat döntést.
![](https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17357630_auto_resized.jpg)
Négyen verték össze kegyetlenül, mert magyar